Yrittäjä, ymmärrä kysynnän ja tarjonnan laki ja nosta hintaa, jos?Perjantai 15.4.2016 - Juha Ahola
”Pakko palkata osa-aikainen työntekijä, kun kädet eivät riitä kysynnän kasvaessa.” Työllistäminen on hieno asia ja yhteiskuntavastuullista työtä, mutta ei välttämättä itsetarkoitus. Jos kerran olet lähtenyt yksinyrittäjäksi työllistämään itsesi, mikä pakko sinun olisi ottaa riskiä palkkaamisesta? Totta kai skaalaaminen palkkaamisen kautta on hyvä mahdollisuus saada katetta myös toisten tekemästä työstä, mutta tosiaan mahdollisuus, ei itsestäänselvyys. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yrittäjä, yrittäminen, kysyntä, tarjonta, työ, palkkaaminen |
Asiakaspalvelupuhelun vaiheet - puhelua johtaa asiakaspalvelija!Perjantai 8.4.2016 - Juha Ahola
Asiakas esittäytyy ja kertoo, millä asialla soittaa. – Vastatessasi kerro yrityksesi nimi, osasto ja nimesi – Puhu selkeästi, älä kuitenkaan monotonisesti – Muista: Heti alun ensivaikutelma synnyttää tunteen |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö |
Keskiluokassa on perseaukisia ja ylpeys saattaa olla yksi syy siihenPerjantai 1.4.2016 - Juha Ahola
Karkeasti ottaen rahankäyttöä voidaan jakaa kolmella eri tavalla ja nimeän nämä nyt A-, B- ja C-tyypeiksi. A-tyypit saavat TULOJA ja kuluttavat kaiken, mitä tienaavat MENOIHIN. B-tyypit saavat TULOJA, jolla hankkivat VELKAA ”velkavarallisuutta” kuten autoja, veneitä, kesämökkejä, jotka aiheuttavat lisää MENOJA. C-tyypit saavat tuloja, mutta käyttävät siitä mahdollisimman paljon VAROJEN (varallisuus) kerryttämiseen vaikkapa sijoitusasuntojen tai muiden sijoitusten merkeissä. Nämä VARAT tuottavat lisää TULOJA ja he voivat hankkia lisää VAROJA ja positiivinen sykli. Tuottoja he voivat käyttää MENOIHIN. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, talous, luotto, menot, tulot, ihmistyypit |
Johtajan ja esimiehen rooliin kuuluu päätöksentekoPerjantai 18.3.2016 - Juha Ahola ![]() ”Mitä tarkalleen ottaen olette tehneet?”
”On perehdytetty, pidetty useita henkilökohtaisia tapaamisia, sparrattu, eikä mikään tunnu tepsivän. Mitä tehdä?”
”Olisko aika antaa varoitus tai jopa potkut?”
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö |
Ole sittenkin itsekkäämpi?!Perjantai 11.3.2016 - Juha Ahola
Näistä aiheista luemme blogikirjoituksia, kirjoja ym. Keskustelemme ystävien, läheisten, tuttavien kanssa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, itsekkyys, itsetuntemus |
Hakeudu myönteisten ihmisten pariin! Mutta miten sietää lämmönottaja, negatiivinen, ihminen?Perjantai 4.3.2016 - Juha Ahola
0) Niitä, jotka imevät mehut irti sinusta, lannistavat sinut tiedostaen tai tiedostamattaan, ovat negatiivisia eli ovat nk. lämmönottajia. Sano yksikin hyvä syy, miksi ryhmän 0) kanssa pitäisi olla tekemisissä? Tai jos olosuhteiden pakosta on hiukan kestettävä niin miksi et pyrkisi minimoimaan vuorovaikutusaikaa? Mikset tietoisesti viettäisi aikaa ja hakeutuisi ryhmän 1) kanssa tekemisiin ja keräisi jopa lisää ihmisiä, jotka täyttävät nämä kriteerit? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne, ihmistyyppi, flow, voimaantuminen |
Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa asiakkaan ja myyjän käyttäytymiseenPerjantai 26.2.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myyjä, ostaja, kysynnän ja tarjonnan laki |
Älä hoe omaa totuttasi kuin levysoitin - kuuntele kuuroutuaksesiPerjantai 19.2.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kehittyminen, itsensä kehittäminen, keskustelu, dialogi, vuorovaikutus |
K***pää-kirjastotäti? Kun säännöt syrjäyttävät ajattelunPerjantai 12.2.2016 - Juha Ahola
Tästä osansa sai kaksi n. 25 vuotiasta opiskelijaa (naapurintyttö-look), jotka työskentelivät vierekkäin. Työntekijä moitti ”tyttöjen” käytöstä inhottavalla äänensävyllä: |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kirjasto, ajattelu, säännöt, viestintä, kommunikointi |
Valta-asema pitäisi ansaita myös urheiluseuroissaPerjantai 5.2.2016 - Juha Ahola
Yrityksissä, yhdistyksissä, urheiluseuroissa (ylipäätään erilaisissa yhteisöissä) organisaation kehityksen lasikattona on johdon kypsyys. Kypsymätön johtaja pelkää kompetenssin kasvua ja nk. itseään ”viisaampien” mukaantuloa tai ylipäätään sitä, että vastuuta jaetaan yhä useammille ihmisille. Lojaliteetti johdon tekemiä valintoja kohtaan alkaa rakoilla, kun ”rivissä” aletaan huomata, että johto onkin kehityksen jarruna. Kompetenssia löytyisi pienemmissä rooleissa, jopa ”rivissä” olevilta enemmän. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö |
3 askelta kohti myyntiäPerjantai 29.1.2016 - Juha Ahola
Valtaosa tuotteista/palveluista (tässä artikkelissa tuote) on sellaisia, että kun ne on tuotteistettu, niillä voi olla selkeä hintalappu. Se, että myyjällä ei ole kertoa hintalappua kuin apteekin hyllyltä, voi olla myyjän taktikointia tms., mutta vallan usein tilanne on se, että tuotteistaminen on tekemättä. Jos hinnan voi sanoa heti kättelyssä, tuotteeen ostaminen helpottuu, eikä myyjän pöydällä oheinen keissi pyöri enää nk. tarjouspyyntönä ja hidasteena/esteenä tehdä uutta myyntiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, tuotteistus, markkinointi |
Perseennuolija (joojoo-mies/nainen) pettää sinut!Perjantai 22.1.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, luottamus, ihmissuhteet, lojaalius |
Miksi lähtisin koruostoksille jatkossa Vantaalle?Perjantai 8.1.2016 - Juha Ahola
Astuin liikkeseen sisään ja katsoin tiskille päin. Siellä nuorehko asiakaspalvelija otti välittömästi hymyilevän katsekontaktin ja lähestyimme toisiamme. Kysyin, löytyiskö teiltä Kalevalan lapsikoruja? Asiointi eteni kaikin puolin jouhevasti ja kun homma alkoi olla liki maalissa, myyjä vielä kysyi, mihin järjestykseen korut laitetaan (tyttö-poika-tyttö). Pääsin maksamaan ostokset ja kaikki sujui hienosti. Sinällään tapahtumassa ei tämän kerronnan pohjalta ole mitään ihmeellistä. Näinhän sen pitäisikin mennä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaaPerjantai 11.12.2015 - Juha Ahola
Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää! Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä |
Syytetylle oikeus puolustautua? Olemme liian innokkaita tuomitsemaan?Perjantai 4.12.2015 - Juha Ahola
Hetken päästä itku ”pitkästä” ilosta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
"Laita ne sinne johonki niin mää katon ne sitte joskus"Perjantai 27.11.2015 - Juha Ahola
Hyvä esimerkki omakohtaisen tarinan kautta on seuraava. Olin 2003-2004 kesät kaupassa töissä. Kertaalleen saimme uutta virvoitusjuomaa ison määrän. Kysyin juomaosaston vastaavalta, mihin hyllypaikkaannämä laitetaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, myyntityö, aikataulu |
Asiakas ei ostanutkaan tapaamisella - mikä meni pieleen? 10 vinkkiä jälkiviisasteluun ja oppimiseenPerjantai 20.11.2015 - Juha Ahola
1) Olinko valmistautunut riittävästi? 2) Toiminko suunnitelman mukaan? Missä poikkesin ja miksi? 3) Tunnistiko asiakas tarpeensa? Miten hän ilmaisi sen? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö |
Asiakastapaamiselle valmistautumiseen 10 vinkkiäPerjantai 13.11.2015 - Juha Ahola
2) Aseta käynnille tavoite. Mitä haluat saada aikaan? Mikä on varatavoite, jos et pääsekään päätavoitteeseen? Seuraako tapaamista tapaaminen? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakastapaaminen |
Hinnan määrittely on vaikeaa, jos et ymmärrä 60-35-5 -sääntöäPerjantai 6.11.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, hinnoittelu, hinta, kustannus |
Ensimmäinen askel parempaa taloudellista tilannetta kohti!Perjantai 30.10.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, talous, luotto, osamaksu, |