Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola
Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas |
Katon harjallaKeskiviikko 3.8.2016 - Kari Vahtolammi
Istuskelin kattohuopatehtaan katolla ja katselin vanhaa suojeltua ja palanutta paperitehdasta. Ihmettelin palanutta vanhaa luujauhotehdasta ja kummastelin useamman kerran palanutta kaunista ja suojeltua tulitikkutehdasta. Ja mietin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, muutos, rakennemuutos, kehitys |
Jonotusta, jonotustaKeskiviikko 27.7.2016 - Kari Vahtolammi
Ensimmäinen kysymys oli yksinkertainen: Mikä häiritsi kauppassakäyntikokemusta. Ja vastasin, että kassajonojen pituus. Toinen kysymys oli samanlainen: Mikä oli hyvää kaupassakäynnissä. Ja vastasin, että lihatiskin jono oli lyhyt. Ja lopuksi vielä tulevaisuutta pohtiva kysymys: Mitä muuttaisit, että kaupassakäyntikokemus olisi parempi. Ja vastasin, että vähentäisin jonotusta. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, palvelu, palvelukokemus, prosessi, jonotus |
Takki auki peliin! Pistetään Jauhinkangasta kunnolla päihin!Perjantai 8.7.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yhteistyö, joukkuepeli, pelaaminen |
Tuottavuudesta ja tuottavuudesta, tai oikeastaan tuottavuudestaKeskiviikko 6.7.2016 - Kari Vahtolammi
“1. Enemmän on enemmän Teollisen työn aikakaudella tunti lisää työaikaa tarkoitti automaattisesti vastaavaa lisäystä tuottavuudessa. Tietotyössä suhde ei ole lineaarinen, eikä välttämättä edes positiivinen.”, sanoo Pekka Mattila Ekonomien blogissa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tuottavuus, työ, työaika, työskentely, |
3 pätevää syytä myynnin johdolle tehdä myyntisuunnitelmaMaanantai 4.7.2016 - Heikki Luoma
Kysyin onko suunnitelma paperilla. Ei ole päästy vielä niin pitkälle vastasi toimitusjohtaja, että saataisiin suunnitelma paperille. Myynnin suunnitelmasta on toki hyvä keskustella, mutta jossain vaiheessa suunnitelmasta on päätettävä. Sitä toimitusjohtajan yrityksessä ei oltu tehty. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen |
Toinen osasi motivoida, toinen vaan naljaili!Perjantai 1.7.2016 - Juha Ahola
Muistan hyvin, kun eräs kokenut pelaaja tykkäsi olla harjoituksissa (ja peleissä) hyökkäyspäässä ja hän huuteli usein sarkastisen naljailevasti muille oman joukkueen pelaajille harjoituksissa: “Saa puolustaa!” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yhteistyö, joukkuepeli, pelaaminen |
Palvelua nopeasti eikä kvartaalin päästäKeskiviikko 22.6.2016 - Kari Vahtolammi
Olen seurannut tuttujen räpiköintiä TE- toimistojen ja Kelan kanssa. Monikin haluasi tehdä pikkuisia duuneja pysyäkseen elämässä kiinni. Yhdellä kiikastaa Kelan päätöksestä kuntoutustuesta, toisella se että tekee konsultointia. Kolmannella siitä, että keikkaduunien tekeminen vie todellisuudessa leivän pöydästä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, te-toimisto, palvelu, kela, työelämä, joustavuus |
Tuottavuutta määräajoillaKeskiviikko 15.6.2016 - Kari Vahtolammi
Ehkä tehokkain tapa saada jotain aikaiseksi on tiukka deadline. Jos sen ylittää, niin työtä ei hyväksytä tai saa sanktion. Sanktio voi olla vaikkapa pieni lisätyö. Deadline eli tarkka määräaika tehostaa toimintaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tuottavuus, työ, päiväraha |
Matti sanoin "Ei meille tarvitse sitä kertoa, koska me tiedämme jo"Maanantai 13.6.2016 - Heikki Luoma
“Ei meille tarvitse sitä kertoa, koska me tiedämme jo.” No hyvä, ajattelin. Ihmettelin kuitenkin mielessäni, että yritys on silti ulkoistanut asiakastapaamisten sopimisen. Matti sanoo tietävänsä mikä on parasta, mutta tekee silti toisin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen |
Miten kalliiksi tulee olla ostamatta?Perjantai 10.6.2016 - Juha Ahola
Myyjän kannalta saattaa olla kohtalokasta alkaa puhua vaihtoehtoiskustannuksesta eli mitä muuta rahalla saisi, koska tällöin se ”muu” voi olla jotain, mitä myyjällä ei ole tarjota. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, säästö, ostaminen, kulutus, ostopäätös, kustannus, kulu |
Lorvitaan kolmesataa päivää ja sitten kuntoutetaanKeskiviikko 8.6.2016 - Kari Vahtolammi
MTV:n uutisessa mainitaan pitkien sairauslomien olevan kansallinen traditio. En toisaalta ihmettele kyseistä asiaa, koska hankalissa sairaustapauksissa perinteinen kaava on se, että hoitaminen perustuu 300 arkipäivän sairauslomaan ja sen jälkeiseen kuntoutustukeen. Ja prosessi menee niin, että ensin Kelalta ehdotetaan kuntoutustarpeen selvittämistä ja lopuksi kuntoutustukea. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, sairastuminen, sairausloma, työ, työelämä, kuntoutus |
Kurkistus johtamiskirjallisuuden p*sk*n jauhannan taakseMaanantai 6.6.2016 - Heikki Luoma
Toisin kuin kirjallisuudessa, osa johtajuuden tutkijoista kertoo myönteisistä tuloksista johtajien ollessa narsistisia, omaa etuaan ajattelevia, sääntöjä rikkovia, valehtelevia ja vaikuttaessa palkkoihin, työn tekoon, urakehitykseen ja näyttäessä valtaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, muutos, suunnittelu ja toteutus |
7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautettaPerjantai 3.6.2016 - Juha Ahola
PLUSSAT JA MIINUKSET Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät. + Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota. – Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu |
Some: Ei tekniikkaa vaan ajatustavan muutosKeskiviikko 1.6.2016 - Kari Vahtolammi
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, some, sosiaalinen media, blogi, viestintä |
Hanki ensin laatikkoKeskiviikko 1.6.2016 - Kari Vahtolammi
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, innovointi, kehitys, työ, työnteko, kouluttaja, koulutus |
Myynnin voimavarojen kasvattaminenMaanantai 30.5.2016 - Heikki Luoma
Ihmiset pitävät tavoitteensa tasolla, jonka he uskovat saavuttavansa. Kun pokerissa saa huonot kortit ei pidä voittoa mahdollisena. Silloin keskittyy pitämään hauskaa ja ottaa oluen. Jos saatu käsi on hyvä, on voittokin mahdollinen ja pelaakin voitosta. Tavoite muuttuu voiton tavoitteluksi ja olut saa jäädä. Tavoite muuttuu sen mukaan millaiset kortit saat. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, tavoitteet, motivointi, työ, myyntityö |
Sinä olet samanlainen selittelijä! Keksi keinot!Perjantai 27.5.2016 - Juha Ahola
Kohtasin reilu 2 vkoa sitten la iltana pitkästä aikaa kaverini Antin. Hän haastoi minut juoksulenkille ja sen perään saunomaan. Kesken lenkin hän sanoi, että ruvetaanpa Juha käymään kerta viikossa yhdessä lenkillä. Kakistelin! Miksi, vaikka lenkkieily on kuulunut jo vuosien ajan kuvioihini? Sama syy, kuin miksi sinä et todennäköisesti lenkkeile / käy salilla tai tee asioita, joita olisi kiva tehdä, mutta… AIKA! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, lenkki, aamulenkki, aikataulu, ajankäyttö |
KokoustamistaKeskiviikko 25.5.2016 - Kari Vahtolammi
Mutta onko kukaan miettinyt mitä se maksaa, että kesken kokouksen joku vastaa puhelimeen ja kokous keskeytyy. Pahimmillaan se maksaa melkoisen paljon. Joskus jopa hyvin johdetussa kokouksessa päästään lähes hurmiolliseen tilanteeseen eli kutsutaan flowsta. Eli asioihin paneudutaan, ideoita ja ajatuksia kehitetään ja päätöksiä saadaan aikaiseksi nopealla tahdilla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työyhteisö, työpaikka, palaveri, kokous, flow |
Kynätön myyjä on yhtä kuin munaton myyjäPerjantai 20.5.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myyntityö, myynti, kauppa |