Blogin arkisto

Näin verkkokauppa kasvatti myyntiään

Keskiviikko 26.11.2014 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgOnko sinulla verkkokauppa tai kivijalkamyymälä? Oletko ajatellut, miten voisit kasvattaa myyntiäsi digitaalisen markkinoinnin avulla? Tässä esimerkki yrittäjästä, joka kasvatti myyntiään kolmessa vuodessa reilusta 60 tuhannesta eurosta seitsemään miljoonaan!

Diana Harbour, yrittäjä ja äiti, perusti yrityksensä The Red Dress vuonna 2005. Hän aloitti myynnin kivijalkamyymälässä, mutta vasta verkkokauppa vei hänet menestykseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, verkkokauppa, yrittäminen, yritys, myynti, asiakaspalvelu, viestintä, markkinointi

Helpoin ja nopein koskaan kokemani keino nostaa myyntiä kymmenillä prosenteilla

Maanantai 24.11.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgArvaan, että yritysesittelysi toinen kalvo sisältää seuraavia tietoja: yrityksen perustamisvuosi, koko, toimistojen sijainnit ja mahdollisesti jotain muuta yrityksesi perustietoa.

Jos arvasin väärin, voit onnitella itseäsi, mutta jos arvasin oikein, sinun on muutettava esityksesi.

Kerron kohta miten.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyntipresentaatio, presentaatio, yrityksen perustiedot, yritys, yritysesittely, yrityskalvot kestolinkki

Asiantuntijamyynnin johtaminen noudattaa joukkulajien valmennusperiaatteita

Maanantai 17.11.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgValtteri Bottas ajoi kolmanneksi Sotsin F1:ssä ja luultavasti korokkeella lausui kiitokset tiimille vaikka hän on se, jolle maksetaan miljoonia, että hän ajaa autolla. Valtterikaan ei pysty yksin voittamaan.

Perinteinen, ja mielestäni jälkeenjäänyt vanhanaikainen myynnin valmennus keskittyy parantamaan yksilön, myyjän suoritusta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoman, asiantuntijuus, johtaminen, joukkuelaji, joukkuepeli, muutos, myyjä, myynnin johtaminen, myynti, nettikauppa, strategia, taktiikka, transaktio, yksilölaji

Johtavatko yleisesti käytetyt myyntitekniikat siihen, että myyjät alentavat itsensä?

Maanantai 10.11.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMahdollinen uusi asiakas ei ota myyjää vastaan kuullakseen ja keskustellakseen asioista, joista asiakas jo tietää.

On tietenkin poikkeuksia. Myyjä voi olla niin hauska veikko, että asiakas juttelee mukavia mielellään ja ehkä ostaa jotakin pientä säälistä tai palkkioksi hauskanpidosta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, myyjä, myyntityö, arvostus

Kaiken perusta on myynti

Maanantai 3.11.2014 - Pauli Vuorio

paulivuorioblogi_paakirjoitus.jpgMyynti on yrityksen avaintoimintoja. Kun yritys saa myyntiä, se mahdollistaa sen, että jatkossakin yritys ylipäätään voi pidemmän päälle olla olemassa.

Myynti on se keino, jolla maamme talous voi nousta. Myynti saa aikaan talouskasvua ja työpaikkoja.

Tänä päivänä puhutaan siitä uhasta, että netti, tekoäly tai teknologia ylipäätään korvaa ihmisen, ja että se on uhka erityisesti myyjille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö,

Näin jäät tyhjin käsin vastaamalla kyllä! Ryhdy piikkisiaksi pikemmin.

Perjantai 31.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakas kysyy: Tuleeko toimitus lähiviikkoina?
Myyjä vastaa: Kyllä

Asiakas kysyy: Onko tuotetta myös sinisenä?
Myyjä vastaa: Kyllä.

Eihän vastauksissa mitään väärää ole, mutta otetaanpas uusi lähestymistapa asiaan. Kun myyjä vastaa "Kyllä" tai "Onnistuu" tai muutoin selittää tarkemmin, hän ei välttämättä pääse lähemmäksi kauppaa, vaikka mahdollisesti pääsisi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Näin pääset sanomaan asiakkaalle suorat sanat!

Perjantai 24.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTuntuuko sinusta, että tekisi mieli sanoa asiakkaalle suorat sanat? Ajattelet myös, että sanonta "asiakas on aina oikeassa" on täyttä roskaa – tai ei ainakaan ole aina totta. Ja kun asiakas näkee tilanteensa sinun mielestä väärin, tekisi mieli oikaista tämän käsityksiä suorasukaisesti?

Voit toki olla tilannetajuton tötterö ja sanoa asiakkaalle suoraan, mutta on myös muita yleensä järkevämpiä lähestymistapoja. Otan muutaman pointin esiin niin voit poimia ja ottaa koppia, jos siltä tuntuu.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Millä asenteella kohtaamaan työtovereita tai ketä tahansa?

Perjantai 10.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakkaan kohtaamiseen asennoitumisessa esim. myynnin ammattilainen osaa kalibroida asenteensa, mutta miten vuorovaikutus toimiikaan työyhteisön sisällä? Muistaako esimies alaisia kohdatessaan vuorovaikutuksen merkityksen, entäpä päinvastoin? Sanotaanko huomenta? Miten sanotaan huomenta? Pysähdytäänkö hetkeen, katsotaan silmiin huokuen hyvää henkeä ja pysähtymistä hetkeen, vai huudahdetaanko ohimennen pakollinen tervehdys?

Tärkeämpää kuin se, mitä tapahtuu on sillä, millainen tunne ihmiselle jää kustakin kohtaamisesta?

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti, myyntityö, käytöstavat

Asiakaskyselyiden pohjalta voi kalahtaa pahasti karille, muista se(kin)!

Perjantai 12.9.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOtin eräällä vuorovaikuitteisella koulutuksella viikonloppuna muutaman puheenvuoron. Jotkut promottivat, että kysytäänpäs asiakkailta, mitä he haluavat? Tämähän sai tyypillisesti mentaalista kannatusta! Halusin kuitenkin herätellä myös vastattakkaista näkökulmaa asiaan. Sanoin, että se voi olla fiksua, mutta kääntöpuolena on aina muistettava, että asiakas saattaa johdattaa pahasti harharetkille.

Kuinka moni asiakas on oikeasti valmis ostamaan sen, mitä hän haluaa (lue: on haluavinaan).

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti, myyntityö, innovointi, tuotekehitys

Huolehdi verkostostasi

Torstai 11.9.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgHarvey Mackayn mukaan se, että tiedät jotain asiakkaastasi on vähintäänkin yhtä tärkeätä, kuin se, että tiedät kaiken tuotteestasi. Todisteena tälle ajatukselle hän on kasvattanut oman postitusfirmansa yli 100 miljoonan dollarin jättiläiseksi.

Tässä on kolme hänen kaikkein salaisinta salaisuutta. Ota, opi ja käytä hyödyksesi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Millainen mörkö siellä toisessa päässä luuria on? Älä jää hieromaan järvisimpukkaa!

Perjantai 8.8.2014 - Juha Ahola

Puhelinmyyjä saa liki kirjaimellisesti korvilleen tuon tuostakin! Moni asiakas projisoi turhautumisensa ja itse aiheuttamansa kiireen tai aiemmat heikot kokemukset puhelinmyyjän niskaan. Myyjän tuleekin tunnistaa, milloin vastassa on sellainen mörkö, jonka kanssa jumppaamiseen ei kannata käyttää aikaansa. Nämä möröt tulee erottaa niistä, jotka kuulostavat möröltä, mutta kenties eivät kiinnostu, koska ajoitus on huono tai lähestymistapa ei osunut heti oikeaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, puhelinmyynti, kuuntelu, kiinnostus

Sisältömarkkinointi on muotia nyt ja jos mietit sisältömarkkinoijaksi ryhtymistä niin lue tämä ensin

Maanantai 14.7.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKerron miten sisältömarkkinoinnilla saa tuloksia. Tuloksilla tarkoitan myyntiä ja tilauksia. Niistähän loppujen lopuksi on kyse.

Usein markkinoinnin yhteydessä puhutaan tunnettuuden kasvattamisesta. Taustalla on ajatus, että yrityksen ollessa tunnettu, asiakkaat muistavat ottaa yritykseen yhteyden, tai ostaa yrityksen tuotemerkkiä, kun asiakkaalle syntyy tarve.

Se pätee edelleen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, sisältömarkkinointi, myyjät, haastajamyynti

Oksentamalla myyjä tappaa hyvänkin viestin! Älä tyhjennä lipasta ensikohtaamisessa!

Perjantai 13.6.2014 - Juha Ahola

kuva

Kokematon tai omalla toiminnalleen sokea (tai hetkellisesti sokeutuva) myyjä lankeaa ansaan. Hän tykittää lippaat tyhjäksi kerralla tottumuksestaan tai tyhmyyttään ymmärtämättä sitä, että ihmisen kyky vastaanottaa tietoa kerralla on rajallinen.

Kaikkien viestien määrä on selvästi korkeampi kuin vastaanottokyky, mutta todellisuudessa läpäisevien viestien määrä jää vielä vastaanottokyvyn alle. Missä kaikkealla tämä todentuu esimerkiksi?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, Markkinointiviestintä, mainonta, myynti, blogikirjoittaminen

Riston myynnin prosessi on vanhanaikainen ja siitä haluaako hän uudistaa sen nykyaikaiseksi voi riippua yrityksen koko tulevaisuus

Maanantai 9.6.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgRiston myynnin prosessi on vanhanaikainen ja siitä haluaako hän uudistaa sen nykyaikaiseksi voi riippua yrityksen koko tulevaisuus

Riston yrityksen tilanne on vaikea. Yrityksen myynti laskee, kannattavuus on heikko ja markkina on muuttunut muutamassa vuodessa.

Riston mielestä hänen yrityksensä kiertävät myyjät saavat liian vähän tilauksia ja myyjien matkaamisesta tulevat kulut ovat suuret. Sitten Risto kertoi etsivänsä uusia myyjiä kasvattaakseen myyntivoimaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Risto, yritys, myynti, asiakas, markkinointi

Viis asiakkaasta - mää täytän hyllyjä nyt! Älä häiritse minua!

Perjantai 30.5.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKävelin erääseen urheiluliikkeeseen Oulussa. Pörräsin ensin sisäpelikenkäosastolla "pallo hukassa". Kukaan myyjä ei vaivautunut tervehtimään puhumattakaan siitä, että olisi tullut palvelemaan. Olin varmasti sen näköinen, että etsin jotain tiettyä, mutten löydä haluamaani. Huomasin kahden myyjän täyttävän sykemittareita lukolliseen kaappiin siinä tuntumassa. He täyttivät lasivitriiinin alla olevaa kaappia, joka toimii siis "lähivarastona" esittelytuotteille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, carpe diem, myyjä, myynti, myyntipäällikkö

Mitä sinun tulee tietää myynnin valmennuksesta ennen kuin ostat valmennuspaketin

Maanantai 19.5.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgHarkitsetko myynnin valmennusta myyjillesi? Saatat toimia kuten moni muukin. Ostat valmennusfirmasta paketin. Myyjä kertoo räätälöivänsä paketin sinun tarpeisiisi, millä myyjä perustelee paketin korkean hinnan.

Tilaat paketin, joka maksaa 5000 euroa per päivä. Myyjät antavat loistavat arvosanat valmennukselle. Muutaman viikon kuluttua valmennusfirma pitää seurantatilaisuuden. Huomaat, etteivät myynnin tulokset ole parantuneet.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntiprojekti, myyntivalmennus, tavoitteet, tekemällä oppiminen, toteutus, valmennus

Haastajamyynnin toteutus

Maanantai 12.5.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMyynnin ja markkinoinnin kehittävät koordinoidusti asiakasta opettavat teemat ja viestit, jotka haastajamyyjät kommunikoivat asiakkaille. Koko myyjäkunnalla on sama viesti kerrottavana.

Yritys tarvitsee foorumin, jolla myynnin ja markkinoinnin yhteistyö tapahtuu, päätetään aineistoista ja miten valitut aineistot tehdään, jaetaan tehtävät ja vastuut.

Yritys voi tarvita työkalun aineistojen jakamiseen myyjien käyttöön. Työkalu on SalesFrame. SalesFramen avulla myynnin ja markkinoinnin johto ohjaa haastajamyyjiä toteuttamaan sovitun haastajamyynnin strategian.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, haastajamyyjä, haastajamyynti, markkinointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiaineisto, myyntimalli, myyntimateriaali, myyntiprosessi, myyntistrategia, ratkaisumyynti, salesframe, toteutus, yhteistyö

Haastajamyynti organisaation myyntistrategiaksi

Maanantai 5.5.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgHaastajamyynti toimii yksilötasolla yksittäisten myyjien oma-aloitteellisuudesta ja taidoista riippuen. He ovat parhaita myyjiä, mutta heitä on vähän.

On tietenkin epärealistista odottaa, että jokainen myyjä osaisi asiakkaitten liiketoiminnan paremmin kuin asiakkaat itse ilman organisaation antamaa tukea.

Organisaation laajuisena asiakkaiden haastaminen, myynnilliset innovaatiot ja uuden näkemykset edellyttävät myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, haastajamyyjä, haastajamyynti, markkinointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, myyntistrategia, ratkaisumyynti, strategian jalkautus, strateginen myynti, yhteistyö

Kaupanteko muuttuu

Keskiviikko 30.4.2014 - Pauli Vuorio

paulivuorioblogi_paakirjoitus.jpgSuomi on myynnin kehitysmaa, muutamista loistavista tuloksistakin huolimatta. Niin on moni muukin , jolla viittaan siihen että  esim. maailman tunnetuimpiin kuuluvan yritysvalmentajan Brian Tracyn mukaan  jopa 70 % ei oikeastaan kouluta myyjiään lainkaan.

Onko siis mikään ihme jos muut keinot ajaisivat ohi, jos pelkästään tämän takia?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö,

Haastajamyyjä opettaa asiakasta

Maanantai 28.4.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgCEB:n tutkimuksen mukaan 53 % asiakasuskollisuudesta johtuu siitä miten myyjä myy. Muita asiakasuskollisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat yrityksen brändi (19 %), tuote ja palvelujen toimittaminen (19 %) ja hinta-laatu-suhde (9 %).

Syy siihen miksi myyjän tapa myydä vaikuttaa yllättävän paljon asiakasuskollisuuteen on se, että monilla kilpailijoillakin on hyvä brändi, maailmanluokan tuotteet ja hyvä hinta-laatu-suhde. Asiakkaiden silmissä erot ovat minimaaliset.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, haastajamyyjä, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, strateginen myynti, uusasiakashankinta

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »