Blogin arkisto

Myytti#4: Työnantaja voi muuttaa työsopimusta mielensä mukaan

Maanantai 3.10.2016 - Petri Heinola

myytinmurtaja.pngKun työsopimus on tehty, voi työnantaja kuitenkin muuttaa sitä tilanteen mukaan ja työntekijällä ei ole asiaan mitään sanomista. Vai onko sittenkin?

Työsopimuksella määritellään työsuhteen ehdot. Laki lähtee siitä, että tällaisia sopimuksia ei voida yksipuolisesti muuttaa ja ne sitovat osapuolia sen ajan kun ovat voimassa.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, sairausloma, työsopimus, työsuhde

Haluamme parempia liikesuhteita

Torstai 20.2.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgOlet ehkä kuullut huhua, että suhteisiin perustuva myymisen tarina on lopussa. Tämä ei ole totta. Koska me olemme ihmisiä, ihmissuhteet eivät katoa minnekään. Tämä tarkoittaa myös sitä, että liikesuhteissamme, jotka perustuvat ihmissuhteisiimme voi olla osasia, jotka luovat taloudellista arvoa.

Omien laskelmieni mukaan me olemme käyttäneet viimeksikuluneet pari vuosikymmentä siihen, että olemme yrittäneet muokata suhteitamme ostajina ja myyjinä enemmän kauppatapahtumiin liittyviksi—samalla  valitamme tämän valintamme aiheuttamista seuraamuksista, kuten kaiken kaupallistamisesta, pienistä marginaaleista ja korkeasta churnista.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, liikesuhde, asikassuhde verkostoituminen,

Iske silloin, kun ostoikkuna on auki ja rauta kuumaa

Perjantai 13.12.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgEräs työharjoittelupaikan hakija soitteli minulle tänään. Vaihdoin puhelimitse muutaman sanan ja pyysin laittamaan spekstit vielä kirjallisesti (=hakemuksen). Lupasin palata asiaan lähiaikoina, kun ensin kartoitan, löytyisikö tuttavayrittäjien parissa kyseistä työharjoittelijaa palvelevia työtehtäviä, resursseja myös perehdyttää ja halu saada työharjoittelija tiimiin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myynti, asiakas, carpe diem, ihmissuhdetaidot, tartu hetkeen

Keskustelu etenee vaiheittain - eikä ole sillisalaattia

Perjantai 16.8.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMontako kertaa olet ollut jossain keskustelussa mukana, jonka olisi pitänyt johtaa johonkin, mutta käytännössä se ei johtanut yhtään mihinkään? Vai kävikö niin, että keskustelussa mukana olleet kyllä kertoivat jokainen oman mielipiteensä, mutta yhteistä näkemystä ei syntynyt tai edes yritetty löytää?

Puhutaanpa kehityskeskustelusta tai muusta tavoitteellisesta keskustelusta. Miten keskustelu etenee vaiheittain?

Keskustelun tulee tapahtua häiriöttömässä tilassa ilman keskeytyksiä. Esimiehen tulee irtautua läppäriltä ja olla näpräämättä puhelintaan. Tarvitaan aito läsnäolo ja keskittyminen vain kyseiseen keskusteluun.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, esiintymistaidot, ihmissuhdetaidot, kanssakäyminen, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot

Miten asiakasrajapinnassa toimivat generoisivat enemmän liidejä?

Maanantai 29.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgJotkut konsultit saavat liidejä helposti, joillekin se on vaikeaa. Miten liidien generoimista voi systematisoida?

Usein halutaan, että asiakasprojekteissa toimivat konsultit generoisivat liidejä yritykselle ja uskotaan, että pelkkä puhuminen johtaa siihen, että konsultit alkavat generoida liidejä. Kun näin ei tapahdukaan turhaudutaan, joka voi johtaa siihen, että onnistumista pidetään toivottomana.

Kannattaa sen sijaan miettiä, ovatko käytetyt keinot oikeita.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakasrajapinta, asiakassuhde, esimiestyö, innostaminen, johtaminen, liidien generointi, liidigenerointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiprosessi, toteutus

Pakottaminen vai suostuttelu

Perjantai 17.5.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMuinaiskreikkalaisen satusetä Aisopoksen tarinassa aurinko ja tuuli ryhtyivät kinaamaan siitä, kumpi on väkevämpi. Kesken väittelyään he näkivät matkamiehen kulkemassa tiellä. Silloin aurinko sanoi: "Minä tiedän tavan selvittää, kumpi meistä on vahvempi. Se, kumpi meistä saa tuon matkamiehen riisumaan viittansa, on voittaja. Ole hyvä ja aloita."

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, ihmissuhdetaidot, itsensä kehittäminen, sosiaaliset taidot

Aristeletko pyytää suosituksia ja lausuntoja?

Maanantai 8.4.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEhkä tiedät – ehkä et – että asiakkaasi antama suositus on paras ja tehokkain keino saada uusia asiakkaita. Kuitenkaan suurin osa yrityksistä ei edes pyri hankkimaan suosituksia asiakkailtaan.

Miksi eivät?

Uskon että yleisin syy on se, että henkilöt joiden tehtävä olisi pyytää suosituksia, eivät halua pyytää.

Syy miksi he eivät pyydä on, että he tietävät, että asiakas pistää oman maineensa peliin, jos asiakas suosittelee myyjää. Asiakassuhdehan saattaa epäonnistua ja suosituksen saanut alkaa kantaa kaunaa suosittelijalle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakaslähtöinen, asiakaslähtöisyys, asiakaslausunto, asiakasreferenssi, asiakassuhde, asiakkaan suositus, markkinointi, myyminen, myynti

Minulle tätä ja sinulle ei mitään!

Perjantai 1.2.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOn helppo olla vailla kaikenlaista! Pieni lapsi on itsekäs! Hän osaa ajatella vain sitä, mitä itse haluaa, mutta ei sen vaikutuksia muiden elämään. Siksi lapsi esittää halunsa suoraviivaisesti ja ehdottomina vaatimuksina. Kasvatuksen myötä lapsi oppii (toivottavasti) jakamaan omastaan, vaikka myös puolensa pitämisen taito on tärkeää. Nössöt ei pärjää!

No, mutta kaikkihan me olemme itsekkäitä. Kasvatuksen ja kasvun myötä opimme jakamaan omastamme, mutta myös käyttämään ns. vastavuoroisuusperiaattetta eli molemmat hyötyvät (molemmat antaa ja molemmat saa). Alakouluikäisen pitäisi tätä menetelmään osata käyttää puhumattakaan yläkouluikäisestä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, esiintymistaidot, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu

Onnellinen töissä

Perjantai 14.12.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgHarvard Business Review omisti koko numeron onnellisuudelle.

Onnellisten työntekijöitten tuottavuus on 31 % korkeampi, myynti on 37 % korkeampi ja luovuus on 3-kertainen onnettomiin verrattuna.

Luvut ovat vaikuttavia.

On myös melko helppo uskoa, että useimmat meistä haluavat olla onnellisia.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, onnellisuus, työ, työolosuhde, flow

Miten välittämisen kulttuuri ja hyvä työilmapiiri välittyy vuorovaikutuksessa?

Maanantai 10.12.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLämpö työyhteisössä tarkoittaa hyvähenkistä työilmapiiriä sekä välittämisen kulttuuria. Ohessa lainaan fysiikan terminologiaa jälleen kuvastamaan erilaisia lämpöenergian siirtymistapoja työyhteisössä.

Lämmön johtuminen eli konduktio on lämmön siirtymistä aineen sisällä. Lämpö voi siirtyä johtumalla myös aineesta toiseen, mikäli aineet ovat kosketuksissa toisiinsa. "Laita kätesi kynttilän liekkiin – polttaa kovasti!"

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, syvempi suhde, tartu hetkeen, tunneyhteys, valmentaminen, yritysjohtaminen

"Ota tukka pois silimiltä!"

Maanantai 3.12.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOlimme parikymmentävuotta sitten Keski-Pohjanmaa jalkapalloturnauksessa pelaamassa. Omien otteluiden tauolla seurasimme muiden joukkueiden välisiä pelejä. Eräs tapaus jäi mieleeni hyvänä opetuksena tulevaisuuteen, sillä tuskinpa asia muutoin nytkään mieleeni juolahtaisi.

Nokian Pyryn D-juniorit (12v.) taistelivat jatkoon pääsystä rangaistuspotkukilpailussa. Katsojia oli paikalla jonkin verran. Eräs katsoja (huutelija) oli huudellut jo pelin aikana useamman kerran Nokian Pyryn kaljupäiselle pelaajalle: "Ota tukka pois silimiltä". Huutelija kuveitteli varmasti olevansa hauska. Kun tuli kaljupäisen pelaajan vuoro vetää pilkku, huutelija toisti: "Ota tukka pois silimiltä, että näet ampua". ja rätkätti omalle vitsilleen. Pelaaja epäonnistui. Hän ampui pallon maalin yli ja huutelija pärskähti räkäiseen nauruun. Nokian Pyry hävisi ottelun tuon epäonnistumisen myötä ja tippui jatkosta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, itsensä kehittäminen, sosiaaliset taidot, tartu hetkeen, vaikuttaminen

Ensin päätä lyödään Karjalan mäntyyn, jotta opitaan?

Maanantai 26.11.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpg"It’s nothing so practical than good theory,
- practice is still the best  teacher" – Seppo Helakorpi, dosentti

Käytäntö on paras opettaja. Teoria edellä oppiminen on haastavaa. Yleensä teoriaoppiminen edellyttää käytännön kokemusta. Löytyykö tästä empiirisiä todisteita?

Oletko neuvonut lapselle, missä järjestyksessä vaatteet kannattaa laittaa päälle? Todennäköisesti “teoriaopit” menevät kuuroille korville ja oppiminen tapahtuu vasta, kun käsineet ja kurakäsineet ovat käsissä ja pitäisi miettiä, miten nyt kaulaliinan, päähineen, kenkien ja kurahousujen laittaminen nyt onnistuu? Järkipuhe etukäteen ei auta. Entäpä ymmärtääkö lapsi, että uunin luukku on kuuma pelkän puheen perusteella? Todennäköisesti utealisuus herää päästä kokeilemaan, miltä luukku tuntuu.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, ihmissuhdetaidot, itsensä kehittäminen, osaaminen, perehdyttäminen, vastuu

Pekkaset pakkiin

Tiistai 20.11.2012 - Harri Jyrkiäinen

Suomen Pienyrittäjät vaatii pekkasvapaiden poistamista. Suomessa työssäoloaika on Euroopan lyhyin. Yritysten kilpailukyky on vaakalaudalla ja tuottavuutta ja tehokkuutta on saatava lisää. Viennin romahtaminen lisää yritysten irtisanomiskierrettä. Lisäksi on syytä vakavasti miettiä yrityskohtaisia joustoja, jottei riippakiveksi ja kuopattavaksi joutava raamiratkaisu saa aikaan yritysten konkurssiaaltoa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Jyrkiäinen, Suomen pienyrittäjät, työsuhde, kilpailukyky, tuottavuus, pekkasvapaa, ammattiliitot, irtisanomissuoja

Asiakassuhteen rakentajat myyvät heikosti

Maanantai 12.11.2012 - Heikki Matias Luoma

heikkiluoma.jpgYleinen käsitys on, että asiakasuhteen rakentaminen on SE keino, jolla yrityksen myynti kasvaa. Tutkimusten mukaan asiakassuhdemyyjät kuitenkin ovat huonoja myyjiä.

Itse asiassa he ovat kaikkein heikoimpia (Dixon, Adamson: The Challenger Sale).

Ristiriita selittyy myyjien tavasta toimia. Siitä miten he ovat käsittäneet ja ymmärtäneet asiakassuhteen rakentamisen ja myymisen.

Hyvä asiakassuhde on tulos. Se on seuraus hyvästä myyntityöstä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, markkinointi, myynti, myyminen, asiakassuhde

Ehdoton ei koulutusvapaille

Tiistai 16.10.2012 - Harri Jyrkiäinen

Suomen Pienyrittäjät tyrmäävät esitetyt kolmen päivän koulutusvapaat. Ehdotus on tuomittava ja pöyristyttävä, sillä Suomessa on jo nykyisellään Euroopan lyhyimmät työssäoloajat. Lisävapaiden kustannukset olisivat erityisesti pk-sektorilla tuhoisat. Samalla on syytä avata keskustelu ns. pekkasvapaiden poistamisesta. Lisäksi meidän on syytä pidättäytyä rahoitusmarkkinaverosta.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Harri Jyrkiäinen, Suomen pienyrittäjät, koulutusvapaa, työsuhde, rahoitusmarkkinavero

Työsuhteiden päättämisen kustannukset ammattiliitoille

Tiistai 2.10.2012 - Harri Jyrkiäinen

Suomen Pienyrittäjät vaativat pikaisesti Suomeen Pienyrittäjälakia. Tämä uusi laki takaisi yrittäjille sosiaaliturvan, kasvun edellytykset ja henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuuden. Esitämme myös uutta toimintamallia, jossa työntekijäjärjestöille siirretään velvoite huolehtia jäsenistönsä työsuhteiden irtisanomiskustannuksista. Lisäksi vaadimme hallitukselta selvitystä yrittäjien sosiaaliturvasta.

Tämän vuoden aikana lähes poikkeuksetta uudet työpaikat ovat syntyneet pieniin yrityksiin. Nykyinen järjestelmä ja käytäntö on rakennettu isoja ja monikansallisia konserneja käsittäväksi pienyrittäjyyttä syrjiväksi malliksi.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Harri Jyrkiäinen, Suomen pienyrittäjät, työsuhde, ammattiliitot, yrittäjä, sosiaaliturva

Pienet erot kertautuvat

Maanantai 30.7.2012 - Jaakko Savolainen

Pienillä asioilla on joskus suuret seuraukset.

Kuvitellaanpa että sijoitat 40 vuoden ajaksi 10 000 euroa. Katsotaan, paljonko on kasassa 8 prosentin tai 9 prosentin vuotuisella tuotolla:

8 %: noin 217 000 euroa
9 %: noin 314 000 euroa

Äskeisen yhden prosenttiyksikön ero tuntui pieneltä, mutta lopputulos on dramaattisesti erilainen. Tämä yhden prosenttiyksikön ero on itse asiassa yksi tärkeimpiä asioita, jota meidän tulee aika ajoin arvioida: vaihtoehtoiskustannus.

Lue lisää »

12 kommenttia . Avainsanat: Jaakko Savolainen, vaihtoehtoiskustannus, hyötysuhde, satsaaminen, vaihtoehtojen punnitseminen

Itsensä etsimistä - ja löytämistä

Maanantai 6.2.2012 - Kari Uoti

Olen kirjoittamassa kirjaa parisuhteen kiemuroista yhdessä Henriika Maikun kanssa, nuoren terapeutin, joka parantaa sydämellä, rakkaudella, avaruudella, myötätunnolla ja viisaudella, joka ei ole hänen, vaan meidän kaikkien kunhan otamme sen vastaan.

Tähän retkeen liittyy Vedanta-tieto, vanha intialainen viisaus, joka syöksee samaan jokeen, viisaampaan elämään, joka on myös askareitteni kohteena. Siis vähän eri meininkiä kuin aikaisemmin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Uoti, parisuhde, Henriikka Maikku, rakkaus, myötätunto, anteeksianto

Rakkaudesta uutena vuotena

Perjantai 6.1.2012 - Kari Uoti

Joku kehotti laittamaan osakkeet myyntiin, kun Uoti on alkanut kirjoittaa rakkaudesta :) En ihan ymmärtänyt, mutta myy sitten, jos siltä tuntuu.

Olen aloittanut uuden kirjan, jossa aion käsitellä rakkautta, myrkyllistä rakkautta, sellaista, joka lopulta voi olla hyvä päättyessään ja JOS siitä ottaa opikseen. Olen aikaisemmin suuntautunut kirjoissani oikeuteen, tämä on nyt sitten oikeutta jossakin isommassa mitassa, oikeutta rakkauteen.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Kari Uoti, oikeus, rakkaus, suhde, ihmissuhde, addiktio

Tarpeellinen palvelu on hintansa väärti

Maanantai 25.7.2011 - Heikki Ikonen

Yksi yrityksen keskeisiä strategisia valintoja on, kilpaileeko se palvelulla vai hinnoilla. Yrittäjälinja-lehdenkin sivuilla on väitelty valinnan eri puolista. Monien kokemuksen mukaan omatoimiset ja säästeliäät suomalaiset eivät ole valmiit maksamaan palvelusta, joten yritysten on pakko panostaa hintakilpailuun ja tinkiä palvelutasosta.

Lue lisää »

14 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinta, laatu, palvelu, hinnoittelu, hinta-laatu-suhde

Vanhemmat kirjoitukset »