Blogin arkisto

Autonomian merkitys motivaatioon

Perjantai 14.6.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAiemmassa artikkelissa kirjoitin Daniel Pinkin ajatuksia motivoinnista. Autonomia, mestarillisuus ja tarkoitus tulivat esille keskeisinä asioina. Mutta ovatko nuo liian absurdeja käsitteitä? Kuulostaako vain hyvältä sanoa noin, mutta oikeassa yrityselämässä tai vaikkapa esimiestyössä nuo asiat ovat vaikeasti konkretisoitavissa?

Mielestäni kyseiset asiat ovat konkretisoitavissa. Käsittelen tällä kertaa autonomian konkretisoimista tarkemmin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, johtaminen, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen

Myyjä! Voitko laittaa kaupan ovet säppiin ja puhelimet kiinni 2 kuukaudeksi vuodessa?

Perjantai 24.5.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgArvoisa myyjä! Toimitko työnantajan palveluksissa? Oletko miettinyt, mitä vaikutuksia poissaoloillasi on yrityksen kannalta? Entäpä, oletko laskenut, minkä verran kauppaa (ja provisiota) menee sivusuun poissaolojesi takia?

Tehdäänpä karkea laskenta. Vuodessa on noin 225 arkipäivää, kun viikonloput, arkipyhät ja vuosilomat huomioi. Jos sairastelet (tai olet töistä poissa minkä tahansa syyn takia) 5%, tällöin kauppasi ovi on säpissä yli 11 arkipäivää vuoden aikana. Mitä jos sairastelu nousee 10%:iin? Tällöin kauppa on käytännössä kuukauden (noin 23 arkipäivää) kiinni. Raskisitko pitää kauppaa kiinni kaksi kuukautta (eli kuukausi sairaana ja kuukausi lomalla) vuoden aikana yrittäjänä? Mitä tapahtuisi asiakkaille, jotka käyvät repimässä säpissä olevaa ovea? He ehtivät ostaa kilpailijalta, jolla on kauppa auki!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen, yrittäminen, yritysjohtaminen

Mikä ihmisiä motivoi? Keppi - porkkana, vai jokin muu?

Perjantai 3.5.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMitä tiede kertoo ihmisen motivaatiosta? Asiaa on tutkittu paljon. Kirjailija Daniel Pink, joka on toiminut mm. Al Goren vastaavana puheenkirjoittajana, luennoi asiasta intohimoisesti. Olin kuuntelmassa Pinkin esitystä Nordic Business Forumin seminaarissa viime syksynä.

Yllättävänä tuloksena voitaneen todeta, että palkkio – rangaistus –malli (jos –› niin) ei toimikaan kuin tietyin reunaehdoin. Milloin välitön palkinto toimii? Kun on kyse mekaanisesta, yksinkertaisesta lyhyen aikavälin tehtävästä, välitön palkkio toimii. Mikäli tehtävä on hivenen monimutkaisempi ja vaatii kongitiivisia ajattelutaitoja, palkitseminen toimii käänteisesti eli mitä parempi palkkio, sen huonompi lopputulos.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen, tavoite, vaikuttaminen, valmentaminen, yrittäminen, yritysjohtaminen

Osaatko laskea myyntikatteen? Katelaskennan alkeet for dummies!

Perjantai 12.4.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLuin vastikään erään blogikirjoituksen, jossa oli nk. hienoja laskelmia mainostamiseen liittyvistä konversioista ym. Keskeisessä asemassa artikkelia oli kate. Mutta kuinka ollakaan ostohinnaltaan 100 euron tuotteen katteeksi oli määritelty esimerkkiin 130 euroa ja kate oli (muka) tällöin 30 euroa (mikä ei ole totta!).

Väitän, että moni yrittäjä ei osaa tehdä yksinkertaisia katelaskelmia. Juuri äsken kerrotun esimerkin kaltaisesti luullaan pers'tuntumalta, että tässäpä on hyvä kate, mutta esim. 130 eurolla myydyn tuotteen kate on vain noin 23% (30%:n sijaan). Tällaisilla laskentavirheillä on iso merkitys – puhumattakaan isommista volyymeistä.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntikate, yrittäminen, yritysjohtaminen

Yllätä asiakkaasi toimittamalla enemmän kuin lupasit! Kliseistä, mutta toimii?

Perjantai 5.4.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPalasin kotiin työpäivän jälkeen. Kävin postilaatikosta nappaamassa kasan kirjeitä ja lehtiä. Hetkinen, mikäs tämä paketti on? Omalla nimelläni oli postipaketti, jonka sisällä oli jotain paksumpaa (kenties kirjanen tms.). Avasin paketin ja katsoin, että tämähän on Ajattele oikein – menesty –kirja, jonka on kirjoittanut Napoleon Hill. Kirjan välissä oli luottokortin näköinen pääsylippu Varapuun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle. Pakko myöntää, että isolla miehellä nousi hymy korviin, YEAH! Positiivinen yllätys!

Hoksasin toki nopeasti, kuka oli lähettäjänä ja mistä syystä, mutta paketissa oli enemmän kuin mitä 'piti' olla. Voitin joulukuussa Varapuun Facebook-sivuilla joulukalenterista kuvan julkaisukilpailusta lipun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, carpe diem, myyminen, myyntityö, palvelu, tartu hetkeen, yrittäminen, yritysjohtaminen

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 5 - Myyntityö

Torstai 4.4.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Rasmus Nyberg toimii myyntivalmentajana markkinointiviestintäyhtiö Zeelandissa. Hän ohjeistaa yrittäjiä keskittymään aluksi ennenkaikkea myyntiin.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea, myynti

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 4 - Markkinointi

Torstai 28.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Kun yritys perustetaan, ei siitä tiedä yleensä kuin aloittavan yrittäjän lähipiiri. Tietoisuutta tulee kuitenkin pian kasvattaa, jotta uudessa yrityksessä on edellytyksiä tehdä myyntiä. Laajassa mittapuussa tätä tietoisuuden lisäämistä ja myynnin edellytyksien luomista voidaan pitää markkinointina.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea, viestintä, markkinointi

Kustannustehokkuudesta on otettava hyöty irti

Keskiviikko 27.3.2013 - Heikki Ikonen

heikkiikonen.jpgYrityksillä on pari keinoa kasvattaa tulostaan: ne voivat parantaa kustannustehokkuutta tai myyntiä, mieluusti tietysti molempia. Jos yrityksen markkinaosuuden kasvattaminen on syystä tai toisesta hankalaa, ainoaksi keinoksi jää kustannustehokkuuden nostaminen. Mutta sekään ei auta, jos yritys suttaa saamansa hyödyn.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Ikonen, talous, yritys, yritystoiminta, kustannustehokkuus, kannattavuus, tuottavuus

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 3 - Tuotteistaminen

Torstai 21.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Jokainen yrittäjä on jossain vaiheessa törmännyt tuotteistamiseen – joko huomaamatta tai tarkoituksella. Tuotteistamisen ydinajatuksena on  tuotteen, palvelun tai osaamisen paketoiminen selkeäksi ja helposti ostettavaksi ratkaisuksi asiakkaan tarpeeseen tai ongelmaan.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 2 - Yrityksen perustaminen

Torstai 14.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Yrityksen perustaminen on yleensä jännittävä vaihe yrittäjän elämässä. Itse perustamisvaihe on kuitenkin nopeasti ohi ja itseasiassa melko helppo toimenpide. Käymme läpi tässä artikkelissa miten yritys perustetaan ja mitä tulisi ottaa huomioon ja mistä löytyy lisää tietoa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja, osa 1

Torstai 7.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Pohdiskelimme, jo jonkin aikaa sitten, ruokatunnilla työporukan kanssa, rooliamme sosiaalisessa mediassa ja blogeja noin yleensä. Tunnistimme, että hyvissä blogeissa ja artikkelisarjoissa on aina mielenkiintoinen teema. Syy kirjoittaa ja syy lukea. Ideoimme samassa artikkelisarjan yrityksen aloitusvaiheesta. Siitä kutkuttavasta tilanteesta kun kaikki on vielä vähän epäselvää; hiotaan yritysideaa, yritysmuoto on vähän hakusessa, mitä kaikkea pitäisi tehdä ennen kuin homma alkaa pyöriä, mistä löytää tietoa, kuinka helppotajuista tieto on.

Lue lisää »

11 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea

Sosiaalisen median kaksisuuntainen vuorovaikutus ja asiakkaan etu

Perjantai 8.2.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKuinka moni suomalainen yritys oli 5 vuotta sitten Facebookissa? Ei monikaan! Kuinka moni yritys on nyt  Facebookissa? Varsin moni!

Miksi yritykset ovat tulleet ja tulevat pian Facebookiin? No, tietysti siksi, että Facebookissa ovat myös asiakkaat ja lisäksi myös kilpailijat. On siis tärkeä olla näkyvillä siellä, missä asiakas on markkinointiviestinnän kohteena ja tekee ostopäätöksiä.

Sosiaalinen media on asiakkaan etu! Miksi?

Siksi, että asiakkaan on helppo äänestää jaloillaan niin hyvässä kuin pahassa (tai tässä tapauksessa hiirellään ja näppäimistöllään), mikä yritys tarjoaa heitä kiinnostavia tuotteita tai palveluita, mutta ennen kaikkea, mikä yritys tarjoaa Facebookissa lisäarvoa asiakkaille. Lisäarvo voi olla esim. etu tai alennus, blogipostaus, hintavertailu, uutinen, testi-/näytetuote, kysely, arvonta, linkitys taikka pikaopas.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, yritysjohtaminen, sosiaalinen media

Pää pensaaseen ja vääjäämättä karille

Perjantai 4.1.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMiten hyödymme Stockdalen paradoksin ymmärtämisestä liiketoiminnan parissa? Olemme jälleen taantumassa. Talousennuste ensi vuodelle on synkkä. Monet suuret yritykset ovat irtisanoneet (ja irtisanovat) lukuisia työntekijöitä. Mitä on tehtävissä? Avattakoon ajatusta toisen tarinan avulla.

Vähittäiskauppaa harjoittava yritys A&P oli 1950-luvun alussa maailman suurimpia yrityksiä, kun taas Kroger yli puolet pienempi ruokakauppaketju. 1900-luvun alkupuolella A&P:n toimintamalli oli aikaansa sopiva, mutta vuosisadan toisella puoliskolla vaurastuminen muutti amerikkalaisten ostokäyttäytymistä. He halusivat supermyymälöitä, joista saa ruokakauppapalveluiden lisäksi apteekki- ja pankkipalveluita ym. Ruokakaupoissa tuli olla lukuisia vaihtoehtoja kustakin tuotteesta. Parkkipaikkoja sekä kassoja piti olla paljon ja liikkeiden tuli olla edullisia.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, johtaminen, myyminen, myynti ja markkinointi, yrittäminen, yritysjohtaminen

Terve elinkeino ei tukea kaipaa

Torstai 3.1.2013 - Heikki Ikonen

heikkiikonen.jpgElinkeinoelämän ja palkansaajajärjestöjen kellokkaat kiehuvat kiukusta, kun Turussa toimiva telakka STX Finland ei saanut kaipaamaansa 50 miljoonan lainaa, ja jättiristeilijän tilaus lipsahti Ranskaan yhtiön sisartelakalle. Valtion liki 30 miljoonan innovaatiotuki ei riittänyt.

Miljardiluokan kaupan olisi mieluusti jokainen saanut Suomeen, mutta ei millä tahansa ehdoilla. Eräiden asiantuntijoiden mukaan veronmaksajien vastuut olisivat voineet kasvaa mainittuja lukuja paljon suuremmiksi, etenkin jos valtio olisi lähtenyt telakan osaomistajaksi yhtiön toiveiden mukaisesti.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, elinkeinoelämä, palkansaajajärjestöt, elinkeino, tuki, yritystuki, telakkateollisuus

Politiikasta ja uskon asioista väittely ei johda mihinkään yleensä, koska?

Maanantai 17.12.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgVakaumus on yleiskielessä varma tai vakaa käsitys jostain perusluonteisesta asiasta. Vakaumus voi viitata etenkin vaikeasti yleispäteväksi todistettavaan asiaan esim. uskonnollinen, eettinen tai poliittinen vakaumus.

Ympäristöllä on suuri merkitys vakaumuksiimme niiden syntyvaiheissa. Kulttuuri on keskeisessä asemassa ja kasvatuksen myötä vanhemmat "aivopesevät" niin uskomuksiaan kuin vakaumuksiaan lapsilleen tiedostamattaankin. Näin vakaumuksia voi syntyä ilman omaa syvällistä pohdintaa.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, hyvästä paras, jim collins, johtaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen

Miten välittämisen kulttuuri ja hyvä työilmapiiri välittyy vuorovaikutuksessa?

Maanantai 10.12.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLämpö työyhteisössä tarkoittaa hyvähenkistä työilmapiiriä sekä välittämisen kulttuuria. Ohessa lainaan fysiikan terminologiaa jälleen kuvastamaan erilaisia lämpöenergian siirtymistapoja työyhteisössä.

Lämmön johtuminen eli konduktio on lämmön siirtymistä aineen sisällä. Lämpö voi siirtyä johtumalla myös aineesta toiseen, mikäli aineet ovat kosketuksissa toisiinsa. "Laita kätesi kynttilän liekkiin – polttaa kovasti!"

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, syvempi suhde, tartu hetkeen, tunneyhteys, valmentaminen, yritysjohtaminen

5 askelmaa aloittavan yrittäjän kirjanpidossa

Keskiviikko 10.10.2012 - Jyri Pajamo

jyripajamo.jpgSinulla saattaa olla jo kaikkien aikojen liikeidea paperilla ja into kaakossa valmiina valloittamaan maailmaa. Ennen kuin lähdet toteuttamaan ideaasi niin taloushallinnon osalta on hyvä pysähtyä miettimään muutamia asioita.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Jyri Pajamo, yrittäminen, yrittäjä, yritys, kirjanpito, taloushallinto

Firma ei tee mitään

Tiistai 12.6.2012 - Olli Linjala

Usein kuulee sanottavan kuinka firma myy, firma palvelee, firma maksaa tai sitten firmat ovat jopa asiakkaita. Totuus on kuitenkin se, että ihmiset tekevät. Olemme kehitelleet oivan tavan paeta vastuuta menemällä kilpien taakse piiloon. Työyhteisön hyvinvoinnin kehittämisessä on ensiarvoisen tärkeää, että jokainen sen ihminen ymmärtää olevansa firman tärkein henkilö. Todellinen vastuunkantaja.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, työ, asenne, kehittyminen, etu, yritys, rutiinit

Oikeaa hintaa ei ole

Maanantai 30.1.2012 - Heikki Ikonen

Hinnoittelu on yrityksen menestyksessä yksi keskeisistä avaimista, ja toisaalta se hyödykkeen ominaisuus, joka ratkaisee pitkälti kuluttajan ostopäätöksen. Laadusta moni asiakas on valmis maksamaan, osa taas ei. Tarpeeksi halvalla menee usein aika kehnokin tuote, jos se täyttää edes jollain tapaa tarkoituksensa.

Lue lisää »

12 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinnoittelu, talous, yritys, ostopäätös, laatu

Talouskasvu syntyy optimismista

Maanantai 3.10.2011 - Ville Saarikalle

Elämme epävarmoja aikoja. Pörssikurssit heilahtelevat voimalla ja euromaat ovat syvällä veloissaan. Jos seuraa mediaa, niin takuulla alkaa tuntea maailmanlopun luissa ja ytimissä. Lopeta. Keskity omaan toimintaasi ja tiedosta se, että mikään ei heilauta sinun talouttasi niin paljon kuin omat valintasi. Optimistinen asenne on lähtölaukaus kaikkeen parempaan. Pessimisti ei pety, mutta ei myöskään saavuta mitään. Kyyninen elämänasenne on takuu varma reitti keskinkertaisuuteen kaikessa, mitä teemme. Jos keskustelet vain vaikeasta taloustilanteesta, niin olet ehdottomasti osa ongelmaa. Anna ihmisille ennemmin toivoa ja virtaa. Optimisti onnistuu ja keskittyy tuottavaan tekemiseen, ei uhkakuvien maalaamiseen.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Ville Saarikalle, yrittäjä, yritys, yritystoiminta, menestys, epävarmuus, asenne, optimismi

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »