Blogin arkisto

Myytti#1: Sairauslomalla ei saa käydä töissä

Torstai 18.2.2016 - Petri Heinola

myytinmurtaja.pngJos lääkäri on kirjoittanut vaikka nuhakuumeesta 5 päivää sairauslomaa ja jo kolmantena päivänä työntekijä kokee itse olevansa työkykyinen, onko sallittua mennä töihin?

Saako sairauslomalla mennä töihin?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, sairausloma, työkyky

Jokainen meistä myy - tässä on oppia ihan mihin tahansa

Keskiviikko 17.2.2016 - Pauli Vuorio

jokainen-meista-myy.jpg

Amerikkalainen nimeltä E. K. Strong julkaisi jo vuonna 1925 nimitykset: ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset. 

Harva myyjä tietää, että nuo on keksitty jo 90 vuotta sitten, mutta ne ovat edelleen käytössä kirjoittaa Heikki Luoma  http://www.mma.fi/blogi/hyva-myyja-haviaa-onnellisesti

Erityistä oli se, että myyntiä voi oppia. Se oli uutta 100 vuotta sitten. Vielä nykyään jotkut ovat sitä mieltä, että hyväksi myyjäksi synnytään eikä myymistä voi oppia.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö

Multitaskauksen sijaan puhutaan keskittymisestä

Keskiviikko 10.2.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgJoskus aikoinaan istuin kuulokkeet päässä ja koodasin. Koodasin, kuuntelin musiikkia ja koodasin. Kunnes tunsin koputuksen olkapäällä. Ajatus katkesi ja puolen tunnin pähkäily menetti merkityksen. Koputtaja oli taloupäällikkö joka piti työrauhan rakentamista musiikkia kuuntelemalla turhana. Ja hänen kysymyksensä oli aika yksinkertainen: “Kuinka voit keskittyä kun hevi pauhaa kuulokkeissa?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työtapa, tapa, tavat, multitasking, moniajo

Keinot uudenvuodenlupausten ja työlupausten pitämiseen

Maanantai 8.2.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgVuoden vaihde tuo ajatuksiin tulevan vuoden ja mitä se voi tuoda tullessaan. Moni tekee uudenvuoden lupauksen, mutta useimmat lupaajat epäonnistuvat lupauksen täyttämisessä.

Uudenvuodenlupaus eroaa töissä tehtävistä lupauksista. Töissä luvataan yleensä jollekin toiselle: esimiehelle, alaiselle, kollegalle tai asiakkaalle. Uudenvuodenlupaus on yleensä itselle eikä muille.

Mielestäni lupausten täyttäminen työssä ja henkilökohtaisessa elämässä kertoo siitä kuinka sitoutunut ihminen on. Lupaamalla paljon ja jättämällä lupaukset lunastamatta saa töissä äkkiä epäluotettavan henkilön maineen. Olemalla lupaamatta mitään, saa vastuuta välttelevän lusmun maineen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, motivointi, työ, myyntityö, lupaus

Valta-asema pitäisi ansaita myös urheiluseuroissa

Perjantai 5.2.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpg”Kansa päättää, kuka johtaa!”

Yrityksissä, yhdistyksissä, urheiluseuroissa (ylipäätään erilaisissa yhteisöissä) organisaation kehityksen lasikattona on johdon kypsyys. Kypsymätön johtaja pelkää kompetenssin kasvua ja nk. itseään ”viisaampien” mukaantuloa tai ylipäätään sitä, että vastuuta jaetaan yhä useammille ihmisille. Lojaliteetti johdon tekemiä valintoja kohtaan alkaa rakoilla, kun ”rivissä” aletaan huomata, että johto onkin kehityksen jarruna. Kompetenssia löytyisi pienemmissä rooleissa, jopa ”rivissä” olevilta enemmän.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö

200 vuotta sitten ymmärrettiin päivän pituuden päälle

Keskiviikko 3.2.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpg244 vuotta sitten syntyi mies nimeltä Robert Owen. Hän oli aikansa edelläkävijä, sillä hän kielsi omilla tehtaillaan alle 10-vuotiaiden työskentelyn ja lyhensi työpäivää. Ja samalla loi ajatuksen nykyaikaisesta työpäivästä. Eli nykyinen ajatus 8- tunnin työpäivästäkin on lähes 200- vuoden ikäinen.

Robert Owen lanseerasi vuonna 1817 ajatuksen joka kuului seuraavasti:

Eight hours labour, Eight hours recreation, Eight hours rest”.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työaika, työpäivä, työviikko, tuottavuus

3 askelta kohti myyntiä

Perjantai 29.1.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMitkä askeleet johtavat vääjäämättä kohti myyntiä? Me räätälöidään sulle, ei ole esitteitä, mun pitää laskea tarjous…

Valtaosa tuotteista/palveluista (tässä artikkelissa tuote) on sellaisia, että kun ne on tuotteistettu, niillä voi olla selkeä hintalappu. Se, että myyjällä ei ole kertoa hintalappua kuin apteekin hyllyltä, voi olla myyjän taktikointia tms., mutta vallan usein tilanne on se, että tuotteistaminen on tekemättä. Jos hinnan voi sanoa heti kättelyssä, tuotteeen ostaminen helpottuu, eikä myyjän pöydällä oheinen keissi pyöri enää nk. tarjouspyyntönä ja hidasteena/esteenä tehdä uutta myyntiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, tuotteistus, markkinointi

Pidempiä päiviä, vähemmän lomaa

Keskiviikko 27.1.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgHmmm….  luinpa taasen lehtiä ja totesin, että emme pärjää siksi, että työpäiväme on liian lyhyitä ja lomat liian pitkiä. Ja että palkkammekin on liian kova. Tälläisiä loihti sanomaan Raimo Sailas Karjalaisessa. Mietin vain, että miten niitä työuria pidennetään, päiviä pidennetään ja lomia lyhennetään, kun ei ole riittävästi töitä kaikelle kansalle. Pitäisköhän pohtia ihan muita ratkaisuja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työura, vapaa-aika, yt, palkka-ale

Myyntijohtajan keino - valmentamalla vaikuttaa myyjän käyttäytymiseen

Maanantai 25.1.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgJohtaminen on vaikuttamista johdettavien käyttäytymiseen. Ellei vaikutusta ole, ei johtamista ole.

Johtajalla on useita vaikuttamiskeinoja. Keinot voivat perustua:

  • henkilökohtaiseen karismaan
  • tulevaisuuden uskon luomiseen
  • käskemiseen ja määräilyyn
  • rankaisuun
  • uhkailuun ja lahjontaankin

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, coaching, valmennus, esimiestyö

Kun työvoima kohtaa yrityksen

Keskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgYritysten kasvottomasta rekrytoinnista puhutaan paljon, ilmoitus, nippu cv:tä ja hiljaisuus. Se on pitkälti nykyajan trendi eli tilataan rekry-yritys hankkimaan kandidaatteja. Useinmiten hakijan kannalta se on melkoisen tylsää ja kasvotonta toimintaa. Onneksi on aina väliin toisenlaisia tapauksia eli kuten tämän päivän tilaisuus Uratehtaalla.

Eatech Oy oli esittelemässä toimintaansa ja mahdollisia työpaikkoja Uratehtaalla.  Nämä tilaisuudet ovat aina positiivisiä yllätyksiä ja täälläkin kuuntelijoitakin taisi olla parikymmentä. Se mikä näistä tekee hyviä tilaisuuksia on muutama pieni erityinen asia.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut

Onko myynti tehotonta ja vaikuttamatonta? Kaksi keinoa myynnin optimointiin

Maanantai 4.1.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKai kertoi, ettei hänen firmansa myynti käy. Tilauksia on vähän ja yritykseen panostaneet sijoittajat ovat tyytymättömiä.

Sitten yrityksen tilaukset 12-kertaistuivat neljässä viikossa.

Mitä tapahtui?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakas

Miksi esimiehen on tarjouduttava auttamaan alaistaan?

Maanantai 21.12.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgSuomalaisissa yrityksissä vältellään riskin ottamista. Näin ainakin väitetään ja luultavasti väitteessä on perää vaikka mitään tutkimusta asiasta ei ole näkynyt.

Mistä riskin välttely sitten johtuu?

Ensinnäkin yritystoiminta sinällään on riskipitoista ja yritykset pyrkivät pienentämään riskiä monin tavoin. Markkinoita tutkitaan, asiakkailta kysellään, tehdään investointilaskelmia ja laaditaan suunnitelmia, joiden avulla pyritään pienentämään epäonnistumisen mahdollisuutta.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, esimiestyö, johtaminen, riski, riskinhallinta

Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaa

Perjantai 11.12.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMarkkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille.

Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää!

Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä

Kell' onni on

Maanantai 7.12.2015 - Aila Wallin

ailawallin.jpgViime viikkoina olen törmännyt harva se päivä ajatukseen onnesta ja onnellisuudesta. Yksi uutinen kertoi japanilaisten aivotutkijoiden löytämästä aivojen etukiilan alueella olevasta harmaasta aineesta, jota toisilla on enemmän kuin toisilla. Harmaa aine voi lisääntyä tutkijoiden mukaan mm. mindfulnessin avulla  - keskittymällä mahdollisimman hyvin käsillä olevan hetken havainnoimiseen, kokemiseen ja hyväksymiseen. Toinen  taas kertoi  geneettisesti perittävästä resilienssistä, joka herkistää aivoja reagoimaan erityisesti myönteisiin ärsykkeisiin. Resilientti ihminen kykenee myönteisiin ajatuksiin silloinkin kun kokee suuria menetyksiä, surua tai ahdistusta. "Taipuu, vaan ei taitu" -  ja kykenee varsin nopeasti palautumaan taas ainakin jonkin asteiseen onnellisuuteen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aila Wallin, onni, onnellisuus, tunne, aivot, elämäntaito, työhyvinvointi

Syytetylle oikeus puolustautua? Olemme liian innokkaita tuomitsemaan?

Perjantai 4.12.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTunne menee järjen edelle. Olimme esikoistyttäremme Ellan futisturnauksessa. Eräässä ottelussa tyttäremme sai pelinohjaajalta positiivista huomiota ottelun jälkeen vihreän kortin muodossa. Se annetaan reilulle, joukkuetta tsemppaavalle pelaajalle tms.

Hetken päästä itku ”pitkästä” ilosta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen

Kun asiakas ei vastaa sähköpostiin ja soittoihin mutta kauppaa pitää saada?

Maanantai 30.11.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgYleinen ongelma, josta pk-yritysten toimitusjohtajat ja myyntijohtajat kertovat minulle on, etteivät myyntiprojektit etene tarpeeksi nopeasti.

He ovat esitelleet tuotteensa ja palvelunsa. Tehneet tarjouksen. Asiakas on myyty. Silti mitään ei tapahdu.

He turhautuvat kun asiakas ei päätä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö

"Laita ne sinne johonki niin mää katon ne sitte joskus"

Perjantai 27.11.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPäätöksen siirtäminen kasvattaa todo-listaa kaiken aikaa. Usein ihmiset lykkäävät pinnalla olevan asian tuonnemmaksi (siirtävät paperin ns. vain pinon alimmaksi). Valtaosa asioista on kuitenkin päätettävissä ja jopa toteutettavissa heti ja näin paperin saisi pois pinosta kokonaan. 

Hyvä esimerkki omakohtaisen tarinan kautta on seuraava. Olin 2003-2004 kesät kaupassa töissä. Kertaalleen saimme uutta virvoitusjuomaa ison määrän. Kysyin juomaosaston vastaavalta, mihin hyllypaikkaannämä laitetaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, myyntityö, aikataulu

Toiminnallisuuden ei toteutuksen kautta

Keskiviikko 25.11.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgSurffasin ympäri verkkoa ja osuin hämmästyneenä lauseen äärelle, jossa mainittiin että sovellus toteutetaan toiminnallisuuden eikä suinkaan toteutuksen kautta. Jäin pohtimaan, että mitä muuta kautta järjestelmä voidaan toteuttaa kuin sen toiminnallisuuden kautta.

Lukiessani lausetta jäin pohtimaan asiaa eli mitä ihmettä lauseessa sanottiin. Eikö sovellukset toteuteta aina tarpeeseen vai luodaanko ensin tekninen sovellus jolla luodaan tarve. Lause on todellisuudessa fiksu eli siinä muistutetaan siitä, että sovelluksen tarkoitus tuoda lisäarvoa ja tukea toimintaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, toiminnallisuus, toteutus, järjestelmä, teknologia, suunnittelu, kehitys, ohjelmistokehitys

Asiakas ei ostanutkaan tapaamisella - mikä meni pieleen? 10 vinkkiä jälkiviisasteluun ja oppimiseen

Perjantai 20.11.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgEi ole synti hävitä kauppaa, mutta on synti olla ottamatta opikseen.

1) Olinko valmistautunut riittävästi?

2) Toiminko suunnitelman mukaan? Missä poikkesin ja miksi?

3) Tunnistiko asiakas tarpeensa? Miten hän ilmaisi sen?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö

Onko totta että myyjän ensin myytävä itsensä?

Maanantai 9.11.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgJos olet ollut tekemisissä myynnin kanssa pitkään niin on mahdollista, että olet kuullut, että myyjän on ensin myytävä itsensä ja vasta sitten hän voi myydä tuotteensa ja palvelunsa.

Onko todella niin ja mitä sanonta oikein tarkoittaa? Miten myydään itsensä?

Ehkä puhelinmyyjät yrittävät myydä itseään. “Hei Heikki, miten kesäsi on mennyt?”  Minä vastaan, etten ole kiinnostunut tilaamaan mitään lehtiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä. myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »