Myytti#1: Sairauslomalla ei saa käydä töissäTorstai 18.2.2016 - Petri Heinola Jos lääkäri on kirjoittanut vaikka nuhakuumeesta 5 päivää sairauslomaa ja jo kolmantena päivänä työntekijä kokee itse olevansa työkykyinen, onko sallittua mennä töihin? Saako sairauslomalla mennä töihin? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, sairausloma, työkyky |
Jokainen meistä myy - tässä on oppia ihan mihin tahansaKeskiviikko 17.2.2016 - Pauli Vuorio Amerikkalainen nimeltä E. K. Strong julkaisi jo vuonna 1925 nimitykset: ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset. Harva myyjä tietää, että nuo on keksitty jo 90 vuotta sitten, mutta ne ovat edelleen käytössä kirjoittaa Heikki Luoma http://www.mma.fi/blogi/hyva-myyja-haviaa-onnellisesti Erityistä oli se, että myyntiä voi oppia. Se oli uutta 100 vuotta sitten. Vielä nykyään jotkut ovat sitä mieltä, että hyväksi myyjäksi synnytään eikä myymistä voi oppia. |
1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö |
Multitaskauksen sijaan puhutaan keskittymisestäKeskiviikko 10.2.2016 - Kari Vahtolammi Joskus aikoinaan istuin kuulokkeet päässä ja koodasin. Koodasin, kuuntelin musiikkia ja koodasin. Kunnes tunsin koputuksen olkapäällä. Ajatus katkesi ja puolen tunnin pähkäily menetti merkityksen. Koputtaja oli taloupäällikkö joka piti työrauhan rakentamista musiikkia kuuntelemalla turhana. Ja hänen kysymyksensä oli aika yksinkertainen: “Kuinka voit keskittyä kun hevi pauhaa kuulokkeissa?” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työtapa, tapa, tavat, multitasking, moniajo |
Keinot uudenvuodenlupausten ja työlupausten pitämiseenMaanantai 8.2.2016 - Heikki Luoma Vuoden vaihde tuo ajatuksiin tulevan vuoden ja mitä se voi tuoda tullessaan. Moni tekee uudenvuoden lupauksen, mutta useimmat lupaajat epäonnistuvat lupauksen täyttämisessä. Uudenvuodenlupaus eroaa töissä tehtävistä lupauksista. Töissä luvataan yleensä jollekin toiselle: esimiehelle, alaiselle, kollegalle tai asiakkaalle. Uudenvuodenlupaus on yleensä itselle eikä muille. Mielestäni lupausten täyttäminen työssä ja henkilökohtaisessa elämässä kertoo siitä kuinka sitoutunut ihminen on. Lupaamalla paljon ja jättämällä lupaukset lunastamatta saa töissä äkkiä epäluotettavan henkilön maineen. Olemalla lupaamatta mitään, saa vastuuta välttelevän lusmun maineen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, motivointi, työ, myyntityö, lupaus |
Valta-asema pitäisi ansaita myös urheiluseuroissaPerjantai 5.2.2016 - Juha Ahola ”Kansa päättää, kuka johtaa!” Yrityksissä, yhdistyksissä, urheiluseuroissa (ylipäätään erilaisissa yhteisöissä) organisaation kehityksen lasikattona on johdon kypsyys. Kypsymätön johtaja pelkää kompetenssin kasvua ja nk. itseään ”viisaampien” mukaantuloa tai ylipäätään sitä, että vastuuta jaetaan yhä useammille ihmisille. Lojaliteetti johdon tekemiä valintoja kohtaan alkaa rakoilla, kun ”rivissä” aletaan huomata, että johto onkin kehityksen jarruna. Kompetenssia löytyisi pienemmissä rooleissa, jopa ”rivissä” olevilta enemmän. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö |
200 vuotta sitten ymmärrettiin päivän pituuden päälleKeskiviikko 3.2.2016 - Kari Vahtolammi 244 vuotta sitten syntyi mies nimeltä Robert Owen. Hän oli aikansa edelläkävijä, sillä hän kielsi omilla tehtaillaan alle 10-vuotiaiden työskentelyn ja lyhensi työpäivää. Ja samalla loi ajatuksen nykyaikaisesta työpäivästä. Eli nykyinen ajatus 8- tunnin työpäivästäkin on lähes 200- vuoden ikäinen. Robert Owen lanseerasi vuonna 1817 ajatuksen joka kuului seuraavasti: “Eight hours labour, Eight hours recreation, Eight hours rest”. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työaika, työpäivä, työviikko, tuottavuus |
3 askelta kohti myyntiäPerjantai 29.1.2016 - Juha Ahola Mitkä askeleet johtavat vääjäämättä kohti myyntiä? Me räätälöidään sulle, ei ole esitteitä, mun pitää laskea tarjous… Valtaosa tuotteista/palveluista (tässä artikkelissa tuote) on sellaisia, että kun ne on tuotteistettu, niillä voi olla selkeä hintalappu. Se, että myyjällä ei ole kertoa hintalappua kuin apteekin hyllyltä, voi olla myyjän taktikointia tms., mutta vallan usein tilanne on se, että tuotteistaminen on tekemättä. Jos hinnan voi sanoa heti kättelyssä, tuotteeen ostaminen helpottuu, eikä myyjän pöydällä oheinen keissi pyöri enää nk. tarjouspyyntönä ja hidasteena/esteenä tehdä uutta myyntiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, tuotteistus, markkinointi |
Pidempiä päiviä, vähemmän lomaaKeskiviikko 27.1.2016 - Kari Vahtolammi Hmmm…. luinpa taasen lehtiä ja totesin, että emme pärjää siksi, että työpäiväme on liian lyhyitä ja lomat liian pitkiä. Ja että palkkammekin on liian kova. Tälläisiä loihti sanomaan Raimo Sailas Karjalaisessa. Mietin vain, että miten niitä työuria pidennetään, päiviä pidennetään ja lomia lyhennetään, kun ei ole riittävästi töitä kaikelle kansalle. Pitäisköhän pohtia ihan muita ratkaisuja. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työura, vapaa-aika, yt, palkka-ale |
Myyntijohtajan keino - valmentamalla vaikuttaa myyjän käyttäytymiseenMaanantai 25.1.2016 - Heikki Luoma Johtaminen on vaikuttamista johdettavien käyttäytymiseen. Ellei vaikutusta ole, ei johtamista ole. Johtajalla on useita vaikuttamiskeinoja. Keinot voivat perustua:
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, coaching, valmennus, esimiestyö |
Kun työvoima kohtaa yrityksenKeskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi Yritysten kasvottomasta rekrytoinnista puhutaan paljon, ilmoitus, nippu cv:tä ja hiljaisuus. Se on pitkälti nykyajan trendi eli tilataan rekry-yritys hankkimaan kandidaatteja. Useinmiten hakijan kannalta se on melkoisen tylsää ja kasvotonta toimintaa. Onneksi on aina väliin toisenlaisia tapauksia eli kuten tämän päivän tilaisuus Uratehtaalla. Eatech Oy oli esittelemässä toimintaansa ja mahdollisia työpaikkoja Uratehtaalla. Nämä tilaisuudet ovat aina positiivisiä yllätyksiä ja täälläkin kuuntelijoitakin taisi olla parikymmentä. Se mikä näistä tekee hyviä tilaisuuksia on muutama pieni erityinen asia. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut |
Onko myynti tehotonta ja vaikuttamatonta? Kaksi keinoa myynnin optimointiinMaanantai 4.1.2016 - Heikki Luoma Kai kertoi, ettei hänen firmansa myynti käy. Tilauksia on vähän ja yritykseen panostaneet sijoittajat ovat tyytymättömiä. Sitten yrityksen tilaukset 12-kertaistuivat neljässä viikossa. Mitä tapahtui? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakas |
Miksi esimiehen on tarjouduttava auttamaan alaistaan?Maanantai 21.12.2015 - Heikki Luoma Suomalaisissa yrityksissä vältellään riskin ottamista. Näin ainakin väitetään ja luultavasti väitteessä on perää vaikka mitään tutkimusta asiasta ei ole näkynyt. Mistä riskin välttely sitten johtuu? Ensinnäkin yritystoiminta sinällään on riskipitoista ja yritykset pyrkivät pienentämään riskiä monin tavoin. Markkinoita tutkitaan, asiakkailta kysellään, tehdään investointilaskelmia ja laaditaan suunnitelmia, joiden avulla pyritään pienentämään epäonnistumisen mahdollisuutta. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, esimiestyö, johtaminen, riski, riskinhallinta |
Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaaPerjantai 11.12.2015 - Juha Ahola Markkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille. Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää! Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä |
Kell' onni onMaanantai 7.12.2015 - Aila Wallin Viime viikkoina olen törmännyt harva se päivä ajatukseen onnesta ja onnellisuudesta. Yksi uutinen kertoi japanilaisten aivotutkijoiden löytämästä aivojen etukiilan alueella olevasta harmaasta aineesta, jota toisilla on enemmän kuin toisilla. Harmaa aine voi lisääntyä tutkijoiden mukaan mm. mindfulnessin avulla - keskittymällä mahdollisimman hyvin käsillä olevan hetken havainnoimiseen, kokemiseen ja hyväksymiseen. Toinen taas kertoi geneettisesti perittävästä resilienssistä, joka herkistää aivoja reagoimaan erityisesti myönteisiin ärsykkeisiin. Resilientti ihminen kykenee myönteisiin ajatuksiin silloinkin kun kokee suuria menetyksiä, surua tai ahdistusta. "Taipuu, vaan ei taitu" - ja kykenee varsin nopeasti palautumaan taas ainakin jonkin asteiseen onnellisuuteen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aila Wallin, onni, onnellisuus, tunne, aivot, elämäntaito, työhyvinvointi |
Syytetylle oikeus puolustautua? Olemme liian innokkaita tuomitsemaan?Perjantai 4.12.2015 - Juha Ahola Tunne menee järjen edelle. Olimme esikoistyttäremme Ellan futisturnauksessa. Eräässä ottelussa tyttäremme sai pelinohjaajalta positiivista huomiota ottelun jälkeen vihreän kortin muodossa. Se annetaan reilulle, joukkuetta tsemppaavalle pelaajalle tms. Hetken päästä itku ”pitkästä” ilosta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
Kun asiakas ei vastaa sähköpostiin ja soittoihin mutta kauppaa pitää saada?Maanantai 30.11.2015 - Heikki Luoma Yleinen ongelma, josta pk-yritysten toimitusjohtajat ja myyntijohtajat kertovat minulle on, etteivät myyntiprojektit etene tarpeeksi nopeasti. He ovat esitelleet tuotteensa ja palvelunsa. Tehneet tarjouksen. Asiakas on myyty. Silti mitään ei tapahdu. He turhautuvat kun asiakas ei päätä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö |
"Laita ne sinne johonki niin mää katon ne sitte joskus"Perjantai 27.11.2015 - Juha Ahola Päätöksen siirtäminen kasvattaa todo-listaa kaiken aikaa. Usein ihmiset lykkäävät pinnalla olevan asian tuonnemmaksi (siirtävät paperin ns. vain pinon alimmaksi). Valtaosa asioista on kuitenkin päätettävissä ja jopa toteutettavissa heti ja näin paperin saisi pois pinosta kokonaan. Hyvä esimerkki omakohtaisen tarinan kautta on seuraava. Olin 2003-2004 kesät kaupassa töissä. Kertaalleen saimme uutta virvoitusjuomaa ison määrän. Kysyin juomaosaston vastaavalta, mihin hyllypaikkaannämä laitetaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, myyntityö, aikataulu |
Toiminnallisuuden ei toteutuksen kauttaKeskiviikko 25.11.2015 - Kari Vahtolammi Surffasin ympäri verkkoa ja osuin hämmästyneenä lauseen äärelle, jossa mainittiin että sovellus toteutetaan toiminnallisuuden eikä suinkaan toteutuksen kautta. Jäin pohtimaan, että mitä muuta kautta järjestelmä voidaan toteuttaa kuin sen toiminnallisuuden kautta. Lukiessani lausetta jäin pohtimaan asiaa eli mitä ihmettä lauseessa sanottiin. Eikö sovellukset toteuteta aina tarpeeseen vai luodaanko ensin tekninen sovellus jolla luodaan tarve. Lause on todellisuudessa fiksu eli siinä muistutetaan siitä, että sovelluksen tarkoitus tuoda lisäarvoa ja tukea toimintaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, toiminnallisuus, toteutus, järjestelmä, teknologia, suunnittelu, kehitys, ohjelmistokehitys |
Asiakas ei ostanutkaan tapaamisella - mikä meni pieleen? 10 vinkkiä jälkiviisasteluun ja oppimiseenPerjantai 20.11.2015 - Juha Ahola Ei ole synti hävitä kauppaa, mutta on synti olla ottamatta opikseen. 1) Olinko valmistautunut riittävästi? 2) Toiminko suunnitelman mukaan? Missä poikkesin ja miksi? 3) Tunnistiko asiakas tarpeensa? Miten hän ilmaisi sen? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö |
Onko totta että myyjän ensin myytävä itsensä?Maanantai 9.11.2015 - Heikki Luoma Jos olet ollut tekemisissä myynnin kanssa pitkään niin on mahdollista, että olet kuullut, että myyjän on ensin myytävä itsensä ja vasta sitten hän voi myydä tuotteensa ja palvelunsa. Onko todella niin ja mitä sanonta oikein tarkoittaa? Miten myydään itsensä? Ehkä puhelinmyyjät yrittävät myydä itseään. “Hei Heikki, miten kesäsi on mennyt?” Minä vastaan, etten ole kiinnostunut tilaamaan mitään lehtiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä. myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas |