Blogin arkisto

Tukea - mutta myös vastuuta

Maanantai 8.8.2016 - Aira Wallin

ailawallin.jpgHyvän johtajan ominaisuuksiin kuuluu taito kuunnella, tukea ja kannustaa alaistaan - saada alainen käyttämään koko potentiaalinsa ja joskus vähän ylikin. Tämä kuuluu tämän päivän johtamiskeskusteluun kuin nenä päähän. Näitä myönteisiä ja rakentavia ulottuvuuksia käy kieltäminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aira Wallin, johtaja, esimies, esimiestyö, luottamus, työ, työyhteisö

Perseennuolija (joojoo-mies/nainen) pettää sinut!

Perjantai 22.1.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKuka pettää luottamuksesi? Se ihminen, joka aina pyrkii miellyttämään kaikkia läsnäolevia ja haukkuu ei-läsnäolevia, pettää luottamuksesi ennemmin tai myöhemmin. Hän on perseennuolija! Eivätkö kellot soi, jos perseennuolija on sinun kanssa kaikesta samaa mieltä, myötäilee ja sitten toisessa virkkeessä hän haukkuu muita. Eikö hän toimi juuri samoin muiden seurassa ja jos et ole läsnä, oletkin haukkumisen kohde.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, luottamus, ihmissuhteet, lojaalius

Et voi olla puoliksi raskaana!

Perjantai 18.12.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTammikuussa osallistuin Juhani “Tami” Tammisen seminaariin. Hän puhui mm. menestyvän joukkueen rakentamisesta. Eräs lause jäi pyörimään mieleeni ihmisten väliseen luottamukseen liitteyn. Tami sanoi, että luottamusta joko on tai sitä ei ole.

Et voi olla puoliksi raskaana – joko olet tai et ole.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, luottamus, sopimus, työyhteisö, epäluottamus

Vaikeiden ristiriitojen ratkaiseminen yrityksen johdossa

Maanantai 25.5.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgSami on yrityksen omistaja ja puhuin hänen kanssaan yrityksen strategiasta ja strategian jalkautuksesta.Sami kertoi vaikeuksistaan toisen omistajan kanssa (kutsun häntä Mikoksi).

Mikko ei halua kuulla sanaa strategia. Mikkoa ei kiinnosta puhua myynnistä ja markkinoinnin suunnittelusta. Hän haluaa tarkistaa onko asiakas maksanut laskun ja Mikko on muutenkin innostunut valvomaan muita ja muiden tekemisiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, häviö, johtaminen, johto, luottamus, prosessit, ratkaisu, ristiriita, sitoutuminen, sovittelija, tavoitteet, voitto

Työelämän trendinä on kokouksiin käytetyn ajan kasvu

Maanantai 4.5.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMonen mielestä työhön kuuluu jo nyt liikaa kokouksia ja monet kokoukset ovat heidän mielestään turhia.

Työelämässä tapahtuu kuitenkin muutoksia, jotka lisäävät eivätkä vähennä kokoustarvetta. Sorvarin kokoustarve on pienempi kuin asiantuntijaorganisaation projektipäällikön kokoustarve.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, aikataulu, asialista, kokous, luottamus, määrä, muistio, päätökset, sitoutuminen, sulkeutuneisuus, valmistelu, yhteistoiminta

Älä luota sanaan, vaan tekoihin! Ja muista, että rivien väliin jää monesti se oleellinen!

Perjantai 16.5.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgToinen toistaan parempi työnhakija tulee haastatteluihin. Kaikki ovat luotettavia, ahkeria, oma-aloitteisia jne. Rehellisyys on tärkeää, asiat on tärkeä puhua suoraan, asiakkaat ovat tietenkin kaiken a ja o ym. Myyjät lupaavat ummet ja lammet poikkeuksetta!

"On tärkeä kuulla, mitä se sanoo, mitä se ei sano".

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, luottamus, vuorovaikutus

Miten muuttua valvovasta myynnin johtajasta myyjiä tukevaksi myynnin johtajaksi?

Maanantai 16.12.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMoni myyntitoiminnassa myyjänä tai esimiehenä työskentelevä kokee johtamisen tehdyn työn valvonnaksi. Siihen on inhimillisiä syitä. Myyntijohtaja haluaa tietää onko myyjä tehnyt työnsä kunnolla ja myyjä raportoi esimiehelleen tekemisensä ja usein värittää sen myönteisellä näkökulmalla.

Myynnin johto on valvoja ja myyjä on valvottava, mikä on vanhanaikaista vaikka osalliset usein pitävät valvontakeskeisyyttä luonnollisena ja normaalina.

Valvova myynnin johto keskittyy kysymään myyjiltä menneitä tapahtumia. Miten monta asiakaskäyntiä myyjällä oli viime viikolla? Kuinka asiakastapaaminen meni?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johdon tuki, johtaja, johtajuus, luottamus, myyjien tuki, myynnin johtaminen, myyntijohto, suunnittelu, tukeva, valvonta

Pelkäätkö valvoa, koska se herättää työntekijöissä närää etkä tiedä miten sen oikein tekisit?

Maanantai 9.9.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTyöntekijöitten valvonta on asia, joka helposti herättää närää työntekijöitten keskuudessa, ja juuri siitä syystä moni johtaja ja esimies pidättäytyy valvonnasta.

Syy on, ettei ymmärretä miten on valvottava.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtajuus, valvonta, luottamus

Et voi millään hinnalla ostaa muiden luottamusta, mutta voit rakentaa sen ilmaiseksi

Maanantai 22.4.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgSuunsoittaja … vastuuton … teknokraatti … vilpillinen…

Noilla sanoilla kuvataan henkilöä, joka on epäonnistunut luottamuksen luomisessa.

Miten uskottavia puheet ovat?

Moni pienen yrityksen toimitusjohtaja on valittanut minulle, että hänen yrityksellään on ongelmia uskottavuudessa.

Uskottavuutta on asiansa osaamista, mutta se on myös sitä miten me toimimme, reagoimme ja puhumme asiastamme.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtajuus, johtaminen, käyttäytyminen, luotettu neuvonantaja, luottamus, motivaatio, toteutus

Älykkäät koulutetut ihmiset pelkäävät soittaa

Maanantai 15.10.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKonsultti sanoi "olen hyvä siinä mitä mä teen, mutta kun on aika nostaa luuri, niin menen paniikkiin". Ja muut konsultit nyökkäilivät "minä myös".

Mikä siinä on, että älykkäät koulutetut ihmiset pelkäävät soittaa mahdollisille asiakkaille?

Syy on rimakauhu. Englanniksi se on performance anxiety. Rimakauhu on sukua esiintymispelolle.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, rimakauhu, myynti, suorituspaine, itseluottamus

Henkilökuntaa ei kiinnosta

Keskiviikko 26.10.2011 - Olli Linjala

Kun yrityksen koko henkilökunnalle tarjotaan mahdollisuutta löytää ajatuksia oman työyhteisönsä taloudellisen ja henkisen hyvinvoinnin kehittämiseen, vaikka aivan ilmaiseksi, niin vastauksena usein on, että porukka ei kiinnostunut asiasta. Kenen pitää silloin katsoa peiliin - ja pitkään?

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, henkilökunta, kehittäminen, työyhteisö, johtajuus, esimies, kuunteleminen, kannustus, luottamus, hyvinvointi, kielteisyys, onnistuminen, johtamistaito

Voitko luottaa? Voiko sinuun luottaa

Maanantai 4.4.2011 - Olli Linjala

olli_kasi_poskella_muokattu.jpgLuottamus, sana jota käytetään aivan liian heppoisasti. Ei oikein voi luottaa, aika hyvin voi luottaa, useimmiten voi luottaa! Luottamus on ehdotonta, joko luotetaan tai sitten ei luoteta. Muita vaihtoehtoja ei ole. Ilman 100 % luottamusta yksikään yhteisö ei voi toimia, ei yksikään parisuhde, ei yksikään yhdistys eikä työyhteisö. Riittääkö se, että puolisosi on sinulle uskollinen kahdeksankymmentäviisi prosenttisesti?

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, luottamus, työnantaja, lupaus

Uupumista voi ehkäistä

Tiistai 29.6.2010 klo 10:21 - Olli Linjala

Täysin väärä luulo on se, että työuupumusta, pohjaan palamista ja masennukseen sairastumista ei voisi ennalta ehkäistä. Yhtä väärä on uskomus, että työ uuvuttaa, harvoin siitä on kysymys.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työuupumus, masennus, arvot, hyvinvointi, jaksaminen, asenne, myönteisyys, kielteisyys, ihmissuhteet, johtaminen, työyhteisö, avoimuus, luottamus, työelämän pelisäännöt, pysähtyminen, arvostus, oikeudenmukaisuus, elämänmuutos

Arvottomassa työyhteisössä on tuhoon johtavat asenteet

Maanantai 11.1.2010 klo 8:00 - Olli Linjala

Olin voimakkaasti mukana nujertamassa 1990-luvun lamaa Suomessa. Kiivaimpana vuotena ajoin autolla 124 000 kilometriä ja yövyin 203 yötä hotelleissa. Tärkeimmät viestini olivat jaksamisen ratkaisevan suuri merkitys selviytymisessä, urautuneitten rutiinien rikkominen sekä halu selvitä olemassa olevassa tilanteessa. Henkilökohtaisena jaksamisen käyttövoimana oli pienistäkin onnistumisistani nauttiminen, ihmisiltä saamani palaute sekä erittäin korkea oman työn arvostaminen.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, työ, asenne, kehittyminen, etu, rutiinit, urautuminen, laatu, laadukkuus, arvot, luottamus

He tekevät sen itse

Perjantai 16.10.2009 - Aino Kauhanen

Minua, tavallista Suomen kansalaista, ei oikeastaan kiinnosta pääministerimme mahdollisesti saama lautakasa. En jaksa enää hätkähtää säätiörahoista sen paremmin kuin muistakaan poliitikkojen ympärillä vellovista sotkuista.

Sen sijaan minua kiinnostaa suuresti miettiä äänestyskäyttäytymistäni seuraavissa vaaleissa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Aino Kauhanen, politiikka, uskottavuus, luottamus, korruptio, äänestäminen, vaalit

Walk the Talk

Keskiviikko 5.8.2009 klo 15:49 - Petri Niskanen

Kun arvioimme ihmisiä tärkein kriteeri on luotettavuus. "Onko hän sanojensa mittainen mies?", on usein esitetty kysymys. Vastaus antaa perustan henkilön arviointiin. Jos se on EI, jatkokysymyksiä on turha esittää. "Se oli siinä", yhteistyöltä puuttuu pohja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Niskanen, luotettavuus, arviointi, kasku, lentäminen, yhteistyö, sanojen mittainen, sanojensa mittainen mies, luottamus, arkinen luotettavuus

Ei nimi postia pahenna

Maanantai 25.5.2009 klo 8:00 - Liisa Seppälä

Vai pahensiko? Vuoteen 1990 asti posti kulki, kunhan vain kusti polki. Tuolloin Posti-Tele muuttui liikelaitokseksi, jonka taloudenpito irrotettiin valtion ja tulo- ja menoarviosta. Kustin vauhti taisi tällöin hieman hidastua ja ruostetta ketjuihin alkoi ilmaantua enemmänkin vuoden 2001 myötä, kun Suomen Postista tuli julkinen osakeyhtiö.

Vuoden 2007 nimenmuutoksen jälkeen tuntuu usko postinjakelun toimivuuteen melkoisesti romahtaneen. Itella taisi sysätä Kustin pyörän pöpelikköön.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Posti, Itella, luottamus, mielikuvat, huono kokemus, postitus

Voiko ammattiliitto olla tuomarina ja rankaisijana?

Maanantai 2.3.2009 klo 8:18 - Ahti Pontinen

Palvelualojen ammattiliitto järjesti luottamusmiehen työsuhteen purkamisen perusteella Markantalo-boikotin.

Suomen kaupan liitto kertoo vieneensä boikotin työtuomioistuimeen, koska pitää sitä laittomana työtaistelutoimena.

Lue lisää »

20 kommenttia . Avainsanat: PAM, ammattiliitto, palvelualojen ammattiliitto, Ahti Pontinen, Pontinen Ahti, Suomen kaupan liitto, luottamusmies, markantalo, boikotti, työtuomioistuin, työsuhteen purku, irtisanominen