Blogin arkisto

Ymmärtämisen vaikeus

Torstai 9.8.2018 - Pauli Vuorio

Luetusta muodostetaan joskus kaikki mutu tuntumalta ihan pelkän otsikon perusteella ja olettamuksella sekä arvauksilla. 


Aiheesta yleisin versio onkin, että pitäisi olla luetun ymmärtämisen koulutusta ja medialukutaitoa.
Aiheen voi helposti kuitenkin laajentaa ymmärtämiseksi yleisesti.

 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, median lukutaito

Totuus on teidät vapauttava

Torstai 24.11.2016 - Ahti Pontinen

Meillä ei ole halua muistaa, että kaikista EU-maista suomalaiset vasta valmistuneet nuoret haluavat kaikkein vähiten yrittäjiksi. Heidän odotuksensa on päästä toisten hommiin. Siitä tulee herkästi sellainen asennemaailma, että yrittäjässä on jotain mätää. Tämä on mitannut tämän moneen kertaan ja aina Suomi säilyttää asemansa. S

Lue lisää »

9 kommenttia . Avainsanat: Ahti Pontinen, Yrittäminen, Antti Piippo, Eero Lehti, Johanna Korhonen, Suomen yrittäjät, Journalistiliitto, demokratia, korruptio, salailu, valta, EU,

Työelämän trendinä on kokouksiin käytetyn ajan kasvu

Maanantai 4.5.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMonen mielestä työhön kuuluu jo nyt liikaa kokouksia ja monet kokoukset ovat heidän mielestään turhia.

Työelämässä tapahtuu kuitenkin muutoksia, jotka lisäävät eivätkä vähennä kokoustarvetta. Sorvarin kokoustarve on pienempi kuin asiantuntijaorganisaation projektipäällikön kokoustarve.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, aikataulu, asialista, kokous, luottamus, määrä, muistio, päätökset, sitoutuminen, sulkeutuneisuus, valmistelu, yhteistoiminta

Myynnin kolme kivijalkaa määrä - laatu - suunta -> missä sinulla on parantamisen varaa juuri nyt?

Perjantai 23.1.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMÄÄRÄ

Mitattavia määriä ovat mm.

  • puhelut
  • käynnit
  • puheaika
  • päätökset
  • kaupat
  • ostoprosentti

Myyjä, jolla myyntitaito on heikko, mutta kontaktien määrä korkea, yltää määrällä parempaan tulokseen kuin taitava myyjä vähillä kontakteilla. Ahkeruus palkitaan! Ahkera voittaa laiskan!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakassuuntaus, laatu, myyntisuuntaus, määrä, suunta

Niilon menetelmä kilpailun voittamiseen

Maanantai 22.12.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTutustuin Niiloon ollessamme yhdessä Kolkatassa Intiassa. Teimme yhdessä tarjouksen automaatiojärjestelmästä saksalaisten ja venäläisten kanssa. Tuolla matkalla Niilo sai tarpeekseen Intiasta ja hän siirtyi toisen yrityksen palvelukseen.

Sattumalta monia vuosia myöhemmin tapasin Niilon lentokoneessa. Hän sanoi olevansa myyntiryhmän esimies ja sitten hän kertoi tarinan.

Niilon yritys hävisi paljon kauppoja kilpailijoille, joiden tuotteet eivät olleet yhtään parempia.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: asiakaskontakti, kaupan päättäminen, kauppaan vaikuttavat henkilöt, kilpailu, kontaktirajapinta, määrä, myynti, strateginen myynti, tarjous

Sain ajaa omaa ajoani

Tiistai 14.10.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgAika usein kuulee formulakuskien puhuvan siitä, että pärjäsin kun sain ajaa rauhassa omaa ajoani. Eli tehdä sen suorituksen ilman häiriötekijöitä. Eli nopeimmat ja kärjessä olivat saavat ehjällä autolla keskittyä pelkkään ajamiseen. Oletteko miettineet ikinä, että huipullakin suoritus häiriintyy, jos joutuu keskittymään muuhun.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työskentely, välineet, työympäristö, työkalut,

Mikromanageeraus voi johtua luonteenpiirteistä, tilanteesta tai se voi olla rakenteellista jolloin mikromanageerauksesta voi toipua

Maanantai 6.10.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMikromanageeraus on johtamisen tyyli, jolla tarkoitetaan, että esimies seuraa ja valvoo läheltä  yksityiskohtaisesti alaistensa tekemisiä. Mikromanageerauksella on yleensä kielteinen merkitys eikä sitä yleisesti sitä pidetä toivottavana asiana.

Yleensä mikromanageeraajan alaiset tunnistavat ongelman, mutta mikromanageerajat itse eivät tunnista eivätkä hyväksy ongelman olemassa oloa mikä vaikeuttaa korjaamista.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, alaiset, coachaus, esimies, esimiestyö, johtaminen, johtamisjärjestelmä, kyvyt, luonteenpiirre, mikromanageeraus, rakenteellinen, sisäistäminen, tilannekohtainen

Analyysi ja audit avuksi myyntitoiminnan ongelmiin

Maanantai 14.10.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgJos yrityksessäsi on puutteita myyntitoiminnassa, niin toiminnan analyysi ja audit voi olla ratkaisu.

On joukko inhimillisiä tekijöitä, jotka vaikeuttavat yrityksen johdon mahdollisuuksia kehittää myyntitoimintaa yrityksen sisäisin voimin.

Sisäinen myyntitoiminnan kehittäminen kärsii osallisten egoista.

Isot egot pyrkivät suojelemaan itseään kuvitelluilta tai todellisilta uhilta ja käyttämään tilaisuutta nostaakseen omaa asemaansa yrityksen menestyksen kustannuksella.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, analyysi, audit, auditointi, ongelmanratkaisu, johtaminen, myynti

Mikä on oikea myyntikanava tuotteillesi?

Tiistai 2.7.2013 - Maarit Balac

maaritbalac.jpgYrittäjät24.fi keskustelupalstalla jokin aika sitten keskusteltiin maahantuonnin jakelutien valinnoista.

"A. Pitääkö minun maahantuoda itse tuotteet Suomeen ja myydä jälleenmyyjille?
B. Vai hankinko parhaaksi kokemani maahantuojan hoitamaan jakelun?"

Jakelutie valinnan edessä ovat kaikki jotka valmistavat tai tuovat maahan tuotteita joiden loppuasiakas on kuluttaja. Oma verkkokauppa on varmasti monen ajatus jälleenmyyjä vai tukku vaihtoehtojen lisäksi. Verkkokaupan kasvusta huolimatta yhä edelleen valtaosa kulutustuotteista, siis myös muista kuin elintarvikkeista, ostetaan kivijalkakaupoista. Lisäksi yhä useampi perinteinen kivijalka kauppaketju panostaa vahvasti myös verkkokauppaan, esimerkkinä vahvasta verkkokaupan kasvattajista mm. Hong Kong, Prisma, Tokmanni, Stockmann. Näissä verkkokaupoissa luonnollisesti myydään samojen tavarantoimittajien tuotteita kuin kivijalassakin.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Maarit Balac, maahantuonti, jakelutie, jakelu, asiakas, jälleenmyynti

Älä hylkää asiakasta

Torstai 13.6.2013 - Maarit Balac

maaritbalac.jpgCase closed, tämän kanssa ei tule kauppaa, yritetty on. Tuttu tilanne monille myyjille. Ostajan syyt kielteiseen päätökseen ovat moninaiset. Yleensä kuulet että tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle ei ole yrityksessä tarvetta lainkaan tai että niitä toimittaa jo hyväksi havaittu kumppani jota ei vaihdeta.

Ennen kun painat kyseisen asiakkaan kohdalla deleteä niin anna sille vielä vähän aikaa. Tilanne voi muuttua monistakin syistä.

Päättäjä asiakasyrityksessä vaihtuu ja uudella henkilöllä voi olla ihan toisenlainen näkemys teidän tarjontaa kohtaa.

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Maarit Balac, kielteinen vastaus, myyjä, myynti, ostaja, asiakas

Kill Your Darlings

Torstai 6.6.2013 - Maarit Balac

maaritbalac.jpgOma luomus on rakas, se on selvää, olipa sitten kyse lastentarvikkeista, ledvaloista tai pihavajoista.

Rakkaus "omaan lapseen" on erityisen vahvaa kun kyseessä on oma innovaatio, itse kehitetty ja valmistettu.  Mutta myös ihan palkkatyössä oleva myyjä usein ihastuu tuotteiden hienouksiin, mikä sinällään on hienoa. Aito usko myymiensä tuotteiden erinomaisuuteen näkyy vilpittömänä intona asiaa kohtaan. Intohimo saakin roihuta täysillä jos myyt tuotteesi suoraan kuluttajalle, sen sijaan jos tarjoat tuotteitasi jälleenmyyjälle tai muille yritysasiakkaille, niin tarvitset lukuja ja faktoja.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Maarit Balac, myynti, ostaminen, jälleenmyyjä, ostopäätökseen vaikuttaminen

Ostamisen sietämätön vaikeus

Torstai 30.5.2013 - Maarit Balac

maaritbalac.jpgMyynti on vaikeaa ja työlästä… ainakin joskus. Onko ostaminen sitten sen helpompaa?

Myyjän näkökulmasta yleensä on.  Mutta koska olen tehnyt molempia, ostanut ja myynyt, niin uskallan väittää että ei se ostaminen ole niin helppoa ja yksikertaista miltä se saattaa, etenkin myyjän silmissä, näyttää. Nyt tarkoitan ostajilla niitä jotka tekevät sitä hommaa työkseen, ostavat tuotteita tai palveluita jälleenmyyntiin tai yrityksen käyttöön.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Maarit Balac, myynti, myyntityö, ostaja, ostaminen

Sir Richard Bransoninin resepti menestykseen: keskity intohimoosi, älä mieti liikaa rahaa

Torstai 27.9.2012 - Heikki Ikonen

nbf_richardbranson.jpg

Nordic Business Forumin tähtivieras kokee olevansa taiteilija: hän toteuttaa rakastamansa suunnitelmat kuin maalaisi taulun. Kuva: Nordic Business Forum/ Paula Ojansuu

Loppuunmyydyn Nordic Business Forumin supertähti oli tänä vuonna monialayrittäjä ja miljardööri Sir Richard Branson, joka esiintyi tapahtuman päätteeksi perjantaina. Bransonin aloitti erikoisen uransa tyhjästä, myymällä levyjä. Alasta tuntumaa saatuaan musiikista innostunut nuorukainen perusti Virginia-levymerkin. Se lähti lentoon Bransonin napattua talliinsa nuoren Mike Oldfieldin, jonka Tubular Bells ei muille kelvannut. Hiukan myöhemmin Virginiaa siivitti Sex Pistols.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, nbf, Nordic Business Forum, Richard Branson, Jari Sarasvuo, seminaari

Suomen hallitus ampuu omaan jalkaansa

Keskiviikko 19.9.2012 - Harri Jyrkiäinen

Suomen hallitus on uudessa hallitusohjelmassaan painottanut mm. yrittäjyyttä ja työllisyyttä. Hallitus näyttää tekevän kaikkensa, jotteivät talouden pyörät Suomessa pyörisi.  Arvonlisäveron korotus ja kilometrikorvausten leikkaus osaltaan saattavat taloutemme rajuun ja pitkään taantumaan. Suomen hallituksen eräiden jäsenten tieto ja taito ymmärtää kansantaloutta on todennäköisesti kansakoulutasoa. Hallituksen ainut keino selviytyä Eurooppaa ja meitä kohtaavasta haaksirikosta on korottaa veroja. Nyt jos koskaan on syytä pidättäytyä kaikista yritykseen kohdistuvista veroluonteisista maksuista.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Jyrkiäinen, Suomen pienyrittäjät, yrittäjä, yrittäminen, yrittäjyys, arvonlisävero, kilometrikorvaus, matkakulut

Suuret julkiset hankkeet kannattaa tehdä heikossa suhdanteessa

Maanantai 18.6.2012 - Heikki Ikonen

Tampereella pitkän taistelun kohteena olleesta Rantatien tunnelista saatiin valtuustossa lopulta päätös. En ota kantaa hankkeen puolesta tai sitä vastaan sinänsä, mutta yhtä vastustajien perustelua minun on pakko perata, koska se on taloudellisesti niin takapajuinen.

Lue lisää »

15 kommenttia . Avainsanat: Heikki ikonen, Tampere, talous, taantuma, suhdanne

Myyntimiehelle ja asentajalle joukkoliikenne ei ole realistinen vaihtoehto

Keskiviikko 18.4.2012 - Samuli Myllyharju

Kilometrikorvausjärjestelmään aiottuja muutoksia perustellaan myös tarpeella kannustaa työautoilijoita joukkoliikenteen käyttämiseen. On paikallaan korjata muutamia asiaan liittyviä yleisiä väärinkäsityksiä.

Ehdotetun muutoksen muodosta voi saada vaikutelman, että yli 15 000 km vuodessa työajoa ajavien noin 40 000 henkilön ryhmä ja liikennepoliittisessa selonteossa mainitut liikenteen päästötavoitteet olisivat jonkinlaisessa kohtalonyhteydessä toisiinsa. Ikään kuin esimerkiksi liikkuvan myyntityön ammattilaiset, asentajat ja monien muiden alojen työntekijät ajelisivat huvikseen autoillaan ympäri maata ja aiheuttaisivat suurenkin uhkan valtion päästötavoitteille. Ja että heidän työnsä voitaisiin tehokkaasti tehdä julkisia liikennevälineitä käyttämällä.

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Samuli Myllyharju, kilometrikorvaus, korvaus, liikenne, smkj

Timo Räty

Keskiviikko 14.3.2012 - Kari Uoti

Tämä show on aivan uskomattoman huvittava. Timo näkee tapahtuman taustalla vallankaappauksen, pyrkimyksen estää jäsenistön äänen kuuluminen liiton hallinnossa, pyrkimyksen tuhota AKT ammattiyhdistysliikkeenä, vasemmistoliiton pyrkimyksen ottaa itselleen edustustaan suurempi valta yhdistyksen päätöksenteossa. Hän näkee uhkia ulkoa, pahat voimat tulevat ja tuohoavat Timon johtaman seurakunnan, joka tahtoo kaikille vain hyvää ja tekee sen kaikkien lakien ja sääntöjen mukaan.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Kari Uoti, akt, ammattiyhdistysliike, Timo Räty

Miksi valmentautua, kun koulut on jo käyty?

Maanantai 18.7.2011 - Hans-Peter Siefen

Suomalainen koulujärjestelmä on maailman paras. Kuulimme tämän jälleen pari kuukautta sitten, kun Newsweek julkaisi Suomen maailman parhaaksi maaksi syntyä. Voimme kaikki siis olla onnellisia syntymästämme tähän satumaisen kauniiseen maahan, jossa kaikki asiat ovat hyvin ja on turvallista. Se miten ne ovat tulevaisuudessa meillä kullakin, riippuu meistä itsestämme.

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Hans-Peter Siefen, koulutus, kehittyminen, ongelmanratkaisu, valmentautuminen, elämänkokemus, yhteistyö, asenne

Turistina turistien kanssa kotikaupungissa

Maanantai 21.3.2011 - Paula Toukonen

Meillä kävi saksalaisia vieraita. Oli mukavaa katsella omaa kotikaupunkiaan vaihteeksi turistin silmin. Toki valitsimme kauneimmat kulmat, joita näytimme: Pyynikin, Finlaysonin alueen, Tallipihan, Pispalan ja Tammerkosken rannat.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Paula Toukonen, turisti, Tampere, palvelu

Määräaikainen työsopimus - hämmentynyt yrittäjä

Maanantai 24.1.2011 - Antti Haanpää

Lakimiehen työssäni olen kohdannut ajoittain hämmentyneen yrittäjän, joka on ihmetellyt, miksi määräaikaista työsopimusta ei voi solmia. Eräs tällainen tilanne syntyi, kun nimeltä mainitsematon yrittäjä oli rutiininomaisesti solminut määräaikaisen työsopimuksen uuden työntekijän kanssa.

Työntekijä esitti jälkikäteen määräaikaisen työsopimuksen päättyessä vaatimuksena yrittäjälle, että työsopimuksen tulee jatkua toistaiseksi voimassaolevana ja että määräaikaisen työsopimuksen solmimiselle ei ole ollut perustetta.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Antti Haanpää, määräaikainen työsopimus, työlainsäädäntö, perusteltu määräaikaisuus, työsopimus, työnantaja, yrittäjä

Vanhemmat kirjoitukset »