Blogin arkisto

Älä hoe omaa totuttasi kuin levysoitin - kuuntele kuuroutuaksesi

Perjantai 19.2.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMeillä kullakin on omat ongelmamme. Käymme itsemme kanssa Jaakobin painia milloin minkäkin ihmissuhteisiin liittyvän haasteen kanssa – puoliso, vanhemmat, sisarukset, ystävät… Se, joka kokee ongelman, yrittää löytää mielenrauhan selittämällä tilanteita luottamilleen ihmisille. Usein kuitenkin haasteena on se, että vaikka puhuminen, avautuminen, helpottaa niin samalla ongelman omaavalla ihmisellä jää levy päälle. Silmät ja korvat kutistuvat ja suu kasvaa moninkertaiseksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kehittyminen, itsensä kehittäminen, keskustelu, dialogi, vuorovaikutus

Vihellyspilli prosessissa

Tiistai 11.8.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgJos kuulee jalkapallo- tai lätkäkentällä pillin vihellyksen niin tietää, että jollakulla on ongelmia. Samaten merkkivalon syttyminen ja äänimerkki kertoo tuotantohihnalla jonkun vetäneen andon- narusta. Eli on tullut jokin ongelmakohta vastaan.

Lätkä- tai jalkapallokentällä pillin vihellys tarkoittaa yleensä rangaistusta tai maalia. Ja mitä vähemmän oman joukkueen kohdalle sattuu näitä tapahtumia, niin sitä parempi suoritus on. Eli voi epäillä, että pelin lopputulos on vähintäin tasapeli ja omat pelaajat eivät ole saaneet rangaistuksia. Eli se kertoo, että pelaamisessa ei ollut suurempia ongelmia. Samalla tavalla tuotantolinjan pysäyttämiset kertovat ongelmia tuotantoprosessissa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, merkki, merkkiääni, andon, prosessi, kaizen, pdca, vuorovaikutus

Työelämän perustaito - Vuorovaikutus

Tiistai 23.6.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgYksi työelämän perustaidoista on vuorovaikutustaito. Vaikka yleensä kuvitellaan, että vuorovaikutustaidot ovat luontaisia ja perittyjä, niin ne ovat kuitenkin opittuja taitoja. Eli niitä voi kehittää ja opetella. Ja kannataa muistaa se, etteivät ne ole sidottuja sukupuoleen vaan että kumpikin sukupuoli voi oppia niitä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, vuorovaikutus, kollektiivisuus, työelämä

Prosessit valmentavan myynnin johtamisen esteenä

Maanantai 8.6.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEräässä yrityksessä, jonka nimen jätän paljastamatta, on monen vuoden ajan yritetty omin voimin ja ulkoisella avustuksella ottaa käyttöön valmentavaa myynnin johtamista onnistumatta siinä.

Epäonnistuminen näkyy siten, että myyntijohto on haluton valmentamaan myyjiä ja myyjät ovat haluttomia valmennuskeskusteluihin ja osa myyjistä kokee, ettei myynnin johdolla ole mitään annettavaa heille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, este, johtaminen, myynnin johtaminen, myynti, prosessi, vaikutusvalta, valmentava johtaminen, valta, yhteistoiminta

Näetkö positiivisia asioita vai kosto elää?

Perjantai 13.2.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgElefantti kysyi kamelilta: Miksi sinulla on tissit selässä?

Kameli vastaa: Tyhmä kysymys tyypiltä, jolla roikkuu mulkku naamassa!

Tälle kuvalle useat meistä ovat naureskelleet Facebookissa levinneenä vitsinä. Kosto elää! Aina on helppo löytää toisista jotain moitittavaa. Jollakulla on iso takapuoli tai iso nenä, toiset ovat päässeet lihomaan ja jotkut ovat luuviuluja. Sitten löytyy himotreenaajia, joilla elämä pyörii oman navan ympärillä?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne, suhtautuminen, vuorovaikutus

Parempaa keskustelukulttuuria

Maanantai 2.2.2015 - Aila Wallin

ailawallin.jpgTyöyhteisön tapa keskustella ilmentää varsin usein paitsi työntekijöiden vuorovaikutusta ja hyvinvointia työssä, myös sen toimivuutta ja tehokkuutta. Avoimen keskustelukulttuurin tiedetään lisäävän suorituskykyä. Se rakentaa koko organisaatiota. Ei vain tunnu olevan ollenkaan niin yksinkertaista saada aikaan avointa ja rakentavaa keskusteluilmapiiriä, avointa ja rakentavaa keskustelukulttuuria. Sille ei ole tilaa, ei aikaa eikä paikkaa. Ja kuka siitä sitten on vastuussa? Kun tullaan yhteen ja kokoustetaan, ihmisten vuorovaikutustaidot saattavat olla aika hukassa: yksi ei puhu lainkaan, toinen puhuu toisten päälle. Usein varsinainen keskustelu alkaa vasta kokouksen jälkeen - ja usein vasta, kun esimies ei enää ole paikalla. Ja joskus tuntuu siltä, että todetaan paremmaksi välttää koko keskustelua, ettei synny ristiriitoja, konflikteja ja ikäviä ehdotuksia työkaverin, esimiehen tai organisaation toiminnan muuttamiseksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aila Wallin, keskustelu, keskustelukulttuuri, vuorovaikutus, hyvinvointi, työ, työpaikka, työyhteisö, johtaminen

Ruskean kielen sijaan toimintaa - ja vieläpä yhteistyötoimintaa!

Perjantai 17.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgShut up and show up!

Kohdatessa liikkeenjohtajia, myyjiä, myyntijohtajia, yrittäjiä ym. smalltalkataan ja vaihdetaan käyntikortteja. Samalla on helppo lupailla suosittelevansa toisen palveluita eteenpäin ja maalailla hienoja kuvia mahdollisista yhteistyömahdollisuuksista, mutta kuten tiedämme, puheet jäävät lähes aina vain puheiksi. Kyse on pikemminkin miellyttämisestä todellisuudessa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, vuorovaikutus, viestintä, yhteistyö

Vain viiden minuutin tähden

Tiistai 23.9.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgJoskus aikoinaan työkaverini sanoi, että kaipaan rinnalleni diplomaatin. Simo tarkoitti tällä sitä, että omaan nopean ituitiivisen tavan arvioida ratkaisuja ja sanon mielipiteeni töksähtävästi. Eli käytännössä kävelen muiden mielipiteiden yli.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kommunikointi, viestintä, vuorovaikutus, työyhteisö

Älä luota sanaan, vaan tekoihin! Ja muista, että rivien väliin jää monesti se oleellinen!

Perjantai 16.5.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgToinen toistaan parempi työnhakija tulee haastatteluihin. Kaikki ovat luotettavia, ahkeria, oma-aloitteisia jne. Rehellisyys on tärkeää, asiat on tärkeä puhua suoraan, asiakkaat ovat tietenkin kaiken a ja o ym. Myyjät lupaavat ummet ja lammet poikkeuksetta!

"On tärkeä kuulla, mitä se sanoo, mitä se ei sano".

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, luottamus, vuorovaikutus

Suomalainen keskustelumenetelmä - Herne nenään

Tiistai 17.12.2013 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgOsallistun aina silloin tällöin eri palstoilla keskusteluihin ja taidan omata aika kärkevän tavan tuoda esiin omia mielipiteitäni. Mutta minun mielestäni jokaisen ihmisen perustaitoihin pitäisi kuulua taito keskustella, väitellä ja puolustaa omaa kantaansa.

Suomalainen tapa puolustaa omaa kantaansa on kuoreen vetäytyminen, keskustelusta loukkaantuneena poistuminen ja väittäminen ettei kukaan ulkopuolinen voi ymmärtää asian vakavuutta ja oikeaa toimintatapaa. Ja tehokas tapa keskustelun lopettamiseen on myös auktoriteettiperustelu, eli jos muuten ei pärjää niin käytetään asemaa apuna.

Lue lisää »

9 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, keskustelu, mielipide, vuorovaikutus

Mitä on karisma? Sarasvuo on karismaattinen...

Perjantai 20.9.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTunnetko jonkun ihmisen, jolla on karismaa? Mikä hänestä tekee karismaattisen? Sarasvuo on monien mielestä karismaattinen henkilö. Hän on verbaalisesti taitava, ja hänen esiintymistään voidaan luonnehtia karismaattiseksi.

Voiko olla eri tyyppistä karismaa? Kyllä voi, sillä karisma on tietyllä tavalla katsojan silmissä. Siitä huolimatta karisma on ihmisen olemuksen vaikuttavuutta ja mukaansatempaavaisuutta, ja joillakin ihmisillä se yleisesti ottaen on vahvempaa kuin toisilla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, karisma, Jari sarasvuo, karismaattinen, johtajuus, vaikutus, vaikutusvalta, johtaminen, valta

"Kunhan en oo vaan myymäsä mittää!" Mikä erottaa asiakaspalvelijan ja myyjän?

Perjantai 23.8.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOletko aktiivinen soittamaan asiakkaille vai toivotko, että asiakkaat ovat yhteydessä sinuun, jotta voit toimia asiakaspalvelijana ja tilauksen vastaanottajana tai käsittelijänä? Tässä on vedenjakaja! Kuka tahansa normaalit sosiaaliset taidot omaava henkilö voi olla asiakaspalvelutyöntekijä ja tilausten käsittelijänä olipa sitten kyse puhelinmyynnistä tai kasvokkain tapahtuvasta kaupantekotilanteesta.

Palveluammateissa on Suomessakin lukuisa määrä ihmisiä. Ruokakaupan kassalla ja lihatiskillä sekä infopisteessä, erikoisliikkeiden kassakoneen takana tai hyllyjen välissä, ravintoloissa tarjoilijoina jne. Löytyy näitä tilauksen vastaanottajia. Jostain ihmeellisestä syystä myös em. joukkoon on pesiytynyt myyjiä. Ja mikä erottaa myyjän asiakaspalvelutyöntekijästä?

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, huippumyyjä, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vastuu

Keskustelu etenee vaiheittain - eikä ole sillisalaattia

Perjantai 16.8.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMontako kertaa olet ollut jossain keskustelussa mukana, jonka olisi pitänyt johtaa johonkin, mutta käytännössä se ei johtanut yhtään mihinkään? Vai kävikö niin, että keskustelussa mukana olleet kyllä kertoivat jokainen oman mielipiteensä, mutta yhteistä näkemystä ei syntynyt tai edes yritetty löytää?

Puhutaanpa kehityskeskustelusta tai muusta tavoitteellisesta keskustelusta. Miten keskustelu etenee vaiheittain?

Keskustelun tulee tapahtua häiriöttömässä tilassa ilman keskeytyksiä. Esimiehen tulee irtautua läppäriltä ja olla näpräämättä puhelintaan. Tarvitaan aito läsnäolo ja keskittyminen vain kyseiseen keskusteluun.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, esiintymistaidot, ihmissuhdetaidot, kanssakäyminen, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot

Autonomian merkitys motivaatioon

Perjantai 14.6.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAiemmassa artikkelissa kirjoitin Daniel Pinkin ajatuksia motivoinnista. Autonomia, mestarillisuus ja tarkoitus tulivat esille keskeisinä asioina. Mutta ovatko nuo liian absurdeja käsitteitä? Kuulostaako vain hyvältä sanoa noin, mutta oikeassa yrityselämässä tai vaikkapa esimiestyössä nuo asiat ovat vaikeasti konkretisoitavissa?

Mielestäni kyseiset asiat ovat konkretisoitavissa. Käsittelen tällä kertaa autonomian konkretisoimista tarkemmin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, johtaminen, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen

Älä mene nakkikoppijonoon klo 4 aamuyöllä, jos et halua turpiin!

Perjantai 10.5.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKaverini sai spolle-AUK:ssa mieleenpainuvan ohjeen itsepuolustuksen ensimmäisestä askeleesta. "Älä mene nakkikoppijonoon klo 4 aamuyöllä, jos et halua turpiin!" Minkä sanoman tämän pitää sisällään? On viisautta ajatella ennaltaehkäisevästi. Nakkikoppijonossa on todennäköisempää joutua tappeluun kuin kaupan kassajonossa tai kotisohvalla.

Sanotaan, että älykäs ihminen selviää tilanteesta, johon viisas ei edes joudu. Kun ymmärtää syy-seuraussuhteita kokonaiskuvan kannalta, osaa valita taistelunsa paremmin. Heittämällä lokaa, sotkee myös itsensä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vastuu

Kateus voi olla hyväksi - mutta niin myös pahaksi!

Perjantai 19.4.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMiltä tuntuu, jos naapuri ajaa pihaansa tuliterällä Mersulla? Entäpäs jos kavereilla käy flaksi illanvietossa, mutta itselle jää vain luu käteen? Mitäpäs jos työtoveri saa enemmän pomon huomiota ja aikaa? Onnistuisiko vilpitön onnitteleminen, jos sinua myöhemmin työyhteisöön tullut ja vähemmän kouluttautunut henkilö saa pitkään havittelemasi esimiesaseman? Tuntuuko reilulta, että opiskelijakaveri lueskelee tenttiin vain parisen tuntia edellisenä iltana tv:n ääressä ja saa paremman arvosanan kuin sinä, vaikka ahersit tenttikirjojen parissa kymmeniä tunteja edellisen viikon aikana? Harmittaako, jos työtoveri saa "paremmat kesälomapäivät" kuin sinä?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot

Helppoheikki, olet ärsyttävän tungetteleva! Keksi jotain fiksumpaa!

Perjantai 22.3.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpg"Tuleppa ostamaan 4 purkkia, vain 10 euroa." "Tästä loppiaiseksi 4 purkkia 10 eurolla." Nämä huutelut voivat toimia kaupanteossa markettien aulassa, mutta minua ne eivät sytytä. Eilen koin tätä helppoheikki-tuputusmyyntiä osakseni eräässä oululaisessa kaupassa. Seurasin muutamien ohikulkeneiden asiakkaiden reaktioita näihin huuteluihin ja vaivautuneen ystävällisiä ei-kiitos-vastauksia havaitsin. Tärkeää on myös se, miten myyjä esittää viestinsä – ääni ja kehonkäyttö ovat keskeisessä roolissa.

Moni vaivautuu, osa turhautuu ja mitä ilmeisemmin osa jopa ostaa – muutoin tuskin helppoheikki-tyyliin ei kukaan myisikään. Isoon ääneen huomion herättäminen ja kailottaminen on sitä torimyyntiä, jota tapahtuu

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot

Minulle tätä ja sinulle ei mitään!

Perjantai 1.2.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOn helppo olla vailla kaikenlaista! Pieni lapsi on itsekäs! Hän osaa ajatella vain sitä, mitä itse haluaa, mutta ei sen vaikutuksia muiden elämään. Siksi lapsi esittää halunsa suoraviivaisesti ja ehdottomina vaatimuksina. Kasvatuksen myötä lapsi oppii (toivottavasti) jakamaan omastaan, vaikka myös puolensa pitämisen taito on tärkeää. Nössöt ei pärjää!

No, mutta kaikkihan me olemme itsekkäitä. Kasvatuksen ja kasvun myötä opimme jakamaan omastamme, mutta myös käyttämään ns. vastavuoroisuusperiaattetta eli molemmat hyötyvät (molemmat antaa ja molemmat saa). Alakouluikäisen pitäisi tätä menetelmään osata käyttää puhumattakaan yläkouluikäisestä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, esiintymistaidot, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu

Miten välittämisen kulttuuri ja hyvä työilmapiiri välittyy vuorovaikutuksessa?

Maanantai 10.12.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLämpö työyhteisössä tarkoittaa hyvähenkistä työilmapiiriä sekä välittämisen kulttuuria. Ohessa lainaan fysiikan terminologiaa jälleen kuvastamaan erilaisia lämpöenergian siirtymistapoja työyhteisössä.

Lämmön johtuminen eli konduktio on lämmön siirtymistä aineen sisällä. Lämpö voi siirtyä johtumalla myös aineesta toiseen, mikäli aineet ovat kosketuksissa toisiinsa. "Laita kätesi kynttilän liekkiin – polttaa kovasti!"

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, syvempi suhde, tartu hetkeen, tunneyhteys, valmentaminen, yritysjohtaminen

Asennepolarisaatio rajoittaa oppimista ja kuulemista

Keskiviikko 24.10.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMitä asenne tarkoittaa? Asenne kuvastaa ihmisen suhtautumistapaa asioihin. Ihminen, joka on tunteidensa orja, ei ymmärrä, että asenne riippuu omista valinnoista ja merkityksen antamisesta asioille. Emme voi aina valita kokemuksiamme, mutta voimme valita reaktiomme kokemuksiimme.

Kun maitolasi kaatuu pöydälle, voimme valita suivaannummeko asiasta vai emme. Voimme valita otammeko liinan käteen ja siivoamme jäljet mukisematta vai jäämmekö nillittämään asiasta? Vai uskallatko väittää toisin?

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asenne, suhtautumistapa, tunteet, reagointi, kommunikointi, viestintä, vuorovaikutus

Vanhemmat kirjoitukset »