Blogin arkisto

Osallistava päätöksenteko on hyödyllistä muista syistä kuin yleensä luullaan

Maanantai 5.8.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMoni johtaja ajattelee, että ihmisten osallistuttaminen päätöksen tekemiseen on pyrkimystä epämääräiseen demokraattiseen päätöksentekoon ja usein kieltäytyvät sellaisesta. He eivät halua jakaa valtaa, eivät halua olla eri mieltä ja käyttää aikaa osallistuttavasta päätöksenteosta syntyvien erimielisyyksien sovitteluun ja hyvittelyyn.

He tekevät kuitenkin tietämättään hallaa itselleen toimimalla tuolla tavalla.

Ongelmaksi nimittäin tulee päätöksen toteutumattomuus.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, innostaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisprosessi, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutoksen suunnittelu, muutos, muutosjohtaminen, osallistuminen, osallistuttaminen, päätöksenteko, päätös

Miten asiakasrajapinnassa toimivat generoisivat enemmän liidejä?

Maanantai 29.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgJotkut konsultit saavat liidejä helposti, joillekin se on vaikeaa. Miten liidien generoimista voi systematisoida?

Usein halutaan, että asiakasprojekteissa toimivat konsultit generoisivat liidejä yritykselle ja uskotaan, että pelkkä puhuminen johtaa siihen, että konsultit alkavat generoida liidejä. Kun näin ei tapahdukaan turhaudutaan, joka voi johtaa siihen, että onnistumista pidetään toivottomana.

Kannattaa sen sijaan miettiä, ovatko käytetyt keinot oikeita.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakasrajapinta, asiakassuhde, esimiestyö, innostaminen, johtaminen, liidien generointi, liidigenerointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiprosessi, toteutus

Mitä voimme jättää tekemättä?

Perjantai 26.7.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpg1) Asiakastyytyväisyys, 2) korkea laatu ja 3) tehokas toiminta. Siinäkö yritysten tärkeimmät "arvot" tai millä nimellä sitten kukin menestystekijöitään kutsuu? Eiköhän näiden seikkojen pitäisi olla itsestäänselvyyksiä. Tuskin noilla nimenomaisesti erotutaan kilpailiojoista tai ainakin tarkennuksia tarvitaan, mitä nimenomaan kyseisen asia käsittää ja tarkoittaa ja miten se on kilpailijoista erottava seikka. Yritysten myyntipuheissa korostetaan lukuisia argumentteja Missä-kaikessa-me-ollaan-hyviä!

Mutta kuinka usein törmäät yritykseen, jossa kerrotaan, että tässä ja tässä asiassa emme ole hyviä, mutta panostamme tähän ja tähän? Et varmastikaan usein. Talonrakentaja voi toki todeta asiakkaalle, että käsityönä tehty kaappikello kannattaa tilata ammattipuusepältä eikä häneltä (=talonrakentajalta), mutta kylläpä se niin tahtoo olla, että yritykset ovat itseriittoisia omalla toimialallaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaminen, sitoutuminen, yrittäminen, yritysjohtaminen

Miksi sinun pitäisi antaa itsellesi potkut?

Maanantai 22.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKun yrityksen ylin johto vaihtuu, usein vaihtuu myös moni johtoryhmän jäsen. Vaihtumisten selityksiä on monia, mutta jos seuraa selityspolkua alkusyyhyn, saavutaan melkein aina kysymykseen ovatko vanhan johtoryhmän jäsenet mukana muutoksessa vai eivät?

Omistajia edustava hallitus vaihtaa toimitusjohtajan saadakseen muutoksen aikaiseksi uuden toimitusjohtajan avulla. Muutoksesta on kyse myös yksiköiden johtoa vaihdettaessa.

Muutoksessa haetaan uutta perspektiiviä, näkökulmaa ja päätöksiä. Käytännössä usein on vaihdettava ihmisiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, innostaminen, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, kannustaminen, kannustus, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutoksen johtaminen

Harri vai Marko? Miten haluat työskennellä?

Perjantai 19.7.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTarina kertoo veljeksistä, jotka lähtivät maailmalle ansaitsemaan rahaa. He saapuivat erääseen afrikkalaiseen kylään, jonka päälliköllä oli tarjota veljeksille työtä. Kylään tarvittiin puhdasta vettä, jota tuli noutaa ämpäreillä kylän laidalta. Kyläpäällikkö lupasi 10 euroa ämpäriltä.

Harri laskeskeli, että hän voisi kuljettaa 2 ämpärillistä kerralla (1 tunnissa) ja jos hän ahkeroi 12 tuntisia päiviä, hän tienaa 240 euroa päivässä. Näin ollen 7-päiväisellä työviikolla ansiot ovat 1680 euroa ja kuukaudessa 7200 euroa ja kolmessa kuukaudessa 21600 euroa. Harri päätti kääriä hihat, vaikka tiesi, että kova puhde on edessä. Ja niin olikin. Työpäivien jälkeen Harri oli ihan naatti ja illat menivät palautellessa tv:n ääressä. Paikkoja jomotti, mutta Harri päätti uurastaa siitä huolimatta ahkerasti, jottei ansiotaso pääse tippumaan.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, yritysjohtaminen

Näin helpotat puhelimitse tapahtuvaa asiakastapaamisten sopimista

Maanantai 8.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTapaamisten sopiminen puhelimitse on monelle kokeneelle myyjälle ehkä se vastenmielisin myynnin tehtävä. Sen tekemistä vältellään jopa aktiivisesti ja varsinkin passiivisesti.

Tuosta syystä on syntynyt yrityspalveluja, jotka tarjoavat ulkoistettua tapaamisten sopimista.

Kuuntelin erään tuollaisen yrityksen toimitusjohtajan esitystä eräässä yleisötilaisuudessa. Yleisön joukosta esitettiin kysymys, kumpi on parempi, soittaa itse vai ulkoistaa?

Olin itsekin miettinyt monasti samaa ja odotin mielenkiinnolla toimitusjohtajan vastausta.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, asiakastapaamisten sopiminen, cold call, itsensä johtaminen, myynti myyntiprosessi, myyntisoitto, puhelimitse tapahtuva asiakastapaamisten sopiminen, puhelinmyynti, soittaminen, tapaamisten sopiminen, uusasiakashankinta

Mietitkö miten voisit johtaa myyntitiimiäsi parempiin tuloksiin? - Moniaivoinen ratkaisu voisi toimia sinullakin

Maanantai 24.6.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgPainaako ylempi johto päälle? Ovatko myyjät passiivisagressiivisia?

Olet jo miettinyt ratkaisua pääsi puhki ja alat tulla siihen tulokseen, ettei ratkaisua ole olemassa. Olet kokeillut erilaista, mutta mikään ei ole toiminut haluamallasi tavalla.

On syntynyt itse itseään ruokkiva negatiivinen kierre. Epäonnistuminen seuraa toistaan. Usko on mennyt. Tilanne näyttää pahalta. Voi olla, että tekee mieli luovuttaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, esimiestyö, innostaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, muutoksen johtaminen, muutoksen suunnittelu, muutosjohtaminen, muutosvalmennus, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiprosessi, strategian jalkautus

Oletko myynnin turisti vai ammattilainen? Testaa itsesi

Torstai 20.6.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgVastaa alla oleviin kysymyksiin. Kysymysten näkökulmana on selvittää sinulle itsellesi suhtaudutko myyntiin kuin turisti (olet myyjänä vain käymässä) vai kuten ammattilainen.

Vastaa kysymyksiin, laske vastausten määrät yhteen ja mieti kumpi mielestäsi olet?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, käyttäytyminen, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, motivaatio, motivointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntitesti, ratkaisumyynti, suunnittelu, tavoitteet, toteutus, uusasiakashankinta

Kun aikasi ei millään riitä kyse on oikeasti siitä ettet hallitse itseäsi

Maanantai 17.6.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgPuhutaan ajanhallinnasta, mutta et voi oikeasti hallita aikaa. Voit vain hallita miten käytät aikasi.

Avaatko jokaisen saapuneen emailin saman tien kun kuulet koneelta pim? Tai vastaatko puheluun kesken kokouksen kertoaksesi soittajalle, että olet varattu?

Tutkimusten mukaan jokainen keskeytys aiheuttaa keskittymisen herpaantumisen. Kestää keskimäärin 18 minuuttia, että saat keskeytystä edeltäneen keskittymistason.

Ensimmäinen askel oman itsesi hallintaan saamisessa on se, että alat puolustautua. Tarkoitan sillä sitä, että suojelet omaa aikaasi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, ajanhallinta, itsehallinta, itsensä johtaminen, johtajuus, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, oman minän johtaminen, toteutus, valmennus

Autonomian merkitys motivaatioon

Perjantai 14.6.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAiemmassa artikkelissa kirjoitin Daniel Pinkin ajatuksia motivoinnista. Autonomia, mestarillisuus ja tarkoitus tulivat esille keskeisinä asioina. Mutta ovatko nuo liian absurdeja käsitteitä? Kuulostaako vain hyvältä sanoa noin, mutta oikeassa yrityselämässä tai vaikkapa esimiestyössä nuo asiat ovat vaikeasti konkretisoitavissa?

Mielestäni kyseiset asiat ovat konkretisoitavissa. Käsittelen tällä kertaa autonomian konkretisoimista tarkemmin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, johtaminen, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen

Ensimmäisenä mieleen tuleva ratkaisu on yleensä väärä

Maanantai 10.6.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMeillä ihmisillä on luonnostaan halu yksinkertaistaa monimutkaisia asioita, jotta me voisimme käsitellä niitä helposti. Olemme luoneet kukin itsellemme mielikuvan maailmasta ja itsestämmme ja kun kohtaamme ongelman tai haasteen, sovitamme sen mielikuvaamme. Emme mielellämme muuta mielikuvaamme vaan kärkkäästi muutamme todellisuutta niin, että se vastaisi mielikuvaamme maailmasta. Jätämme aktiivisesti huomiotta sellaisia asioita, jotka ovat mielikuvamme kanssa ristiriidassa.

Tuo kaikki on ihmisille normaalia toimintaa. Se ei ole väärin.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, fasilitointi, johtajuus, johtaminen, kehittäminen, motivaatio, motivointi, muutoksen johtaminen, muutosjohtaminen, myynnin suunnittelu, toteutus

Onko yrityksessäsi valmistautumishankkeita? - Muuta ne nopeiksi tuloshankkeiksi ja saat tuloksiakin!

Maanantai 3.6.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgYritys ostaa kalliin myynnin koulutuksen ja yrityksen johto odottaa koulutuksesta tuloksia vuoden kuluttua koulutuksen jälkeen. Kehitysjohtaja kertoo, että hän tilaa uuden koulutuksen edellisen koulutuksen jalkauttamiseen.

Tai yritys käynnistää avainasiakasmyynnin kehittämishankkeen, josta johto odottaa tuloksia aikaisintaan ensi vuonna.

On uusi strategia, mutta se ei toteudu. Mikään ei muutu päivittäisessä toiminnassa. On liiketoimintasuunnitelma, mutta sitä ei pystytä toteuttamaan.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, esimiestyö, jalkauttaminen, jalkautus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, kehityshanke, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, strategian jalkautus, tavoitteellisuus, tavoitteet, toteuttaminen, toteutus, tuloshanke

Mitä sitten ajatteletkin työpaikan poliittisesta pelistä voi käsityksesi muuttua luettuasi tämän

Maanantai 27.5.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMonet pitävät työpaikalla esiintyvää poliittista peliä epämiellyttävänä ja vastenmielisenä asiana. Ehkä sinäkin. Yleinen käsitys on, että työpaikan poliittisuus heikentää työtyytyväisyyttä, moraalia, sitoutumista ja lisää irtisanoutumisia.

Mutta tutkimustulokset osoittavat, että poliittinen taituruus ja vallan halu ovat omaajilleen kannattavia ominaisuuksia.

Olet ehkä joutunut tai olet parhaillaan tilanteessa, jossa joudut paimentamaan hanketta, jossa sinulla on paljon vastuuta, mutta ei juuri lainkaan käsky- ja määräysvaltaa hankkeeseen osallistuvien suhteen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, muutosjohtaminen, poliittinen, politiikka, toteutus, työpolitiikka, ura, valmennus, valta

Myyjä! Voitko laittaa kaupan ovet säppiin ja puhelimet kiinni 2 kuukaudeksi vuodessa?

Perjantai 24.5.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgArvoisa myyjä! Toimitko työnantajan palveluksissa? Oletko miettinyt, mitä vaikutuksia poissaoloillasi on yrityksen kannalta? Entäpä, oletko laskenut, minkä verran kauppaa (ja provisiota) menee sivusuun poissaolojesi takia?

Tehdäänpä karkea laskenta. Vuodessa on noin 225 arkipäivää, kun viikonloput, arkipyhät ja vuosilomat huomioi. Jos sairastelet (tai olet töistä poissa minkä tahansa syyn takia) 5%, tällöin kauppasi ovi on säpissä yli 11 arkipäivää vuoden aikana. Mitä jos sairastelu nousee 10%:iin? Tällöin kauppa on käytännössä kuukauden (noin 23 arkipäivää) kiinni. Raskisitko pitää kauppaa kiinni kaksi kuukautta (eli kuukausi sairaana ja kuukausi lomalla) vuoden aikana yrittäjänä? Mitä tapahtuisi asiakkaille, jotka käyvät repimässä säpissä olevaa ovea? He ehtivät ostaa kilpailijalta, jolla on kauppa auki!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen, yrittäminen, yritysjohtaminen

Parhaina pidetyt myynnin esimiehet valmentavat myyjiään myymään paremmin

Maanantai 20.5.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTutkimusten mukaan esimiehen myyjille antama henkilökohtainen valmennus on vaikuttavin keino nostaa myynnin tuloksia.

Myönteiset vaikutukset eivät jää pelkästään numeroiden paranemiseen sillä valmennus nostaa myyjien tyytyväisyyttä. Hyvä valmentava esimies saa hyvät myyjät jäämään taloon. Huon saa lähtemään.

Se johtuu siitä, että myyjät arvostavat esimiestä, joka auttaa heitä saavuttamaan.

Myynnin esimiehen valmentaessa hän työskentelee myyjien kanssa jakaen osaamistaan, tietojaan, näkemyksiään ja kokemuksiaan. Tarkoitus on parantaa myyjien myynnillistä käytöstä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, esimiestyö, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutos, myyjä, myyminen, myynnin suunnittelu, myynnin valmennus, myynnin valmentaminen, myyntivalmennus, toteutus, uusas

Kun Geoffrey Moore tapasi toimitusjohtajan jonka vetoketju oli auki

Maanantai 13.5.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgSeuraavaksi Geoffrey tapasi saman firman myynti- ja markkinointijohtajan. Keskustelu oli hyvä, mutta lähtiessään Geoffrey huomasi, että hänenkin vetoketjunsa oli auki.

Auki oli myös Johnin – kolmannen henkilön – vetoketju .

Geoffrey kirjoitti raporttinsa ja esitteli sen yrityksen johdolle.

“Hyvä naiset ja herrat. Meillä on vetoketjuongelma.”

Kaikki ovat mykistyneitä. Miten Geoffrey tuon keksi?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, luotettu neuvonantaja, toteutus

Kaikki olivat innoissaan mutta sitten Pekka kysyi - mitä seuraavaksi? ja väki hiljeni

Maanantai 6.5.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKukaan ei ollut ehtinyt ajatella miten innostus viedään käytäntöön.

Pekan kysymys herätti jokaisen miettimään eivätkä vastaukset olleet aivan itsestään selviä.

Olet luultavasti itsekin ollut tilanteessa, jossa esitetty idea on saanut innostuneen vastaanoton. Olet saattanut olla myyjänä ja asiakas on innostunut siitä mitä olet hänelle esittänyt. Kuitenkin kun aikaa kuluu päiviä tai viikkoja olet huomannut, ettei mitään edistystä ole tapahtunut. Alun innostus on vain hävinnyt.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, innostaminen, innostus, johtajuus, johtaminen, kannustaminen, kannustus, muutoksen toteutus, muutos, muutosjohtaminen, muutosvalmennus, myynti, strategian jalkautus, toteutus

Mikä ihmisiä motivoi? Keppi - porkkana, vai jokin muu?

Perjantai 3.5.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMitä tiede kertoo ihmisen motivaatiosta? Asiaa on tutkittu paljon. Kirjailija Daniel Pink, joka on toiminut mm. Al Goren vastaavana puheenkirjoittajana, luennoi asiasta intohimoisesti. Olin kuuntelmassa Pinkin esitystä Nordic Business Forumin seminaarissa viime syksynä.

Yllättävänä tuloksena voitaneen todeta, että palkkio – rangaistus –malli (jos –› niin) ei toimikaan kuin tietyin reunaehdoin. Milloin välitön palkinto toimii? Kun on kyse mekaanisesta, yksinkertaisesta lyhyen aikavälin tehtävästä, välitön palkkio toimii. Mikäli tehtävä on hivenen monimutkaisempi ja vaatii kongitiivisia ajattelutaitoja, palkitseminen toimii käänteisesti eli mitä parempi palkkio, sen huonompi lopputulos.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen, tavoite, vaikuttaminen, valmentaminen, yrittäminen, yritysjohtaminen

Oletko ajatellut, että saisit paremman palkan ajattelemalla paremmin?

Maanantai 29.4.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEhkä et ole koskaan ajatellut tuolta kannalta. Kuitenkin ajattelijoille maksetaan usein suurta palkkaa. Se voidaan tehdä, koska hyvän ajattelun tuottavuusvaikutus voi olla dramaattisen suuri.

Tyypillinen suurta palkaa ansaitseva ajattelutyöläinen on yrityksen ylin johtaja. Hänelle maksetaan ajattelusta, joka johtaa yrityksen menestykseen.

Ajattelutyöstä maksettavat palkkiot ovat vieläpä nousussa. Mitä isompi merkitys hyvällä ajattelulla on, sitä enemmän ollaan valmiita maksamaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, ajattelu, asiantuntijatyö, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisprosessi, motivaatio, motivointi, tietotyö

Et voi millään hinnalla ostaa muiden luottamusta, mutta voit rakentaa sen ilmaiseksi

Maanantai 22.4.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgSuunsoittaja … vastuuton … teknokraatti … vilpillinen…

Noilla sanoilla kuvataan henkilöä, joka on epäonnistunut luottamuksen luomisessa.

Miten uskottavia puheet ovat?

Moni pienen yrityksen toimitusjohtaja on valittanut minulle, että hänen yrityksellään on ongelmia uskottavuudessa.

Uskottavuutta on asiansa osaamista, mutta se on myös sitä miten me toimimme, reagoimme ja puhumme asiastamme.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtajuus, johtaminen, käyttäytyminen, luotettu neuvonantaja, luottamus, motivaatio, toteutus

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »