Osallistava päätöksenteko on hyödyllistä muista syistä kuin yleensä luullaanMaanantai 5.8.2013 - Heikki Luoma Moni johtaja ajattelee, että ihmisten osallistuttaminen päätöksen tekemiseen on pyrkimystä epämääräiseen demokraattiseen päätöksentekoon ja usein kieltäytyvät sellaisesta. He eivät halua jakaa valtaa, eivät halua olla eri mieltä ja käyttää aikaa osallistuttavasta päätöksenteosta syntyvien erimielisyyksien sovitteluun ja hyvittelyyn. He tekevät kuitenkin tietämättään hallaa itselleen toimimalla tuolla tavalla. Ongelmaksi nimittäin tulee päätöksen toteutumattomuus. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, innostaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisprosessi, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutoksen suunnittelu, muutos, muutosjohtaminen, osallistuminen, osallistuttaminen, päätöksenteko, päätös |
Miten asiakasrajapinnassa toimivat generoisivat enemmän liidejä?Maanantai 29.7.2013 - Heikki Luoma Jotkut konsultit saavat liidejä helposti, joillekin se on vaikeaa. Miten liidien generoimista voi systematisoida? Usein halutaan, että asiakasprojekteissa toimivat konsultit generoisivat liidejä yritykselle ja uskotaan, että pelkkä puhuminen johtaa siihen, että konsultit alkavat generoida liidejä. Kun näin ei tapahdukaan turhaudutaan, joka voi johtaa siihen, että onnistumista pidetään toivottomana. Kannattaa sen sijaan miettiä, ovatko käytetyt keinot oikeita. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakasrajapinta, asiakassuhde, esimiestyö, innostaminen, johtaminen, liidien generointi, liidigenerointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiprosessi, toteutus |
Mitä voimme jättää tekemättä?Perjantai 26.7.2013 - Juha Ahola 1) Asiakastyytyväisyys, 2) korkea laatu ja 3) tehokas toiminta. Siinäkö yritysten tärkeimmät "arvot" tai millä nimellä sitten kukin menestystekijöitään kutsuu? Eiköhän näiden seikkojen pitäisi olla itsestäänselvyyksiä. Tuskin noilla nimenomaisesti erotutaan kilpailiojoista tai ainakin tarkennuksia tarvitaan, mitä nimenomaan kyseisen asia käsittää ja tarkoittaa ja miten se on kilpailijoista erottava seikka. Yritysten myyntipuheissa korostetaan lukuisia argumentteja Missä-kaikessa-me-ollaan-hyviä! Mutta kuinka usein törmäät yritykseen, jossa kerrotaan, että tässä ja tässä asiassa emme ole hyviä, mutta panostamme tähän ja tähän? Et varmastikaan usein. Talonrakentaja voi toki todeta asiakkaalle, että käsityönä tehty kaappikello kannattaa tilata ammattipuusepältä eikä häneltä (=talonrakentajalta), mutta kylläpä se niin tahtoo olla, että yritykset ovat itseriittoisia omalla toimialallaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaminen, sitoutuminen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Miksi sinun pitäisi antaa itsellesi potkut?Maanantai 22.7.2013 - Heikki Luoma Kun yrityksen ylin johto vaihtuu, usein vaihtuu myös moni johtoryhmän jäsen. Vaihtumisten selityksiä on monia, mutta jos seuraa selityspolkua alkusyyhyn, saavutaan melkein aina kysymykseen ovatko vanhan johtoryhmän jäsenet mukana muutoksessa vai eivät? Omistajia edustava hallitus vaihtaa toimitusjohtajan saadakseen muutoksen aikaiseksi uuden toimitusjohtajan avulla. Muutoksesta on kyse myös yksiköiden johtoa vaihdettaessa. Muutoksessa haetaan uutta perspektiiviä, näkökulmaa ja päätöksiä. Käytännössä usein on vaihdettava ihmisiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, innostaminen, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, kannustaminen, kannustus, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutoksen johtaminen |
Harri vai Marko? Miten haluat työskennellä?Perjantai 19.7.2013 - Juha Ahola Tarina kertoo veljeksistä, jotka lähtivät maailmalle ansaitsemaan rahaa. He saapuivat erääseen afrikkalaiseen kylään, jonka päälliköllä oli tarjota veljeksille työtä. Kylään tarvittiin puhdasta vettä, jota tuli noutaa ämpäreillä kylän laidalta. Kyläpäällikkö lupasi 10 euroa ämpäriltä. Harri laskeskeli, että hän voisi kuljettaa 2 ämpärillistä kerralla (1 tunnissa) ja jos hän ahkeroi 12 tuntisia päiviä, hän tienaa 240 euroa päivässä. Näin ollen 7-päiväisellä työviikolla ansiot ovat 1680 euroa ja kuukaudessa 7200 euroa ja kolmessa kuukaudessa 21600 euroa. Harri päätti kääriä hihat, vaikka tiesi, että kova puhde on edessä. Ja niin olikin. Työpäivien jälkeen Harri oli ihan naatti ja illat menivät palautellessa tv:n ääressä. Paikkoja jomotti, mutta Harri päätti uurastaa siitä huolimatta ahkerasti, jottei ansiotaso pääse tippumaan. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Näin helpotat puhelimitse tapahtuvaa asiakastapaamisten sopimistaMaanantai 8.7.2013 - Heikki Luoma Tapaamisten sopiminen puhelimitse on monelle kokeneelle myyjälle ehkä se vastenmielisin myynnin tehtävä. Sen tekemistä vältellään jopa aktiivisesti ja varsinkin passiivisesti. Tuosta syystä on syntynyt yrityspalveluja, jotka tarjoavat ulkoistettua tapaamisten sopimista. Kuuntelin erään tuollaisen yrityksen toimitusjohtajan esitystä eräässä yleisötilaisuudessa. Yleisön joukosta esitettiin kysymys, kumpi on parempi, soittaa itse vai ulkoistaa? Olin itsekin miettinyt monasti samaa ja odotin mielenkiinnolla toimitusjohtajan vastausta. |
6 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, asiakastapaamisten sopiminen, cold call, itsensä johtaminen, myynti myyntiprosessi, myyntisoitto, puhelimitse tapahtuva asiakastapaamisten sopiminen, puhelinmyynti, soittaminen, tapaamisten sopiminen, uusasiakashankinta |
Mietitkö miten voisit johtaa myyntitiimiäsi parempiin tuloksiin? - Moniaivoinen ratkaisu voisi toimia sinullakinMaanantai 24.6.2013 - Heikki Luoma Painaako ylempi johto päälle? Ovatko myyjät passiivisagressiivisia? Olet jo miettinyt ratkaisua pääsi puhki ja alat tulla siihen tulokseen, ettei ratkaisua ole olemassa. Olet kokeillut erilaista, mutta mikään ei ole toiminut haluamallasi tavalla. On syntynyt itse itseään ruokkiva negatiivinen kierre. Epäonnistuminen seuraa toistaan. Usko on mennyt. Tilanne näyttää pahalta. Voi olla, että tekee mieli luovuttaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, esimiestyö, innostaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, muutoksen johtaminen, muutoksen suunnittelu, muutosjohtaminen, muutosvalmennus, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiprosessi, strategian jalkautus |
Oletko myynnin turisti vai ammattilainen? Testaa itsesiTorstai 20.6.2013 - Heikki Luoma Vastaa alla oleviin kysymyksiin. Kysymysten näkökulmana on selvittää sinulle itsellesi suhtaudutko myyntiin kuin turisti (olet myyjänä vain käymässä) vai kuten ammattilainen. Vastaa kysymyksiin, laske vastausten määrät yhteen ja mieti kumpi mielestäsi olet? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, käyttäytyminen, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, motivaatio, motivointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntitesti, ratkaisumyynti, suunnittelu, tavoitteet, toteutus, uusasiakashankinta |
Kun aikasi ei millään riitä kyse on oikeasti siitä ettet hallitse itseäsiMaanantai 17.6.2013 - Heikki Luoma Puhutaan ajanhallinnasta, mutta et voi oikeasti hallita aikaa. Voit vain hallita miten käytät aikasi. Avaatko jokaisen saapuneen emailin saman tien kun kuulet koneelta pim? Tai vastaatko puheluun kesken kokouksen kertoaksesi soittajalle, että olet varattu? Tutkimusten mukaan jokainen keskeytys aiheuttaa keskittymisen herpaantumisen. Kestää keskimäärin 18 minuuttia, että saat keskeytystä edeltäneen keskittymistason. Ensimmäinen askel oman itsesi hallintaan saamisessa on se, että alat puolustautua. Tarkoitan sillä sitä, että suojelet omaa aikaasi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, ajanhallinta, itsehallinta, itsensä johtaminen, johtajuus, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, oman minän johtaminen, toteutus, valmennus |
Autonomian merkitys motivaatioonPerjantai 14.6.2013 - Juha Ahola Aiemmassa artikkelissa kirjoitin Daniel Pinkin ajatuksia motivoinnista. Autonomia, mestarillisuus ja tarkoitus tulivat esille keskeisinä asioina. Mutta ovatko nuo liian absurdeja käsitteitä? Kuulostaako vain hyvältä sanoa noin, mutta oikeassa yrityselämässä tai vaikkapa esimiestyössä nuo asiat ovat vaikeasti konkretisoitavissa? Mielestäni kyseiset asiat ovat konkretisoitavissa. Käsittelen tällä kertaa autonomian konkretisoimista tarkemmin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, johtaminen, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Ensimmäisenä mieleen tuleva ratkaisu on yleensä vääräMaanantai 10.6.2013 - Heikki Luoma Meillä ihmisillä on luonnostaan halu yksinkertaistaa monimutkaisia asioita, jotta me voisimme käsitellä niitä helposti. Olemme luoneet kukin itsellemme mielikuvan maailmasta ja itsestämmme ja kun kohtaamme ongelman tai haasteen, sovitamme sen mielikuvaamme. Emme mielellämme muuta mielikuvaamme vaan kärkkäästi muutamme todellisuutta niin, että se vastaisi mielikuvaamme maailmasta. Jätämme aktiivisesti huomiotta sellaisia asioita, jotka ovat mielikuvamme kanssa ristiriidassa. Tuo kaikki on ihmisille normaalia toimintaa. Se ei ole väärin. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, fasilitointi, johtajuus, johtaminen, kehittäminen, motivaatio, motivointi, muutoksen johtaminen, muutosjohtaminen, myynnin suunnittelu, toteutus |
Onko yrityksessäsi valmistautumishankkeita? - Muuta ne nopeiksi tuloshankkeiksi ja saat tuloksiakin!Maanantai 3.6.2013 - Heikki Luoma Yritys ostaa kalliin myynnin koulutuksen ja yrityksen johto odottaa koulutuksesta tuloksia vuoden kuluttua koulutuksen jälkeen. Kehitysjohtaja kertoo, että hän tilaa uuden koulutuksen edellisen koulutuksen jalkauttamiseen. Tai yritys käynnistää avainasiakasmyynnin kehittämishankkeen, josta johto odottaa tuloksia aikaisintaan ensi vuonna. On uusi strategia, mutta se ei toteudu. Mikään ei muutu päivittäisessä toiminnassa. On liiketoimintasuunnitelma, mutta sitä ei pystytä toteuttamaan. |
2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, esimiestyö, jalkauttaminen, jalkautus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, kehityshanke, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, strategian jalkautus, tavoitteellisuus, tavoitteet, toteuttaminen, toteutus, tuloshanke |
Mitä sitten ajatteletkin työpaikan poliittisesta pelistä voi käsityksesi muuttua luettuasi tämänMaanantai 27.5.2013 - Heikki Luoma Monet pitävät työpaikalla esiintyvää poliittista peliä epämiellyttävänä ja vastenmielisenä asiana. Ehkä sinäkin. Yleinen käsitys on, että työpaikan poliittisuus heikentää työtyytyväisyyttä, moraalia, sitoutumista ja lisää irtisanoutumisia. Mutta tutkimustulokset osoittavat, että poliittinen taituruus ja vallan halu ovat omaajilleen kannattavia ominaisuuksia. Olet ehkä joutunut tai olet parhaillaan tilanteessa, jossa joudut paimentamaan hanketta, jossa sinulla on paljon vastuuta, mutta ei juuri lainkaan käsky- ja määräysvaltaa hankkeeseen osallistuvien suhteen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, muutosjohtaminen, poliittinen, politiikka, toteutus, työpolitiikka, ura, valmennus, valta |
Myyjä! Voitko laittaa kaupan ovet säppiin ja puhelimet kiinni 2 kuukaudeksi vuodessa?Perjantai 24.5.2013 - Juha Ahola Arvoisa myyjä! Toimitko työnantajan palveluksissa? Oletko miettinyt, mitä vaikutuksia poissaoloillasi on yrityksen kannalta? Entäpä, oletko laskenut, minkä verran kauppaa (ja provisiota) menee sivusuun poissaolojesi takia? Tehdäänpä karkea laskenta. Vuodessa on noin 225 arkipäivää, kun viikonloput, arkipyhät ja vuosilomat huomioi. Jos sairastelet (tai olet töistä poissa minkä tahansa syyn takia) 5%, tällöin kauppasi ovi on säpissä yli 11 arkipäivää vuoden aikana. Mitä jos sairastelu nousee 10%:iin? Tällöin kauppa on käytännössä kuukauden (noin 23 arkipäivää) kiinni. Raskisitko pitää kauppaa kiinni kaksi kuukautta (eli kuukausi sairaana ja kuukausi lomalla) vuoden aikana yrittäjänä? Mitä tapahtuisi asiakkaille, jotka käyvät repimässä säpissä olevaa ovea? He ehtivät ostaa kilpailijalta, jolla on kauppa auki! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Parhaina pidetyt myynnin esimiehet valmentavat myyjiään myymään paremminMaanantai 20.5.2013 - Heikki Luoma Tutkimusten mukaan esimiehen myyjille antama henkilökohtainen valmennus on vaikuttavin keino nostaa myynnin tuloksia. Myönteiset vaikutukset eivät jää pelkästään numeroiden paranemiseen sillä valmennus nostaa myyjien tyytyväisyyttä. Hyvä valmentava esimies saa hyvät myyjät jäämään taloon. Huon saa lähtemään. Se johtuu siitä, että myyjät arvostavat esimiestä, joka auttaa heitä saavuttamaan. Myynnin esimiehen valmentaessa hän työskentelee myyjien kanssa jakaen osaamistaan, tietojaan, näkemyksiään ja kokemuksiaan. Tarkoitus on parantaa myyjien myynnillistä käytöstä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, esimiestyö, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutos, myyjä, myyminen, myynnin suunnittelu, myynnin valmennus, myynnin valmentaminen, myyntivalmennus, toteutus, uusas |
Kun Geoffrey Moore tapasi toimitusjohtajan jonka vetoketju oli aukiMaanantai 13.5.2013 - Heikki Luoma Seuraavaksi Geoffrey tapasi saman firman myynti- ja markkinointijohtajan. Keskustelu oli hyvä, mutta lähtiessään Geoffrey huomasi, että hänenkin vetoketjunsa oli auki. Auki oli myös Johnin – kolmannen henkilön – vetoketju . Geoffrey kirjoitti raporttinsa ja esitteli sen yrityksen johdolle. “Hyvä naiset ja herrat. Meillä on vetoketjuongelma.” Kaikki ovat mykistyneitä. Miten Geoffrey tuon keksi? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, luotettu neuvonantaja, toteutus |
Kaikki olivat innoissaan mutta sitten Pekka kysyi - mitä seuraavaksi? ja väki hiljeniMaanantai 6.5.2013 - Heikki Luoma Kukaan ei ollut ehtinyt ajatella miten innostus viedään käytäntöön. Pekan kysymys herätti jokaisen miettimään eivätkä vastaukset olleet aivan itsestään selviä. Olet luultavasti itsekin ollut tilanteessa, jossa esitetty idea on saanut innostuneen vastaanoton. Olet saattanut olla myyjänä ja asiakas on innostunut siitä mitä olet hänelle esittänyt. Kuitenkin kun aikaa kuluu päiviä tai viikkoja olet huomannut, ettei mitään edistystä ole tapahtunut. Alun innostus on vain hävinnyt. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, innostaminen, innostus, johtajuus, johtaminen, kannustaminen, kannustus, muutoksen toteutus, muutos, muutosjohtaminen, muutosvalmennus, myynti, strategian jalkautus, toteutus |
Mikä ihmisiä motivoi? Keppi - porkkana, vai jokin muu?Perjantai 3.5.2013 - Juha Ahola Mitä tiede kertoo ihmisen motivaatiosta? Asiaa on tutkittu paljon. Kirjailija Daniel Pink, joka on toiminut mm. Al Goren vastaavana puheenkirjoittajana, luennoi asiasta intohimoisesti. Olin kuuntelmassa Pinkin esitystä Nordic Business Forumin seminaarissa viime syksynä. Yllättävänä tuloksena voitaneen todeta, että palkkio – rangaistus –malli (jos –› niin) ei toimikaan kuin tietyin reunaehdoin. Milloin välitön palkinto toimii? Kun on kyse mekaanisesta, yksinkertaisesta lyhyen aikavälin tehtävästä, välitön palkkio toimii. Mikäli tehtävä on hivenen monimutkaisempi ja vaatii kongitiivisia ajattelutaitoja, palkitseminen toimii käänteisesti eli mitä parempi palkkio, sen huonompi lopputulos. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen, tavoite, vaikuttaminen, valmentaminen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Oletko ajatellut, että saisit paremman palkan ajattelemalla paremmin?Maanantai 29.4.2013 - Heikki Luoma Ehkä et ole koskaan ajatellut tuolta kannalta. Kuitenkin ajattelijoille maksetaan usein suurta palkkaa. Se voidaan tehdä, koska hyvän ajattelun tuottavuusvaikutus voi olla dramaattisen suuri. Tyypillinen suurta palkaa ansaitseva ajattelutyöläinen on yrityksen ylin johtaja. Hänelle maksetaan ajattelusta, joka johtaa yrityksen menestykseen. Ajattelutyöstä maksettavat palkkiot ovat vieläpä nousussa. Mitä isompi merkitys hyvällä ajattelulla on, sitä enemmän ollaan valmiita maksamaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, ajattelu, asiantuntijatyö, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisprosessi, motivaatio, motivointi, tietotyö |
Et voi millään hinnalla ostaa muiden luottamusta, mutta voit rakentaa sen ilmaiseksiMaanantai 22.4.2013 - Heikki Luoma Suunsoittaja … vastuuton … teknokraatti … vilpillinen… Noilla sanoilla kuvataan henkilöä, joka on epäonnistunut luottamuksen luomisessa. Miten uskottavia puheet ovat? Moni pienen yrityksen toimitusjohtaja on valittanut minulle, että hänen yrityksellään on ongelmia uskottavuudessa. Uskottavuutta on asiansa osaamista, mutta se on myös sitä miten me toimimme, reagoimme ja puhumme asiastamme. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtajuus, johtaminen, käyttäytyminen, luotettu neuvonantaja, luottamus, motivaatio, toteutus |