Älä ruoki lamaa!19.01.2009 Taantuma on saapunut Suomeenkin. Kauhistelu ei kuitenkaan muuta asianlaitaa miksikään, vaan yhteisen etumme mukaista on saada taloutemme takaisin nousu-uralle mahdollisimman nopeasti. Paras keino ponnistella pois laman ikeestä on turhan lamakäyttäytymisen välttäminen. - Liika varovaisuus kuluttamisessa on yksi lamaa ruokkiva tekijä, johon monet negatiivista uutisointia pelästyneet kuluttajat nyt turvautuvat, toteaa Bob Helsingin hallituksen puheenjohtaja Jukka Kurttila. Jo kolmasosa vähentänyt kulutustaanSavon Sanomien (4.1.2008) mukaan suomalaisista jo 34 prosenttia on vähentänyt kulutustaan laman pelossa. Sukanvarteen jemmattu raha ei kuitenkaan edistä työpaikkojen säilymistä ja yritysten selviytymistä, vaan päinvastoin pitkittää ja syventää lamaa. Paitsi vahingollista, kuluttajien liioiteltu säästäminen on ennen kaikkea turhaa, jos oma työpaikka on edelleen tallella ja perheen talous vakaalla pohjalla. - 90 prosenttia kotitalouksista nauttii tänä vuonna paremmasta tulokehityksestä kuin koskaan, kun palkat nousevat ja verotusta kevennetään, huomauttaa Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos ETLA:n toimitusjohtaja Sixten Korkman. Tue kotimaista!Lamavaikutuksia vastaan onkin nyt käynnistetty Älä ruoki lamaa -kampanja. Sen tehtävä on pelon ja epätietoisuuden korvaaminen ihmisten mielissä järkevällä analyysilla omasta taloustilanteesta. Lisäksi on tärkeää saada suomalaiset ymmärtämään, kuinka tärkeää yksityinen kulutus on taloudellemme. - Puolet Suomen bkt:sta syntyy kotimaisesta kulutuksesta. Palveluiden ja kotimaisten tuotteiden kulutusta lisäämällä voimme jokainen vaikuttaa siihen, miten hyvin Suomi selviytyy lamasta, muistuttaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtaja Jaakko Kiander. Niin ikään yrityksissä on nyt tärkeää jatkaa tulevaisuuteen katsovaa toimintaa ja panostuksia tuotekehitys- ja myyntityöhön. Hätiköidyt säästötoimet ja irtisanomiset eivät ole ratkaisu. Kuinka eroon lamasta?Kampanja näkyy muun muassa printtimediassa sekä TV:ssä viikoilla 3–6. Kampanjassa ovat mukana laajalla rintamalla suomalaiset elinkeinoelämän vaikuttajat, yritykset, mediatalot, tuotantoyhtiöt ja joukko eturivin näyttelijöitä. Internetistä kampanjan löytää sivuilta www.alaruokilamaa.fi. Yrittäjille sivuilla on muun muassa neljän kohdan ohjelma, jonka mukaan voi käydä lamaa nujertamaan. Lisäksi sivuilta voi ladata omille sivuilleen Älä ruoki lamaa -logon. |