Toimiva sisäinen viestintä on korvaamaton taantuman aikaan03.02.2009 Epävarma taloustilanne ja yt-neuvotteluiden uhka ovat kiristäneet ilmapiiriä työpaikoilla. Vaikka yrityksissä tehdyt ikävät ratkaisut kirpaisevatkin, toiminnan on jatkuttava. Sisäinen viestintä nousee korvaamattomaan rooliin sekä yritysjohdossa tehtyjen ratkaisujen kertomisessa että työntekijöiden motivaation säilyttämisessä. Heikossa taloustilanteessa on aina syytä panostaa viestintään ja markkinointiin, ja se on sisäistetty hyvin myös suomalaisyrityksissä. Systemaattinen viestintään panostaminen usein auttaa yrityksiä selviämään paremmin taloustaantuman yli. - Viestinnän tulee aina olla pitkäjänteistä, jotta sillä saadaan aikaan tuloksia. Sitä ei voida yhtäkkiä vähentää hetkittäisiä säästöjä tavoitellen, toteaa viestintätoimisto Deskin viestintä- ja markkinointijohtaja Tiina Hosiokoski. Huono viestintä lisää epävarmuuttaMikäli sisäinen viestintä on kannustavaa ja motivoivaa, kipeistäkin ratkaisuista päästään nopeammin yli. Haparoivalla viestinnällä puolestaan on negatiivisia vaikutuksia yrityksen toimintaan. - Jos sisäinen viestintä ei toimi, seurauksena on epämotivoitunut henkilöstö, joka on epävarma sekä omasta että muiden työnkuvasta. Toimivalla viestinnällä pystytään välttämään myös keskinäinen riitely ja esimiehiin kohdistuva epäluottamus, Hosiokoski sanoo. Luovuutta sisäiseen viestintään!Ajat, jolloin sisäinen viestintä käsitti toimitusjohtajan ilmoitukset, on onneksi monissa organisaatioissa jo historiaa. - Sisäisen viestinnän arvostus on selkeästi nousussa, vaikka se jää vielä ulkoisen viestinnän jalkoihin. Tämä näkyy esimerkiksi budjeteissa, Hosiokoski kertoo. Sisäisen viestinnän ratkaisut ovat organisaatioissa usein hyvin perinteisiä. Syy on osittain pienissä budjeteissa, mutta myös turhan perinteisissä asenteissa. - Miksei sisäisessä viestinnässä voisi käyttää luovuutta samoin kuin ulkoisessa viestinnässä ja markkinoinnissa? Ja näin taantuman aikaan henkilöstön merkitys yrityksen tärkeimpänä voimavarana korostuu, ja siihen kannattaa panostaa. Luovuutta voi olla esimerkiksi yrityksen oma sarjakuva, sisäinen tv, sisäiset mainoskampanjat tai vaikka nettipeli organisaation asioista. Sisäisenkin viestinnän kehitys lähtee kuitenkin johdosta. Hosiokoski perääkin yritysten johdolta näkemyksellisyyttä panostaa sisäiseen viestintään varsinkin taantuman aikaan. |