Auto on myynnin ammattilaisen työväline19.09.2008 Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ:n autokyselyn mukaan omalla tai omassa hallinnassa oleva autolla ajaa 63 prosenttia myynnin ammattilaisista, vapaalla autoedulla 30 prosenttia ja auton käyttöedulla 6 prosenttia. Vain 1 prosentilla ei ole autoa. Diesel on nyt polttoaineena ensimmäistä kertaa yli puolella vastaajista (52%), joten vuodenvaihteen autoverotuksen muutos on jo tuntunut. Hintaetu on jo syöty ja kuitenkin on satsattu ympäristöystävällisyyteen. Vaihtoväli on lyhyt: 58 prosenttia vastaajista ajaa kolmen viimeisimmän vuosimallin autolla. Työajoja kertyy keskimäärin 25 000 kilometriä ja omia ajoja keskimäärin 10 000 kilometriä vuodessa. Mikäli ajettaisiin omalla autolla, kilometrimäärät olisivat suurempia. Viime vuonna omalla autolla ajettiin työajoja keskimäärin 27 000 kilometriä ja omia ajoja 15 000 kilometriä. Auton hinta on nyt keskimäärin 33 000 euroa. Oma auto on yli 41 prosentilla sellaisista vastaajista, jotka voisivat halutessaan valita myös työnantajan auton. Työnantajan auto on nyt 21 prosentilla sellaisista vastaajista, jotka voisivat valita myös oman auton. Työnantaja pakottaa ajamaan työnantajan autolla 12 prosentissa tapauksista ja omalla autolla 6 prosentissa tapauksista. Monilla työsuhdeauton verotusarvo kuuluu kokonaispalkkaan. Kilometrikorvauksen saavat verottomasti täytenä 44 senttinä kilometriltä kaikki muut paitsi vähäinen määrä 3 prosenttia, joilla sitä leikataan. - Jos b-to-b-myynnin ammattilainen ei liiku, työpaikkoja ei synny eikä säily. Oli keli kuin keli, asiakkaan luo on aina mentävä. On kohtuullista, että auto myynnin työvälineenä on työn vaatimukset täyttävä ja turvallinen, painottaa SMKJ:n puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen. SMKJ lähetti syyskuun alussa kyselyn kaikille niille jäsenilleen, jotka ovat antaneet sähköpostinsa liitolle. Yli 2 650 jäsentä vastasi kyselyyn. Kaikkiaan SMKJ:n jäseniä on yli 27 100. Lähde: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ |