Soitto it-tukeen - vai omaa ongelmanratkaisua?27.01.2009
Suuri osa it-tukeen tulevista yhteydenotoista koskee pieniä ongelmia, jotka tietokoneen käyttäjä pystyisi hoitamaan itsekin koulutuksen avulla. Yrityksissä onkin ryhdytty perehdyttämään henkilöstöä it-asioihin, sillä ongelmien ratkominen omin avuin tehostaa työntekoa ja säästää työaikaa. Itse ratkaisemalla työaikaa säästyySuunnilleen puolet yrityksissä ilmenevistä it-ongelmista on tilapäisiä, työtä haittaavia ongelmia. Säännöllisen koulutuksen avulla niitä pystytään vähentämään ja niiden ratkaisemista voidaan nopeuttaa. - Koulutus antaa työntekijöille mahdollisuuden käyttää konettaan paremmin ja tehdä työtään tehokkaammin. Samalla säästyy työaikaa, kun pienet ongelmat pystytään hoitamaan itse sen sijaan, että otettaisiin erikseen yhteyttä it-tukeen. Sillä on iso merkitys työn tuottavuuteen, toteaa Deferon Group Oy:n partner Tarmo Herlevi. - Kun työntekijä tulee enemmän sinuiksi tietokoneensa käyttöjärjestelmän, sähköpostijärjestelmän tai kalenterin kanssa, hän ei ole heti sormi suussa, kun tulee jotain ongelmia. Koulutus ei saa vielä liikaa aikaaIt-tukeen otetaan yhteyttä usein melko pientenkin asioiden vuoksi, ja esimerkiksi etäyhteydet ovat yleinen ongelma. Myös jaetun kalenterin, skannerin ja kännykän käyttö tuottavat usein ongelmia. - Koulutuksessa voidaan näyttää esimerkiksi erilaisia vaihtoehtoja käyttää omaa sähköpostia. Jos pääkonsti ei toimi, työntekijät oppivat etsimään vaihtoehtoisia keinoja. Sähköpostit voi lukea vaikka kännykällä, jos nettiyhteydet eivät toimi. It-koulutukseen hakeutuminen useimmiten unohtuu, jos sen joutuu ostamaan erikseen. Myös koulutuksen kesto vaikuttaa yrityksen ja sen henkilöstön kouluttautumishalukkuuteen: koko päivän kestävä koulutus merkitsee useimmiten niin isoja kustannuksia, että koulutuksen unohtaminen tulee yritykselle edullisemmaksi. - It-koulutus pitäisi paketoida niin tehokkaasti, että se ei vie liikaa työaikaa, Herlevi toteaa. Kaikilla työntekijöillä ei ole it-taustakoulutustaHerlevin mielestä koulutus on kuitenkin asia, johon henkilöstö pitäisi velvoittaa osallistumaan. - Yrityksen strategiaan pitäisi kirjata se, miten henkilöstöä koulutetaan muun muassa it:n osalta. Kaikki työntekijät eivät ole välttämättä saaneet mitään koulutusta tietotekniikkaan esimerkiksi oppilaitoksissa. Henkilöstöllä pitää olla mahdollisuus jatkuvaan kouluttautumiseen. |