Kriiseissä korostuvat johtaminen ja viestintä09.02.2009 Kun työntekijöitä lomautetaan tai irtisanotaan, se on työpaikalla kriisi. Kriisitilanne on myös se, kun työpaikalla sattuu vakava tapaturma tai työpaikka palaa poroksi. Kriiseissä tiedottaminen on kiinteä osa johtamista. Jos tiedottaminen epäonnistuu, se paljastaa myös johtamisen puutteet. - Kun valitaan johtajia, pitäisi pohtia, onko ehdokkaalla kykyä selviytyä johtamisesta myös kriisitilanteissa. Kriisi voi kohdata mitä tahansa organisaatiota milloin tahansa", sanoo tutkija Hannele Seeck uusimmassa Työ Terveys Turvallisuus -lehdessä. Kriisijohtamiseen ja -viestintään erikoistunut Seeck työskentelee vanhempana tutkijana Työterveyslaitoksessa. Tunti aikaa tulla esiinKriisiä pitää johtaa sekä oman organisaation sisällä että julkisuudessa. Kun kriisi puhkeaa, organisaatiolla on tunti aikaa tulla esiin. Tunnissa täytyy siis löytyä työntekijöiden sekä median eteen turvalliset kasvot kertomaan, että asiat ovat hoidossa. Silloin testataan, kuinka hyvin kriiseihin on varauduttu, kuinka nopeasti tieto kulkee organisaation sisällä ja miten varmistetaan, että julkisuuteen leviävä tieto on totuudenmukaista eikä jää huhujen armoille. Esimerkiksi Nokian vesikriisissä vuoden 2007 lopussa tiedonkulku kangerteli sekä kuntaorganisaation sisällä että kuntalaisiin päin. Silloin kriisille antoi televisiouutisissa kasvot vihainen nokialaisnainen: "Kalliita vesimaksuja maksetaan, ja paskaa tulee kraanasta!" |