Blogin arkisto

Totuus on tarua ihmeellisempää, referaatti eräästä keskustelusta

Tiistai 19.2.2013 - Olli Linjala

linjala_nettikolumni.jpgNimet muutettu,paitsi kirjoittajan oma

"Voi kun saisi nuo muutkin tajuamaan myönteisyyden merkityksen työyhteisössä. Minä olen aina suhtautunut positiivisesti asioihin. Mutta on niin vaikeaa tämän porukan kanssa, kun kaikki muut vaan valittavat. Justiin kerroin työkaverille kuinka inhottava tuo Maisa on. Aina se on puhumassa pahaa selän takana. Itsellä sillä on ongelmia.Tiedätkö, se yrittää kaikilla tavoin vampata Jussia, joo sen pomoa! Joka päivä se menee sen huoneeseen, on mukamas jotain asiaa."

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, asenne, työyhteisö

Huippumyyjä kehittää itseä jopa pomolta salaa

Perjantai 25.1.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgItsensä kehittäminen! Kuuletko siitä joka tuutista? "On tärkeä kehittää itseä!" Kuulostaako se kliseiseltä johtajan, esimiehen promotukselta, koulutus- ja valmennusyritysten lisämyyntiargumentilta tai kirjojen tms. oppimismateriaalikaupittelijoiden myyntipuheilta?

Olipa edellisissä totuudenhiventä tai ei, väitän itsensä kehittämisen olevan välttämätöntä. Ovatko 5 tai 10 vuotta vanhat tiedot riittäviä IT-alalla vai ovatko asiat menneet eteenpäin? Onneksi työkulttuuri ja markkinoiden kasvavat odotukset pakottavat meidät kehittymään, sillä muuten olisimme huutavassa hukassa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, huippumyyjä, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen

Valjasta universaalien lakien hyöty puolellesi

Perjantai 18.1.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTiedätkö sähköstä ihan kaiken? Voitko selittää, mitä sähkö on? No, osaatko laittaa valot päälle valokatkaisimesta?

-> Johtopäätös. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää, että sitä voi käyttää.

Kaikkea ei tarvitse ymmärtää niin silti se toimii. Jos päästää esineestä irti, se tippuu alas (maahan/ lattialle) voimassa olevan painovoiman takia. Fysiikan lakeja on paljon, mutta niin on myös universaaleja lainalaisuuksia. Ohessa 7 universaalia lakia, jotka ovat voimassa (aivan kuten fysiikan lait), uskommepa itse niihin tai emme.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, itsensä kehittäminen, osaaminen

Mihin isän hepuli johti?

Perjantai 11.1.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKun olin kolmannella tai neljännellä luokalla, puukäsityötaidoiltani en ollut mikään puuseppä. Todistuksessa numero oli 7. En kyllä itsekään voinut kehua töitäni enkä siinä mielessä ollut missään illuusiossa osaamiseni osalta, kuten moni Idols-kokelas on. Päätin kuitenkin tehdä äidin nimipäivän kunniaksi tuolloin hyllyn kotona liiterissä. Pätkin erään raakalaudasta tehdyn levyn osiksi ja käytin ko. laudat hyllyyn. Lautojen höylääminen tai hiominen eivät käyneet mielessä.

Kun hylly oli valmis, siinä oli kaksi pystylautaa ja välissä hyllyinä kaksi lautaa. Annoin lahjan iloisin mielin äidille, joka kiitti lahjasta. Mutta minä odottelin iltaa, sillä isä oli palaamassa iltavuorosta klo 22 jälkeen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, itsensä kehittäminen, osaaminen

Miten välittämisen kulttuuri ja hyvä työilmapiiri välittyy vuorovaikutuksessa?

Maanantai 10.12.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLämpö työyhteisössä tarkoittaa hyvähenkistä työilmapiiriä sekä välittämisen kulttuuria. Ohessa lainaan fysiikan terminologiaa jälleen kuvastamaan erilaisia lämpöenergian siirtymistapoja työyhteisössä.

Lämmön johtuminen eli konduktio on lämmön siirtymistä aineen sisällä. Lämpö voi siirtyä johtumalla myös aineesta toiseen, mikäli aineet ovat kosketuksissa toisiinsa. "Laita kätesi kynttilän liekkiin – polttaa kovasti!"

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, syvempi suhde, tartu hetkeen, tunneyhteys, valmentaminen, yritysjohtaminen

"Ota tukka pois silimiltä!"

Maanantai 3.12.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOlimme parikymmentävuotta sitten Keski-Pohjanmaa jalkapalloturnauksessa pelaamassa. Omien otteluiden tauolla seurasimme muiden joukkueiden välisiä pelejä. Eräs tapaus jäi mieleeni hyvänä opetuksena tulevaisuuteen, sillä tuskinpa asia muutoin nytkään mieleeni juolahtaisi.

Nokian Pyryn D-juniorit (12v.) taistelivat jatkoon pääsystä rangaistuspotkukilpailussa. Katsojia oli paikalla jonkin verran. Eräs katsoja (huutelija) oli huudellut jo pelin aikana useamman kerran Nokian Pyryn kaljupäiselle pelaajalle: "Ota tukka pois silimiltä". Huutelija kuveitteli varmasti olevansa hauska. Kun tuli kaljupäisen pelaajan vuoro vetää pilkku, huutelija toisti: "Ota tukka pois silimiltä, että näet ampua". ja rätkätti omalle vitsilleen. Pelaaja epäonnistui. Hän ampui pallon maalin yli ja huutelija pärskähti räkäiseen nauruun. Nokian Pyry hävisi ottelun tuon epäonnistumisen myötä ja tippui jatkosta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, itsensä kehittäminen, sosiaaliset taidot, tartu hetkeen, vaikuttaminen

Lopettakaa typerä pelleily ja tunnustakaa tosiasiat

Keskiviikko 14.11.2012 - Taru Jousia

tarujousia.jpgOlen perin kyllästynyt tähän teatteriin, jota Suomessa käydään jatkuvalla syötöllä milloin kenenkin sanomisista. Pääasia kun tuntuu olevan, että pääsee loukkaantumaan, kauhistelemaan, irtisanoutumaan ja moralisoimaan. Sanomisten taustalla olevat asiat ovat toissijaisia, niin kuin tässä tuoreimmassa lapsilisäteatterissa, jossa nuori kokoomusvaikuttaja toteaa, että lapsilisät pitäisi poistaa "huonommalta ainekselta". Todellisuudessa lapsilisät on jo poistettu niiltä perheiltä, jotka ovat toimeentulotuen asiakkaina, joten ei kait tuollainen lausahdus niin kamala asia voi olla. Osoittaahan se tietämättömyyttä siitä, että niin on jo tehty, mutta eihän kaikkea voi tietää ja facebookiin sitä saattaa kirjoitella sellaistakin, josta tietopohja on heikko, mutta mielipide vahva.

Lue lisää »

12 kommenttia . Avainsanat: Taru Jousia, loukkaantuminen, moralisointi, asenne, ennakkoluulo

Tunnepolarisaation vaikutus

Keskiviikko 31.10.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgToisena päivänä mies innostuu ideasta lähteä käymään Ikeassa vaimon kanssa ja toisena päivänä ajatus on "jyrkkä ei". Toisena päivänä nainen ilahtuu miehen ehdotettua lähtemistä ulos syömään, joskus taas ei. Joskus kaveri syttyy ajatukselle lähteä pyörälenkille, joskus ei. Joskus makaronilaatikko on "ihan ok" ja toisinaan "ihan huippua", vaikka valmistus olisi prikulleen samalla reseptillä suoritettu.

Käytännössä sama asia voi siis aiheuttaa erilaisen vastaanoton ja reaktion. Mistä tässä on kysymys? Tunnetilan merkityksestä. Olemme "tuuliviirejä" siinä määrin, että tunnetilamme vaikuttaa siihen, miten ajattelemme asioista juuri sillä hetkellä. Ihminen käsittelee asioita sekä järjen että tunteiden avulla. Senhetkinen tunnetila vaikuttaa keskeisesti asioihin reagoimiseen. Tunnepolarisaatio on kuvastaa tunnetilan vaikutusta viestin/ kommunikoinnin perille menosta. Jos vastaanottaja on negatiivinen, suurin osa viestinnästä polarisoituu, kun taas hyvätuulinen vastaanottaja on vastaanottavaisempi asioille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne, viestintä, kommunikointi, tunne, tunnepolarisaatio, tunnetila

Asennepolarisaatio rajoittaa oppimista ja kuulemista

Keskiviikko 24.10.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMitä asenne tarkoittaa? Asenne kuvastaa ihmisen suhtautumistapaa asioihin. Ihminen, joka on tunteidensa orja, ei ymmärrä, että asenne riippuu omista valinnoista ja merkityksen antamisesta asioille. Emme voi aina valita kokemuksiamme, mutta voimme valita reaktiomme kokemuksiimme.

Kun maitolasi kaatuu pöydälle, voimme valita suivaannummeko asiasta vai emme. Voimme valita otammeko liinan käteen ja siivoamme jäljet mukisematta vai jäämmekö nillittämään asiasta? Vai uskallatko väittää toisin?

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asenne, suhtautumistapa, tunteet, reagointi, kommunikointi, viestintä, vuorovaikutus

Ammatti asiantuntija - tehtävä myyminen

Maanantai 22.10.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgPidätkö itseäsi enemmän asiantuntijana kuin myyjänä? Jos vastasit myöntävästi olet samassa tilanteessa kuin suuri joukko muita asiantuntijoita, jotka ajattelevat olevansa ensiksi asiantuntijoita, mutta joutuvat myymään.

Ennen oli helpompaa. Asiantuntija oli asiantuntija ja myyjä hoiti myymisen. Roolit olivat selvät.

Yhä enemmän asiantuntijat joutuvat myymään. Maailma muuttuu monimutkaisemmaksi. Asiakkaat ostavat tiimeinä, joissa ostopäätökseen vaikuttaa moni henkilö ja ostettavat tuotteet ja palvelut ovat monimutkaisempia kuin aikaisemmin. Seurauksena on, että kokonaisuuden hahmottamisen edellyttää asiantuntemusta. Pelkkä suupaltti ei pärjää.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, asenne, asiantuntija, asiantuntijamyyjä, roolit

Työhyvinvointia voit rakentaa ihan itse

Keskiviikko 1.8.2012 - Jama Jama

jamajama.jpgJos näen työpahoinvointia, puhun rohkeasti esimiehelle. En pelkää työpaikkani puolesta, vaan pelkään, että tulee työpahoinvointia unelmatyössä. Unelmassa voi tulla huonoja hetkiä sekä fyysisesti että ehnkisesti, mutta niitä ei tarvitse pitää sisällään. Pitää rohkeasti avata suunsa ja puhua asia, ettei tarvitse tuntea olevansa yksin. Parhaiten pääsee yli kun puhuu ja kertoo kaiken, mitä on sydämellä. Apu on lähellä: ennen kuin haet reseptiä lääkäriltä, toinen ihminen voi olla sinulle lääkäri. Hän ei anna reseptiä, vaan antaa lääkettä puhumalla ja välittämällä. Jos näen ja huoman, että esimiehelläni on paha mieli, menen kannustamaan ja otan olkapäästä kiinni, koska meistä jokainen tarvitsee kannustusta.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas

Työkaverien merkitys

Maanantai 2.7.2012 - Jama Jama

jamajama.jpgTäytyy uskoa koko ajan, että on tärkeä, ja että minua halutaan ja minusta välitetään. Sitä kautta saan iloa ja työ palkitsee joka hetki. Mitä työkaverit merkitsevät minulle – työkavereita, eikä sitä enempää? Olisin väärässä, jos ajattelisin noin. Työkaverit on se, josta kaikki lähtee. Työkaverit ovat minulle kuin perheenjäseniä, jotka välittävät ja kannustavat. Iloitsen heidän puolestaan, ja suren heidän surunsa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas

Miten saamme unelmat toteutumaan

Torstai 14.6.2012 - Jama Jama

jamajama.jpgTässä maailmassa meistä jokainen tuli 9kk jälkeen äidni mahasta eikä voinut tietää mitä olisi isona tai mitä odottaa. Yksi asia on kuitenkin selvä, että jokainen meistä kasvaa, ja edessä on unelmia ja tavoitteita. Miten ne saadaan toteutumaan? Kovalla työllä. Huipulle ei pääse edes hissillä, koska hissiin pääsemisenkin eteen pitää tehdä töitä. Tuleeko sinusta huippu-urheilija, lääkäri, artisti, näyttelijä vai mikä – kaikki on omasta asenteestasi kiinni. Asennetta ei voi ostaa, se täytyy itse rakentaa, ja siihen täytyy uskoa.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas

Firma ei tee mitään

Tiistai 12.6.2012 - Olli Linjala

Usein kuulee sanottavan kuinka firma myy, firma palvelee, firma maksaa tai sitten firmat ovat jopa asiakkaita. Totuus on kuitenkin se, että ihmiset tekevät. Olemme kehitelleet oivan tavan paeta vastuuta menemällä kilpien taakse piiloon. Työyhteisön hyvinvoinnin kehittämisessä on ensiarvoisen tärkeää, että jokainen sen ihminen ymmärtää olevansa firman tärkein henkilö. Todellinen vastuunkantaja.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, työ, asenne, kehittyminen, etu, yritys, rutiinit

Tunne on alkulähde

Perjantai 9.3.2012 - Olli Linjala

Tunteiden merkitystä ei ymmärretä työelämässä. Arvotamme kaikenlaisia muita asioita, kuten osaamista, rahaa, menestystä ja paikkaamme tärkeimmän vaikuttajan, eli tunteen, materiaalilla. Tunne on ihmisten välisen kanssakäymisen ainoa todellinen mittari. Tunne on myöskin jokaisen ihmisen toiminnan alkulähde.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenne, arvot, tunne, kanssakäyminen

Puhutahan asioosta justihin niin ku ne on

Perjantai 2.3.2012 - Olli Linjala

Kysyin eräältä hyvin menestyvältä yrittäjältä salaisuutta siihen, miksi yhden miehen yrityksestä on kasvanut yli 60 hengen menestyjä. Sain vastukseksi kaikkien yhteisöjen menestyksen, henkisen hyvinvoinnin sekä taloudellisen kannattavuuden siemenen "Sovitahan kuinka toimitahan ja toimitahan niin ku sovittihin. Puhutahan asioosta justihin niin ku ne on, kehutahan kun siihe on aihetta ja oikaastahan jos on menny mettähän." Nuo lauseet sisältävät huomattavasti enemmän kuin sanat kertovat. Niistä löytyvät  minkä tahansa yhteisön perusarvot. Keskinäinen avoimuus, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä ja nimenomaan asioista, ei henkilökohtaisuuksista. Annetaan rehellistä palautetta, jolloin niiden arvo nousee saajan mielessä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenne, arvot, palaute, itsetunto, vaikuttaminen

Optimismi - höyrähtäneiden jorinaako?

Maanantai 19.12.2011 - Hans-Peter Siefen

Mitä optimismi on? Eikö se ole vähän höyrähtäneiden jorinaa? Vastaus kuuluu: voi se olla sitäkin. Optimismi on positiiviseen psykologiaan erikoistuneen tohtori Ilona Boniwellin määritelmän mukaan yleinen luottamus tulevaisuuteen; siihen, että tekemisten lopputulemat ovat todennäköisesti myönteisiä.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Hans-Peter Siefen, optimismi, pessimismi, myönteinen ajattelu, positiivinen asenne, riskit, varautuminen, tuottavuus

Miksi elämä ei voisi olla mukavaa?

Maanantai 12.12.2011 - Olli Linjala

"Kyllä on mukavaa kun taas pääsee töihin!" Tämän lauseen kuulin torikahvilassa viereisestä pöydästä. Oletin auringonpistoksen sumentaneen kuullunymmärtämiskykyni. Salakuuntelun tuloksena minulle aukeni monta uutta näkökantaa työyhteisön ja työstä nauttimisen merkityksestä elämänlaatuun.

Avoin kiinnostus työkaveria ja hänen persoonaansa kohtaan on rakentava ominaisuus. Tunnemmeko työkaverimme? Paljonko tiedämme hänen arvomaailmastaan, erityisosaamisistaan, harrastuksistaan, perheestään tai elämän tavoitteista? Tiedänkö, mitä hän ajattelee minusta kaverina, työkaverina tai ylipäätään ihmisenä? Nämä ovat perustietoa, jotta voimme viihtyä työyhteisössämme, joka muodostuu aina ihmisistä

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, tahto, tunne, tunteet, onnistuminen, työyhteisö, hymy, asenne

Taloudelliseen sekä henkiseen hyvinvointiin on olemassa reseptit

Keskiviikko 7.12.2011 - Mikko Sjögren

Henkisen hyvinvoinnin ja tasapainoisen elämän ytimessä on ymmärrys siitä, että elämä koostuu monelta osin valinnoista. Sen lisäksi pitää vielä ymmärtää, että kannamme itse vastuun niistä. Se että oppii hallitsemaan omaa valtaansa valita on haaste. Sen voittaminen alkaa siitä, että valitsemme mitä ajattelemme ja mitä asenteita meillä on. Valinta siis tavallaan tarkoittaa kykyä reagoida, koska olemme osallisia siihen mitä koemme. Ei siis se, mitä meille tapahtuu, vaan miten sen valitsemme kokea, ja minkä merkityksen sille annamme.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Mikko Sjögren, hyvinvointi, asenne, vastuu, uskomukset, tietoisuus

Palvelujen kaupassa paljon rajoitteita - työllisyys nojaa palveluihin

Maanantai 28.11.2011 - Tapio Rissanen

Palvelujen kansainvälisessä kaupassa on paljon kansallisia rajoitteita myös EU-alueella, vaikka  periaatteessa vapaakauppa on hyväksytty. Palveludirektiivin hyväksymisellä EU pyrkii madaltamaan palvelukaupan esteitä, mutta palveluiden vapaaseen kauppaan Euroopan Unioninkin alueella on vielä pitkä, ainakin vuosikymmenen matka.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »