Blogin arkisto

Pari keinoa joilla muutat muiden ongelmakäytöstä

Maanantai 25.2.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgCoachatessa yritysjohtoa ja myyntiä törmään toisinaan siihen, että jonkun on muututtava jollain tavalla, mutta koskaan henkilö, jonka halutaan muuttuvan, ei ole puhuja itse vaan joku toinen.

Ulkopuolelta muutokseen pakottaminen on kuitenkin lähes tuhoon tuomittua.

Parempi, tuottavampi ja tehokkaampi keino on aloittaa itsestä. Jos haluat, että jonkun toisen käytös muuttuu, on parempi ottaa ensimmäinen askel itse ja muuttaa omaa käyttäytymistä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, muutos, työyhteisö

Muutos on vaikeaa, sanovat kaikki, mutta harva tiedostaa syyn

Maanantai 18.2.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgErään yrityksen johtajan kanssa puhuessani hän kertoi entisestä työnantajastaan haikailevasti ja kaipaillen. Hän ei ollut ajatuksissaan vieläkään – kahdessa vuodessa – luopunut henkisesti entisestä työnantajastaan.

Kaksi vuotta on tavallista pidempi aika. Lähes jokainen uuteen työpaikkaan tuleva puhuu ja miettii entistä jonkin aikaa.

Kyse on muutoksen vaikeudesta. Oikeastaan eräästä muutosprosessin yksityiskohdasta.

Yksityiskohta on hyvästien jättö, luopuminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, muutos, muutosprosessi

Poista itseltäsi painolasti nyt lopettamalla se mitä sinun ja muiden ei pidä enää tehdä

Keskiviikko 2.1.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgVuosien mittaan – viime vuonnakin – sinulle ja organisaatioon on kertynyt jätettä, josta on aika ajoin päästävä eroon kuten kodeissa viedään jätteet roskikseen.

Kun muutetaan kotia, siivotaan ja heitetään pois sellaista, joka on tullut turhaksi.

Kun turha on heitetty pois, voi muuttaa uuteen kotiin kuorman kanssa, jossa ovat vain tärkeät asiat.

Sama koskee organisaatioita.

Ei voi muuttaa ja muuttua, jos riippana on paljon turhaa, aikaa ja voimavaroja vievää. Siksi on luovuttava ennen kuin voi muuttua ja muuttaa.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, esimies, esimiestyö, muutos, muutoksen suunnittelu ja toteutus

Muutosta ei pidä tehdä lonkalta ampumalla vaan suunnitellen tähtäämällä

Maanantai 29.10.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMuutos on nykyajan mantra. Se on jatkuvaa ja kiihtyvää ja samalla ne, jotka eivät muutu, jäävät kelkasta. Sanotaan myös, että ainoa varma asia on muutos.

Muutoksen syleilystä on tullut hyve. Asia johon jokaisen on suhtauduttava myönteisesti ja oltava mukana sillä ellei ole, on muutosta vastaan.

Yrityksen ylin johto kehittää uuden strategian, säästöohjelman tai yritys menee uusille markkinoille tai muuttaa tapaa, jolla tuotteita ja palveluja myydään ja markkinoidaan.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, muutos, myyminen, myynti, luopuminen

Kun asiakas viivyttelee eikä kauppa etene

Maanantai 8.10.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOletko koskaan joutunut tilanteeseen, jossa asiakastapaaminen on onnistunut erinomaisesti? Asiakas on innostunut, mutta vähän ajan kuluttua huomaat, ettei mitään tapahdu. Innostus on laantunut ja asiakas viivyttelee. Jopa välttelee. Kauppa ei ainakaan edisty kohti toteutumista.

Harva myynnissä työskennellyt on voinut välttyä tuollaiselta.

Mitä asialle voi tehdä?

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, kauppa, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi,

Tätä myyntivalmentajat eivät halua sinun tietävän

Keskiviikko 3.10.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMyyntikouluttaja näytti minulle arvostelulomakkeita. Niissä oli koulutukseen osallistuneiden arvioita ja ne olivat suorastaan ylistäviä. Koulutus oli menestys!

Hämmästyksekseni kouluttaja heitti täytetyt lomakkeet laatikkoon eleellä, joka kertoi melkein halveksunnasta.

Ihmettelin. Mistä oli oikein kysymys?

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, valmennus

Keskittyneellä ponnistuksella mahdottomia tuloksia

Perjantai 7.9.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEn tiedä onko tälläinen sinulle tuttua. Uskon että aika monelle on. Ei kuitenkaan välttämättä kaikille.

Kyse on keskittyneestä ponnistelusta, jolla olet saanut aivan merkittäviä tuloksia lyhyessä ajassa.

Pari esimerkkiä valaiskoon.

Muutamia vuosia sitten eräs pienen start-upin myynti nousi neljässä viikossa 12-kertaiseksi.

Viime vuonna erään yrityksen myynti oli tavoitteesta jäljessä. Joulukuun ensimmäisellä viikolla kasassa oli 550 tuhatta euroa ja johto odotti, että kuun loppuun mennessä päästävän 580 tuhanteen euroon. Lopputulos oli kuitenkin 612 tuhatta euroa. Se on kaksinkertainen lisämyynti verrattuna johdon odotukseen ja kaikki tuo vain kolmessa viikossa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, myyntiprosessi, muutos

Päättäjän kuolema ja kollektiivinen ostaminen

Keskiviikko 29.8.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEnnen oli helpompaa. Näin voinee sanoa myymisestä. Oli yksi ehdoton päättäjä. Kun myyjä sai sen yhden ostamaan, oli kauppa kotona.

Nyt on yhä useammin aivan toisin.

Ostaminen on nykyään usein kollektiivista. On joukko ihmisiä, jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Vaikutus on usein ennakoimatonta ja tunnistamatonta. Se on iso haaste myyjille.

Ostettavat tuotteet ja palvelut ovat teknisesti monimutkaisempia, niitä on haasteellisempaa ottaa käyttöön kuin ennen ja asiakasorganisaation riskit kasvavat. Monimutkaiset ostokset edellyttävät paljon päätöksiä, joihin vaikuttaa yhä suurempi joukko asiantuntijoita, portivartijoita ja komiteoita ja työryhmiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, kauppa, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, ostoprosessi,

Varo näennäis-osaamista

Tiistai 26.6.2012 - Oili Valkila

oili2.jpgSain äskettäin uuden tietokoneen, joka sisältää työohjelmieni lisäksi myös uudet Office-ohjelmaversiot ja uuden selaimen. Hieno juttu, sillä uusi vempele on aina kiinnostava, ja sillä saa aina tehdyksi ainakin jonkin asian paremmin, kätevämmin tai nopeammin kuin vanhalla. Uudet ohjelmaversiotkin muuttuvat aina niin vähän, että niitä pystyy käyttämään entisellä tiedolla. Siis 'pystyy käyttämään'. Se ei tarkoita, että niitä osaisi käyttää.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Oili Valkila, osaaminen, tietotekniikka, uudistukset, muutos

Muutos ja työn ilo

Keskiviikko 23.5.2012 - Kristiina Palmgren

palmgren_kuva.jpgSuomalainen työelämä elää melkoista muutosvaihetta. Isot yritykset siirtävät toimintojaan maihin, joissa työn tekeminen on halvempaa tai sitten lähemmäksi asiakasrajapintaa. Verotulojen vähentyessä, julkishallinnon on myös kiristettävä vyötään ja sen toimintoja tulee kehittää eteenpäin. Suomalainen kuntakartta on myös melkoisen paineen alla.

Työelämässä on nyt "tuhannen talaan paikka" miettiä miten isot muutokset viedään läpi. Uuden strategian jalkauttaminen on aina  taitolaji.

Lue lisää »

9 kommenttia . Avainsanat: Kristiina Palmgren, SEFE, esimiestyö, johtajuus, muutos, organisaatiokulttuuri, työhyvinvointi, työn ilo, työyhteisö

Kolme taikasanaa vuodelle 2012: MINÄ OLEN VASTUUSSA

Keskiviikko 28.12.2011 - Petri Niskanen

Minä olen vastuussa oman tekemiseni tuloksista, perhe- ja ystäväpiirini ilmapiiristä, työyhteisöni hyvinvoinnista, maamme ja tämän maailman huomisesta.

Elämme muutoksessa ja myllerryksessä. Taloudellinen epävakaa maailmantilanne johtaa pelkoihin poliittisessa päätöksenteossa, elinkeinoelämän ja yritysten stragioissa ja investoinneissa, työyhteisöjen jokapäiväisessä toiminnassa, perheiden elämänsuunnittelussa ja yksittäisen ihmisen päässä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Niskanen, työyhteisö, ilmapiiri, muutos, muutoksen hallinta, johtaminen, esimiestyö

Muutoksesta

Maanantai 27.6.2011 - Pauli Vuorio

Hitaus muutoksiin sopeutumisessa on yleismaailmallinen ja yleisinhimillinen käyttäytymispiirre. Se ei ole minkään ammattiryhmän tai organisaatioportaan erityisominaisuus.

Lue lisää »

27 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, muutos, muutosvastarinta, asenteet, tottumukset

Mitä myynti voikaan opettaa?

Keskiviikko 14.7.2010 - Pauli Vuorio

Vanhan englannin sana "sell" on tiettävästi tarkoittanut antamista tai auttamista ja siihen liittyvää merkitystä. Nyt se tarkoittaa jopa pettämistä (rahasta). Suomessa asia on muuttunut vielä selvemmin – vai onko kyse siitä, että muutos on tapahtunut meillä nopeammin?

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, vaikuttaminen, manipulointi, asenne, asennemuutos

Uupumista voi ehkäistä

Tiistai 29.6.2010 klo 10:21 - Olli Linjala

Täysin väärä luulo on se, että työuupumusta, pohjaan palamista ja masennukseen sairastumista ei voisi ennalta ehkäistä. Yhtä väärä on uskomus, että työ uuvuttaa, harvoin siitä on kysymys.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työuupumus, masennus, arvot, hyvinvointi, jaksaminen, asenne, myönteisyys, kielteisyys, ihmissuhteet, johtaminen, työyhteisö, avoimuus, luottamus, työelämän pelisäännöt, pysähtyminen, arvostus, oikeudenmukaisuus, elämänmuutos

Kun raha loppuu, alkaa ajatteleminen

Keskiviikko 26.5.2010 - Olli Linjala

Onko välttämätöntä odottaa tappiin saakka, viimeiseen, josta ei ole paluuta? Haluaako yrittäjä altistaa yrityksensä tahallaan kriisiin? Uhanalaistaa henkilökuntansa työpaikat, saattaa heidät tukalaan talouteen, velkavankeuteen itsensä seuraksi? Ei tietenkään. Useimmiten  muutoksen tarpeet tulevat ulkopuolelta. Asiakkaat säilyvät, tilaukset vaan hupenevat. Nyt on hyvä päivä ajatella, suunnitella yhdessä. Nostaa henkilökunnan oman arvon tuntoa ja työyhteisön arvostusta. Luoda pohja menestymiselle.

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, muutos, arvostus, rutiinit, kielteisyys, menestys, yhteisöllisyys

Ilmaista mainetta ja markkinointia

Maanantai 17.5.2010 - Olli Linjala

Hyvissä arkipäivän käytöstavoissa ei ole mitään kielteistä, loukkaavaa tai järjellä vastustettavaa. Ne parantavat työyhteisöjen ja paikkakunnan mainetta ilmapiiriä, estävät pohjaan palamista, auttavat jaksamaan, vähentävät koulu- ja työpaikkakiusaamista. Hyvistä käytöstavoista hyötyvät kaikki niin kotioloissa kuin työpaikoilla. Hyvillä tavoilla ja käytöksellä voidaan kohentaa kaupunki- ja kuntakuvaa, vähentää väki- ja ilkivaltaa. Miellyttävällä kohtelulla parannetaan huomattavasti myös palvelulaadun mielikuvaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, markkinointi, mielikuvat, palvelu, käytöstavat, asenne, asennemuutos

Työhyvinvointi - vakavasti otettava haaste johtamiselle

Maanantai 15.2.2010 klo 7:30 - Pirkko-Liisa Vesterinen

Kiire, jatkuva muutos, ennakoimattomuus, kasvavan tehokkuuden vaatimukset, kehittyminen ja kehittäminen, inhimillisyyden häviäminen työstä, vapaa-ajan ja työn rajan hämärtyminen ovat lähes kaikille työelämässä oleville tuttuja asioita, jotka saattavat kuormittaa. Puhutaan ajan hallinnan, muutoksenhallinnan jopa elämän hallinnan keinojen oppimisesta, jotta työntekijä selviää masentumatta ja katkeamatta ennenaikaisesti työssä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pirkko-Liisa Vesterinen, kiire, muutos, työelämä, työilmapiiri, työntekijä, työpaikka, työ, elämän hallinta, muutos, muutoksenhallinta, johto, johtaja, esimies

Mikä on sinun tarinasi?

Tiistai 2.2.2010 klo 16:55 - Lenita Lehtonen

Vaikka äitini on riikinruotsalainen, hän ei puhunut minulle ja sisarelleni ruotsia, kun olimme pieniä. Tämä oli minun tarinani näihin päiviin asti. Kerroin sen yleensä sunnilleen heti, kun puhuin ruotsia uuden tuttavuuden kanssa. Samaa juttua kerroin monille muillekin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lenita Lehtonen, itsetunto, asenne, tottumus, muutos

Saa ihmiset kiinni tekemästä asioita oikein

Torstai 26.11.2009 - Juhani Töytäri

Kun kerran on itsestään selvää, että aina on ensin ajatus, sitten toiminta ja vasta sitten tulokset, tuntuu vaikealta käsittää, että niin moni pyrkii parempiin saavutuksiin oivaltamatta ettei se voi onnistua kuin oman henkilökohtaisen muuttumisen kautta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juhani Töytäri, muutos, onnistuminen, menestys, kiittäminen, kehu

Ainoa turvamme on terve käyttökate eli toiminnan tulos, jonka teet sinä itse

Maanantai 18.5.2009 klo 8:00 - Olli Linjala

Tulevaisuutemme on itse asiassa hyvin pienistä jutuista kiinni. Viisaat sanovat, että yksi euro lisää päivässä kotimaisen tuotteen tai työn hankkimiseen työllistäisi 20 000 suomalaista. Jokaisella omassa työyhteisössään on lukuisia mitättömän pieniä asioita, joilla nostamme toiminnan tulosta, eli lisäämme niitä euroja, joilla turvaamme työpaikkamme.

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, toiminnan tulos, käyttökate, asennemuutos, huolellisuus, palvelu, asenne

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »