Asiakassuhteen rakentajat myyvät heikostiMaanantai 12.11.2012 - Heikki Matias Luoma Yleinen käsitys on, että asiakasuhteen rakentaminen on SE keino, jolla yrityksen myynti kasvaa. Tutkimusten mukaan asiakassuhdemyyjät kuitenkin ovat huonoja myyjiä. Itse asiassa he ovat kaikkein heikoimpia (Dixon, Adamson: The Challenger Sale). Ristiriita selittyy myyjien tavasta toimia. Siitä miten he ovat käsittäneet ja ymmärtäneet asiakassuhteen rakentamisen ja myymisen. Hyvä asiakassuhde on tulos. Se on seuraus hyvästä myyntityöstä. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, markkinointi, myynti, myyminen, asiakassuhde |
Näkemyksellisellä liiketoimintaa koskevalla keskustelulla erottaudut kilpailijoista, jotka puhuvat tuoteominaisuuksistaKeskiviikko 7.11.2012 - Heikki Luoma Asiakkaalle ei enää usein ole väliä, minkä tuotteen hän ostaa. Useimmat tuotteet ovat tarpeeksi hyviä suurimmalle osalle asiakkaista. Erityisesti tietotekniikkatuotteet ovat sellaisia, joissa on ominaisuuksia enemmän kuin mitä keskimääräinen käyttäjä koskaan tulee käyttämään. Kun kaikki tuotteet täyttävät asiakkaiden vaatimukset ominaisuuksien osalta ja kaikki myyjät keskustelevat ominaisuuksista asiakkaan kanssa, ei kukaan erotu toisistaan ja ainoaksi erottautumistekijäksi jää hinta. Asiakaskeskustelua muuttamalla myyjä voi murtautua ulos ja erottautua muista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, myyntityö, johtaminen, markkinointi ja myynti |
Myyntitoiminnan innovaatiot - laiminlyöty yritystoiminnan aluePerjantai 2.11.2012 - Heikki Luoma Innovaatiot ovat asia, joka on lähes kaikkien huulilla. Uuden yritystoiminnan ja taloudellisen hyvinvoinnin ajatellaan perustuvan uusiin innovaatioihin koko yhteiskunnan tasolla. Työ- ja elinkeinoministeriöllä on innovaatio-osasto. EU ja Tekes tukevat innovointia kehittämisohjelmissa. Aalto-yliopistossa on innovaatio- ja yrittäjyyspalvelut. Luetteloa voisi jatkaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, innovointi, johtaminen, markkinointi ja myynti, muutoksen suunnittelu ja toteutus |
Vanhojen aikojen markkinoinnin guruilta voimme kenties oppia jotain? Osa 2Perjantai 19.10.2012 - Pauli Vuorio Erityisesti entisaikain gurut arvostivat myyntiä ja niimpä myös mainoskirjeiden ja mainosten perimmäinen tarkoitus oli selkeästi myydä. Vaikka nykyisessä maailmassa vastaanotamme markkinointia kenties paljonkin enemmän ja vaihtoehtoja on merkittävästi enemmän ja lisäksi uusia kanavia on tullut herää kysymys onko samalla myös yksinkertaisuus tavoitteessa hävinnyt. Selkeästi myydä ei tarvitse tarkoittaa hyökäävää tai tyrkyttävää.Ainakin minulle on väitetty, että tilanne on samanlainen kuin on ollut aina ennenkin.Lähes kaikki ainakin yrittäjäjistä, asiantuntijoista ja myyjistä luulevat osaavansa markkinoida, mutta vain harva osaa oikeasti. |
1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntitaito, myynti, markkinointi, myyjä, |
Vanhojen aikojen markkinoinnin guruilta voimme kenties oppia jotain? Osa 1Torstai 9.8.2012 - Pauli Vuorio Erityisesti entisaikain gurut arvostivat myyntiä ja niimpä myös mainoskirjeiden ja mainosten perimmäinen tarkoitus oli selkeästi myydä. Vaikka nykyisessä maailmassa vastaanotamme markkinointia kenties paljonkin enemmän ja vaihtoehtoja on merkittävästi enemmän ja lisäksi uusia kanavia on tullut herää kysymys onko samalla myös yksinkertaisuus tavoitteessa hävinnyt. Selkeästi myydä ei tarvitse tarkoittaa hyökäävää tai tyrkyttävää.Ainakin minulle on väitetty, että tilanne on samanlainen kuin on ollut aina ennenkin.Lähes kaikki ainakin yrittäjäjistä, asiantuntijoista ja myyjistä luulevat osaavansa markkinoida, mutta vain harva osaa oikeasti. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntitaito, myynti, markkinointi, myyjä, |
Juna kulkee lujaa internet-markkinoinnissaTiistai 21.6.2011 - Marko Pyhäjärvi Oletko harkinnut "sosiaalisen median strategian" laatimista, vai oletko kenties jo hionut sellaista muutaman kuukauden ajan? LOPETA NYT! Jos tavoitteenasi on myydä tai kasvattaa liiketoimintaasi verkossa PALJON, unohda alkuunsa "suunnitelmat", "projektinhallinta", "työryhmät" ja kaikenlainen muu "korporaatiotouhu". Minulla on takana 10 vuoden korporaatioura ohjelmistoalan "projektipiällikkönä", ja tiedän täsmälleen millaista on hioa suunnitelmia, hyväksyttää ja kierrättää niitä sekä lopuksi etsiä syyllistä jos tiimi kämmää. Se touhu ei toimi internet-markkinoinnissa. |
3 kommenttia . Avainsanat: Marko Pyhäjärvi, internet, mainonta, markkinointi, myynti, some, sosiaalinen media, media, strategia, |
Markkinointiguru Sam VanniKeskiviikko 9.3.2011 klo 16.58 - Samuel Hovi Tarinan mukaan suosikkitaiteilijani Rafael Wardin oppi-isä Sam Vanni antoi tärkeimmäksi evästykseksi nuorelle lahjakkuudelle elämänohjeen "Tee sitä, mitä muut eivät tee". Tämä nerokkaan yksinkertainen lausahdus on paras markkinointiviisaus, mitä olen ikinä kuullut. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Samuel Hovi, Sam Vanni, markkinointi, markkinointiguru, mainonta, mainostoimisto, markkinointiviestintä, markkinat, viestintä, mainostaja, mainos, myynti, yritys, menestys |
2,5 työpaikkaa tarjolla jokaiselle SMKJ:n myynnin ammattilaisjäsenellePerjantai 3.12.2010 - Samuli Myllyharju Myynnin ja markkinoinnin ammattikunta on omituinen. Niin kauan kun tavoitellaan talouskasvua, myynnin tekijöistä ja markkinoinnin osaajista on pula. Nuorille ala tarjoaa juuri nyt poikkeuksellisen hyviä mahdollisuuksia. |
3 kommenttia . Avainsanat: Samuli Myllyharju, myynti ja markkinointi, sukupolvenvaihdos, huoltosuhde, yritysosto |
Ilmaista mainetta ja markkinointiaMaanantai 17.5.2010 - Olli Linjala Hyvissä arkipäivän käytöstavoissa ei ole mitään kielteistä, loukkaavaa tai järjellä vastustettavaa. Ne parantavat työyhteisöjen ja paikkakunnan mainetta ilmapiiriä, estävät pohjaan palamista, auttavat jaksamaan, vähentävät koulu- ja työpaikkakiusaamista. Hyvistä käytöstavoista hyötyvät kaikki niin kotioloissa kuin työpaikoilla. Hyvillä tavoilla ja käytöksellä voidaan kohentaa kaupunki- ja kuntakuvaa, vähentää väki- ja ilkivaltaa. Miellyttävällä kohtelulla parannetaan huomattavasti myös palvelulaadun mielikuvaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, markkinointi, mielikuvat, palvelu, käytöstavat, asenne, asennemuutos |
Pk-yritykset innokkaimpia hakusanamainostajiaKeskiviikko 12.5.2010 Vaikka internetin hakusanamainonta on kasvussa suomalaisessa B2B-mainonnassa, valtaosa yrityksistä ei osaa hyödyntää netin edullisia tai jopa maksuttomia markkinointimahdollisuuksia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hakusanamainonta, markkinointi, hakukoneoptimointi, digitaalinen markkinointiviestintä |
Markkinointi ei ole mörkö - Se on tapa ajatella ja asennoitua kokonaisuuteenKeskiviikko 5.5.2010 klo 8.00 - Olli Linjala Markkinointi on jokaisen henkilökuntaan kuuluvan ihmisen velvollisuus, riippumatta mikä on asema, ammatti tai tehtävä. Jos asenne markkinointiin on välinpitämätön tai suorastaan kielteinen, joutaa sellaisten ihmisten työpaikka lähteäkin Kiinaan. Suomessa toimiminen edellyttää myönteistä, eteenpäin vievää asennetta ja halua menestyä omassa työssään. Ylpeyttä omasta työyhteisöstään ja yhteistyön ymmärrystä. Ei kuulu mulle -ajatusmalli on työyhteisöjä ja sitä kautta koko hyvinvointia nakertava asenne. |
2 kommenttia . Avainsanat: Markkinointi, asenne, henkilökunta, asenneongelmat, Olli Linjala, ammattilaiset |
Kaavoista parhainPerjantai 9.4.2010 - Pauli Vuorio Vaikuttamisen malleja ja kaavoja on paljon. Tunnetuimpia on markkinointiviestinnän AIDA-kaava. Kaavan nimi tulee englannin kielen avainsanoista attention, interest, desire ja action. Eli huomio, kiinnostus, halu ja toiminta. |
2 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, vaikuttaminen, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, myynti |
Älä myy raakaa pullaa kypsänäKeskiviikko 27.1.2010 klo 8.53 - Liisa Leppänen Olipa kerran yritys, joka päätti petrata toimintaansa luomalla uuden, upean palvelun, jonka perusajatus saatiin tiivistettyä ymmärrettävään muotoon intensiivisen ideoinnin, aikaa vievien aivoriihien ja perinpohjaisen pohdinnan jälkeen. |
1 kommentti . Avainsanat: Liisa Leppänen, markkinointi, lanseeraus, tuotteistaminen |
Ystävällinen kohtelu: halvin ja tehokkain markkinointimuotoPerjantai 2.1.2009 klo 12.10 - Olli Linjala Palvelu ja ihmisten kohtelu ovat täysin eri asioita. Saatavuus, asiantuntemus, ripeys, nopeus, siisteys, luotettavuus ja niin edelleen kuuluvat sanan palvelu alle. Ne ovat ammattitaitoa ja osaamista sekä hyvää valikoimaa. Kohtelu on se tunne, joka ihmiselle syntyy työsuorituksen aikana. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ystävällinen, markkinointi, kohtelu, asenne, positiivisuus, positiivinen, asiakas, asiakaspalvelu, negatiivisuus, työyhteisö, turisti, turistit, palvelu |
Ostanko Google-mainontaa paketti- vai palveluhinnoittelulla?Keskiviikko 26.11.2008 klo 12.00 - Jukka Hankaniemi Googlen AdWords-sponsorilinkkien jälleenmyynnissä käytetään yleisesti kahta hinnoittelutapaa; paketti- ja palveluhinnoittelu. Hinnoittelumalli ei yksistään kerro kampanjoinnin laadusta - kummallakin tyylillä voi tehdä tuottavaa hakukonemainontaa, mutta molemmissa on omat luonteenpiirteensä. |
10 kommenttia . Avainsanat: Jukka Hankaniemi, hakukonemainonta, hakusanamainonta, Google-mainonta, Google AdWords, mainos, mainonta, markkinointi, hakukone |