Blogin arkisto

Ammattimainen porrasmalli perehdyttämiseen - eikä vain heitetä oppijaa kylmään veteen!

Perjantai 28.11.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgViiden askeleen menetelmä on yksi tunnetuimmista työnopastuksen suunnittelun ja toteutuksen menetelmistä. Kuinkahan moni yritys koettaa keksiä pyörän uudelleen tai tehdä mutu-tuntumalta "paremmin"? Kun valmiita malleja on luotu, niiden hiominen ja jalkauttaminen omalle yritykselle on myös ajankäytöllisesti järkevää.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, työhönopastus, perehdyttäminen, työ, ajankäyttö

Kouluttautunut ihminen voi olla juntti! Mitä sivistys ja sivistyksellisyys ovat käsitteinä?

Perjantai 21.11.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgSivistys on valistunutta järjenkäyttöä ja "vapautumista itse aiheutetusta alaikäisyydestä". Alaikäisyys on itse aiheutettua silloin, kun se ei johdu ymmärryksen puutteesta, vaan haluttomuudesta käyttää omaa ajattelua. (Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin – Siljander s.34)

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, sivistys, koulutus, koulutustausta, käyttäytyminen

Tyytymättömyys omaan työhön voi olla seuraus ihmisen ajattelukyvyn kehittymisestä

Maanantai 20.10.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgAjattelukyky on ihmisen kykyä ottaa vastaan tietoa, ymmärtää tieto, järkeillä tiedon perusteella ja tehdä johtopäätöksiä.

Ihmiset kehittyvät. Kun henkilö alkaa tuntea tyytymättömyyttä työhönsä, liittyy siihen usein, että hänen ajattelukykynsä on kehittynyt nykyisen tehtävän edellyttämää kykyä paremmaksi.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, ajattelukyky, analysointi, diagnoosi, johtopäätös, tehtävä, tiedon käsittelykyky, työ, työtyytymättömyys, ylennys

Millä asenteella kohtaamaan työtovereita tai ketä tahansa?

Perjantai 10.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakkaan kohtaamiseen asennoitumisessa esim. myynnin ammattilainen osaa kalibroida asenteensa, mutta miten vuorovaikutus toimiikaan työyhteisön sisällä? Muistaako esimies alaisia kohdatessaan vuorovaikutuksen merkityksen, entäpä päinvastoin? Sanotaanko huomenta? Miten sanotaan huomenta? Pysähdytäänkö hetkeen, katsotaan silmiin huokuen hyvää henkeä ja pysähtymistä hetkeen, vai huudahdetaanko ohimennen pakollinen tervehdys?

Tärkeämpää kuin se, mitä tapahtuu on sillä, millainen tunne ihmiselle jää kustakin kohtaamisesta?

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti, myyntityö, käytöstavat

Mikromanageeraus voi johtua luonteenpiirteistä, tilanteesta tai se voi olla rakenteellista jolloin mikromanageerauksesta voi toipua

Maanantai 6.10.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMikromanageeraus on johtamisen tyyli, jolla tarkoitetaan, että esimies seuraa ja valvoo läheltä  yksityiskohtaisesti alaistensa tekemisiä. Mikromanageerauksella on yleensä kielteinen merkitys eikä sitä yleisesti sitä pidetä toivottavana asiana.

Yleensä mikromanageeraajan alaiset tunnistavat ongelman, mutta mikromanageerajat itse eivät tunnista eivätkä hyväksy ongelman olemassa oloa mikä vaikeuttaa korjaamista.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, alaiset, coachaus, esimies, esimiestyö, johtaminen, johtamisjärjestelmä, kyvyt, luonteenpiirre, mikromanageeraus, rakenteellinen, sisäistäminen, tilannekohtainen

Vauhdikkaasti keskeytyksistä huolimatta

Torstai 17.7.2014 - Pasi Rahikka

By Rob Hatch

keskeytys.jpg

Loistohuomenta! Olemme tainneet joskus aiemminkin jutella ylimääräisten häiriöiden poistamisesta. Halusin jälleen jakaa kanssasi tähän samaan aiheeseen liittyen, muutamia lisäajatuksia uudelleen aloittamiseen ja hommiisi palaamiseen liittyen.

Osa omia rutiineitani on suunnitella seuraava päiväni tekemiset edellisenä iltana. Aamuni koostuu yleensä kolmesta tai neljästä noin 40 minuutin jaksosta, joiden välillä pidän lyhyitä taukoja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, keskeytys, jatkaminen, tehokkuus

Hölösuu työntyy joka paikkaan! Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat eri asia!

Perjantai 11.7.2014 - Juha Ahola

holosuu.jpgTunnistatko hölösuun, joka ei pelkää avata suutaan tilanteessa kuin tilanteessa, mutta samalla sinua hiukan hirvittää, että munaakohan hölösuu taas itsensä?

Oletko tekemisissä mukavien ”naapurin tyttöjen” kanssa, jotka ovat kyllä miellyttäviä vuorovaikutustilanteissa, mutta eivät tee aloitteita kovinkaan innokkaasti?

Meitä on moneen junaan! Tämä artikkeli on karkeistettu luokittelu sosiaalisuuteen ja sosiaalisiin taitoihin liittyen. Nämä kaksi asiaa on syytä erotella toisistaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, sosiaalisuus, hölösuu, naapurintyttö, yli-sosiaalinen

Muistikirja ja kalenteri roskiin(ko?)

Tiistai 13.5.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgLuin ohimennen Tietoviikosta Microsoftin Areenasta lyhyttä blogitekstiä, joka käski heittää paperikalenterin roskiin. Mielestäni blogitekstin sanoma oli se, että sähköistäminen on tärkeänpää kuin prosessin kehittäminen. Eli siirtymällä paperikalenterista ja muistikirjasta sähköiseen versioon tuottavuus paranee.

Ajatus on hieno, mutta pelkkä siirtyminen sähköisiin työkaluihin ei ole ratkaisu. Oikeampi ratkaisu on oman työprosessin kehittäminen. Eli luoda työprosessista sellainen, että se tukee käytettäviä työkaluja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, muistiinpano, kalenteri, ajankäyttö, työprosessi

Muistikirjan tarpeellisuudesta?

Tiistai 6.5.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgHuomasin taasen illalla saman perinteisen ongelman, eli sen kuinka nopeasti ajatukset karkaa kun ei ole muistikirjaa paikalla. Eli luin illalla kirjaa, josta ajattelin saavani ideoita. Ja löysin sieltä muutamia mielenkiintoisia kohtia. Sellaisia jotka synnyttivät ideoita aivan johonkin muuhun aihealueeseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, muistiinpano, kalenteri, ajankäyttö, työprosessi

Myyntitaidot ovat perusedellytys hyväksi myynnin johtajaksi, mutta eivät riittäviä

Maanantai 17.3.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgHyvästä myyjästä ei aina tule hyvä myynnin johtaja. Syykin on melko selvä. Myynnin johtaminen edellyttää muitakin kuin myymisen taitoja, mutta myynnin johtajan on myös osattava myydä. Ilman myynnin osaamista on vaikeaa tulla hyväksi myynnin johtajaksi.

Myyntitaidot ovat perusedellytys hyvälle myynnin johtajalle, mutta eivät riittäviä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, asiantuntijamyyjä, coachaus, coaching, esimiestyö, haastajamyyjä, innostaminen, innovaatio, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, muutosjohtaminen, myyjä, myyminen, myynti, osaamisen johtaminen

Yrittäjänä toimiminen - rekrytoi asennetta

Perjantai 21.2.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgHaastattelussa yrittäjä Mikko hanski, osa 2/3.

REKRYTOI PARASTA OSAAMISTA JA ASENNETTA

Mikko pitää rekrytoinnissä tärkeimpänä kriteerinä asennetta! Ilman eteenpäinvievää ja intohimoista asennetta työskentely ei ota riittävästi tuulta purjeisiin. Osaamisen puutteen voi korjata, mutta asenteen puute  tai heikkous on vaikeampaa. Hyvällä asenteella Mikko tarkoittaa innostusta tai jopa intohimoista asennetta koodaamiseen, nopeaa toimintaa, rakentavahenkistä vuorovaikutusta mm. ottaa ohjeita vastaan ja kommunikoida. Lisäksi Mikko edellyttää iPhone-koodaamisesta todennettua osaamista ja pitää referenssejä tärkeinä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, markkinat, rekrytointi, yrittäjyys, yrittäminen

Älä yritä niin kovasti niin pärjäät paremmin

Maanantai 27.1.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgYmpäristö suorastaan huutaa lisää yrittämistä. Miten voin oikein väittää, ettei pidä yrittää kovasti ja vieläpä, että siten pärjää paremmin?

Brian Tracy on kuuluisa amerikkalainen myynnin guru. Hän on kirjoittanut myynnin opiskelukeinoistaan. Uudessa työpaikassaan hän teki sata kylmää soittoa yrittämättäkään myydä. Hän keskusteli asiakkaittensa kanssa ja asiakkaat olivat hänen opettajiaan, vaikka eivät sitä tienneet. Hän ei murehtinut ostaako asiakas vai ei, eikä hän painostanut itseään kaupan saamiseen ja silti hän myi hyvin. Hän myi hyvin ilman myymisen painetta ja ylsi aina myyntiryhmän kärkeen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, huomio, huomiokyky, huomion kiinnittäminen, huomion kohdistaminen, innostaminen, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, motivaatio, toteutus

Hiukan tuottavuudesta

Tiistai 21.1.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgAina silloin tällöin tulee vastaan tilanteita, jossa muut ei ymmärrä omaa ajankäyttöä. Varsinkin sähköposteihin vastaamisessa ja yhtäaikaisten tehtävien suorittamisessa tulee näkemyseroja.

On aika jännä juttu, että harvemmin ymmärretään työpaikalla tehokkaan työnteon salaisuutta. Kriittinen lukutaito on jo osin menetty hektisessä työympäristössä, mutta usein myös pyritään hukkaamaan työntekijän tehokkuuskin. Varsinkin suunnittelutyössä ihmiselle pitäisi antaa mahdollisuus toimia tehokkaasti ja häiriöttömästi, mutta “pomo-portaassa” unohdetaan usein työnteon perusasiat. Maileihin pitäisi vastata välittömästi ja tehdä rinnakkain eri tehtäviä. Ja harvoin kiinnitetään edes huomiota siihen, että työympäristö olisi rauhallinen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, tuottavuus, ajankäyttö

Löydä oma hyvä buugisi

Keskiviikko 25.12.2013 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgHyväntuulista huomenta. Mitä sinulle kuuluu ja miten jaksat? Kiinnitätkö huomiota siihen, miten vuodenajat vaikuttavat tekemisiisi?

Olen huomannut muutamia juttuja omassa elämässäni ja tekemisissäni. Haluatko kuulla? Mutta ennen sitä. Muistatko mitä tässä kohdin pitää tehdä? Arvaa vain. Olen varma, että tiedät. Sano se ääneen?

Kahvia! Iso ja tukeva kuppi lämmintä kahvia, sopivasti maitoa ja hyvä asento. Tai teetä. Tai jotain.

Anna kun kerron nopeasti siitä, mitä olen omassa elämässäni huomannut.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asenteet, onnistuminen, rytmi, ajanhallinta

7 huomioitavaa asiaa uudelle toimitusjohtajalle (ja vanhalle myös)

Maanantai 9.12.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOn hyvä tunnistaa milloin asiat alkavat mennä vikaan, jotta voi ryhtyä tekemään sille jotakin.

Alla olevassa luettelossa* on muutamia huomioitavia asioita uudelle ja vanhalle toimitusjohtajalle.

Havaitsetko jotakin seuraavista?

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, käyttäytyminen, muutoksen johtaminen, muutosjohtaminen, strategian jalkautus, toimitusjohtaja, toteutus, yritysprosessi

Miten älyllistä tulivoimaa voi lisätä kaistanleveyden hallinnalla

Maanantai 2.12.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKun on nälkä, näkee nälkää. Miten osuvasti suomeksi sanotaankaan kun nähdään nälkää! Nälän näkee sielun silmin. Psykologisen tutkimuksenkin mukaan se mistä on puute, on se mihin mieli keskittyy. Kun on puute rahasta yrityksessä tai omassa elämässä, näkee hinnat ja kustannukset.

Se mistä on puute, voi täyttää mielen kaistan koko leveydeltä kuten silloin kun on nälkä näkee nälkää. Syntyy hienosti sanottuna kognitiivinen kuorma, koska puuttuva asia täyttää koko mielen. Kaistanleveytemme tulee täyteen.

On analogia tietokoneeseen, jolta puuttuu nopeutta. Kone on hidas koska useita ohjelmia on auki samanaikaisesti. Tietokoneessa ei ole mitään vikaa. Nopeus kasvaa sulkemalla joitakin ohjelmia.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, ajankäyttö, ajattelukaista, älyllinen kapasiteetti, esimiestyö, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, kaistanleveys, käyttäytyminen, muutoksen johtaminen, muutosjohtaminen

Rookie-tason munaus mainonnassa jättää kertomatta...

Perjantai 22.11.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTein vastikään rekrymainoksen A4:lle copy-paste-menetelmällä kotisivuiltamme. Asettelin muutaman kuvan vielä houkuttimeksi, ja mainos oli valmis. Siitä tuli ihan ok:n näköinen.

Eilen vaimoni katsoi kyseistä rekrymainosta vänkärin paikalla autossa, ja vilkaisin itse sitä noin sekunnin ajan. Oivalsin samantien, että mainoshan on aivan luokattoman tasoinen yhdestä syystä. Selvästi markkinointiviestinnän alkeet olivat unohtuneet mainosta tehdessä.

Markkinointiviestinnässä ei nimittäin riitä, että viestistä (mainoksesta) selviää, MITÄ viestii, vaan aivan keskeisessä roolissa on myös, KUKA viestii.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, rekrytointi, markkinointi, markkinointiviestintä, mainostaminen, case

Milloin harmaavarpusesta voi kasvaa kotka? Millaisten ihmisten ympäröimänä sytyt?

Perjantai 8.11.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgEthän vedä iltakahveja väärään kurkkuun, jos avaan ajatuskanavia sanaparilla "henkinen koti". Ihmisen tarvehierarkiassa varsin korkealla on tarve kokea yhteenkuuluvuutta toisten ihmisen kanssa. Ihminen haluaa kuulua johonkin yhteisöön.

Antaako tiimi?

Koetko työpaikalla kuuluvasi tiimiin, kuinka hyvin? Antaako rooli sinulle paljon? Mitä (arvoa) sinä annat toisille työyhteisössä, entäpä sidosryhmille (vaikkapa asiakkaille)? Oletko lähellä mahdollisuuksiesi täyttä mittaa ja koetko antavasi ihan parastasi?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenteet, asenne, yrittäminen, motivaatio, yhteisöllisyys, tiimi, arvot, tyytyväisyys

Ota mukaan, pidä mukana, auta eteenpäin!

Perjantai 4.10.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKuinka pitkä elinkaari työsuhteella on? Tietysti lähtökohtana on työntekijän omat tarpeet. Moni opiskelija hakee töitä tilapäisesti esim. vain kesän ajaksi. Uskon kuitenkin, että useat ihmiset hakevat sellaista työpaikkaa, jossa viihtyvät mahdollisimman hyvin. Ja on työnantajan intressin mukaista myös, että hyvät työntekijät pysyvät pitkään yrityksen palveluksessa.

Työpaikan hygieniatekijät (nyt muuten ei puhuta puhtaudesta) vaikuttavat erityisesti siihen, miten työntekijä viihtyy.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaminen, alainen, urakehitys, perehdytys, kannustus, motivointi

Aikajana poistaa stressiä

Keskiviikko 25.9.2013 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgProsessien tarkoituksena ei ole estää terveen järjen ja ammattitaidon käyttöä vaan kuvata toimenpiteiden järjestystä.

Kun kyseessä on säännöllisesti toistuva viestinnän toimenpide, joka esimerkiksi julkaistaan tai esitetään tiettynä viikon tai kuukauden ajankohtana, voidaan aikataulusta piirtää myös aikajana.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, ajanhallinta, ajankäyttö, itsensä kehittäminen

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »