Kuunteleminen ei riitä! Pitää kuulla, mitä signaaleja asiakas viestittää ja tarttua niihin. Älykäs kuuntelu!Perjantai 2.9.2022 - Juha Ahola Ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu ja niitä tulisi käyttää tasapuolisesti. Se tarkoittaa sitä, että kun puhut 10 sekuntia, seuraavaksi olet hiljaa 20 sekuntia ja kuuntelet. Ammattimainen myyjä kuuntelee asiakasta ja kysyy oikeat kysymykset. Hän ei painosta, vaan johdattelee. Kävin vastikään parturissa. Lipsautin keskusteluiden yhteydessä tahallani, että sainpas parkkerattua autoni muutaman korttelin päähän kiekkopaikalle. Osoitin siis olevani turhamaisen pikkutarkka ainakin tietyntyyppisistä kuluista. Samassa kohtaa piilee siis myyjälle mahdollisuus käyttää ”heikkouttani” hyväksi. |
2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, keskustelu, kuuntelu, kuuntelutaito, älykäs kuuntelu |
Mikään ei voita innostavaa ja motivoivaa livekoulutustaKeskiviikko 20.4.2022 - Pauli Vuorio
Aito vuorovaikutus ja inspiroivat keskustelut mahdollistavat monipuolisen oppimisen ja verkostoitumisen. |
1 kommentti . Avainsanat: koulutus, livekoulutus, etäkoulutus, vuorovaikutus, keskustelut |
Jos sen joku minulle kertoisiMaanantai 15.7.2019 - Kari Vahtolammi
Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi. Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, keskustelu, tehokkuus, arvo, työaika, työvoimakustannus, työteho |
Henkilökohtaisen arvostelun takana voi olla monenlaisia motiivejaTorstai 29.9.2016 - Juha Ahola Toisinaan asiakkaiden, esimiesten, alaisten, kollegoiden tai yhteistyökumppaneiden toimesta saa kuulla ”kunniansa” ja tosiaan tämä kommunikaatio saattaa lipsahtaa henkilökohtaisen arvostelun puolelle. Tiettyyn rajaan asti tätä voi sietää ja katsoa läpi sormien, mutta mitä tahansa ei tarvitse kuunnella. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, arvostelu, kommunikaatio, viestintä, keskustelu |
Miten kalliiksi tulee olla ostamatta?Perjantai 10.6.2016 - Juha Ahola Äkikseltään ajateltuna helpoin tapa säästää, on jättää ostamatta. Näin monesti onkin esim. uusien vaatteiden ym. kulutustuotteiden osalta. Myyjä vääntää usein asiakkaan kanssa toteutuvasta kulusta (lue hinnasta), jonka pohjalta ostopäätös (muka) tehdään. Myyjän kannalta saattaa olla kohtalokasta alkaa puhua vaihtoehtoiskustannuksesta eli mitä muuta rahalla saisi, koska tällöin se ”muu” voi olla jotain, mitä myyjällä ei ole tarjota. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, säästö, ostaminen, kulutus, ostopäätös, kustannus, kulu |
7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautettaPerjantai 3.6.2016 - Juha Ahola Asiakaspalautteen keräämiseksi on lukuisia erilaisia menetelmiä. Tässä esittelen 7 erilaista menetelmään. PLUSSAT JA MIINUKSET Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät. + Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota. – Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu |
Älä hoe omaa totuttasi kuin levysoitin - kuuntele kuuroutuaksesiPerjantai 19.2.2016 - Juha Ahola Meillä kullakin on omat ongelmamme. Käymme itsemme kanssa Jaakobin painia milloin minkäkin ihmissuhteisiin liittyvän haasteen kanssa – puoliso, vanhemmat, sisarukset, ystävät… Se, joka kokee ongelman, yrittää löytää mielenrauhan selittämällä tilanteita luottamilleen ihmisille. Usein kuitenkin haasteena on se, että vaikka puhuminen, avautuminen, helpottaa niin samalla ongelman omaavalla ihmisellä jää levy päälle. Silmät ja korvat kutistuvat ja suu kasvaa moninkertaiseksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kehittyminen, itsensä kehittäminen, keskustelu, dialogi, vuorovaikutus |
Rupattelu hyvä pohja keskustelun syntymiselle, eikä paskanjauhantaa!Perjantai 4.9.2015 - Juha Ahola Smalltalk on paskanpuhumista, pintaliitoa ja millloin mitäkin, kun suomalaisilta kysytään? Usein törmään mielipiteisiin, että smalltalkin kaltainen rupattelu mielletään amerikkalaiseksi pintaliitämiseksi. No, miten sitten pitäisi toimia? Tehdä niinkuin eräs NLP:stä höyrähtänyt “syvällinen pohtija”? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, dialogi, keskustelu, puhekulttuuri, rupattelu, väittely |
Voimavarojen puute johtaa säästöihin ja kulukarsintaanMaanantai 16.3.2015 - Heikki Luoma Olin pari viikkoa sitten Tieto Oyj:n tilaisuudessa, jossa puhui Taneli Tikka. Asia oli teollinen internet, josta Taneli puhui mielenkiintoisesti, innostavasti ja samalla kuitenkin realistisesti. Puheen yksi kohta kiinnitti erityisesti huomiotani. Taneli kertoi, että Suomessa asiakkaat pyrkivät säästämään. Ruotsalaiset asiakkaat pyrkivät luomaan uutta liiketoimintaa. En ole suuri Suomi-Ruotsi -vertailujen kannattaja varsinkin kun vertailut ovat joskus mallia “me ollaan jo hävitty tämä peli”, mikä kertoo vertailijan asenteesta, mutta Tanelin puheessa ei ollut tuota asennetta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, kasvu, kulujen karsinta, kulukarsinta, säästäminen, säästö, voimavarat, yritys |
Parempaa keskustelukulttuuriaMaanantai 2.2.2015 - Aila Wallin Työyhteisön tapa keskustella ilmentää varsin usein paitsi työntekijöiden vuorovaikutusta ja hyvinvointia työssä, myös sen toimivuutta ja tehokkuutta. Avoimen keskustelukulttuurin tiedetään lisäävän suorituskykyä. Se rakentaa koko organisaatiota. Ei vain tunnu olevan ollenkaan niin yksinkertaista saada aikaan avointa ja rakentavaa keskusteluilmapiiriä, avointa ja rakentavaa keskustelukulttuuria. Sille ei ole tilaa, ei aikaa eikä paikkaa. Ja kuka siitä sitten on vastuussa? Kun tullaan yhteen ja kokoustetaan, ihmisten vuorovaikutustaidot saattavat olla aika hukassa: yksi ei puhu lainkaan, toinen puhuu toisten päälle. Usein varsinainen keskustelu alkaa vasta kokouksen jälkeen - ja usein vasta, kun esimies ei enää ole paikalla. Ja joskus tuntuu siltä, että todetaan paremmaksi välttää koko keskustelua, ettei synny ristiriitoja, konflikteja ja ikäviä ehdotuksia työkaverin, esimiehen tai organisaation toiminnan muuttamiseksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aila Wallin, keskustelu, keskustelukulttuuri, vuorovaikutus, hyvinvointi, työ, työpaikka, työyhteisö, johtaminen |
Mikromanageeraus voi johtua luonteenpiirteistä, tilanteesta tai se voi olla rakenteellista jolloin mikromanageerauksesta voi toipuaMaanantai 6.10.2014 - Heikki Luoma Mikromanageeraus on johtamisen tyyli, jolla tarkoitetaan, että esimies seuraa ja valvoo läheltä yksityiskohtaisesti alaistensa tekemisiä. Mikromanageerauksella on yleensä kielteinen merkitys eikä sitä yleisesti sitä pidetä toivottavana asiana. Yleensä mikromanageeraajan alaiset tunnistavat ongelman, mutta mikromanageerajat itse eivät tunnista eivätkä hyväksy ongelman olemassa oloa mikä vaikeuttaa korjaamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, alaiset, coachaus, esimies, esimiestyö, johtaminen, johtamisjärjestelmä, kyvyt, luonteenpiirre, mikromanageeraus, rakenteellinen, sisäistäminen, tilannekohtainen |
Läsnätyö, ajansäästöäTiistai 19.8.2014 - Kari Vahtolammi Laskeskelin tuossa niinkin yksinkertaista asiaa, että mikäli tekisin läsnätyötä 2-3 viikossa niin ajansäästö olisi melkoinen. Eli normaalin työpäivän molemmista päistä saisi leikata noin 1,5 tuntia pois. Eli käytännössä kolmellä läsnäpäivällä eli työn tekemisenä etänä säästyisi aikaa noin 9 tuntia muuhun. Eli yksi kokonainen työpäivä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, Läsnätyö, ajansäästö |
Haastajamyynti organisaation myyntistrategiaksiMaanantai 5.5.2014 - Heikki Luoma Haastajamyynti toimii yksilötasolla yksittäisten myyjien oma-aloitteellisuudesta ja taidoista riippuen. He ovat parhaita myyjiä, mutta heitä on vähän. On tietenkin epärealistista odottaa, että jokainen myyjä osaisi asiakkaitten liiketoiminnan paremmin kuin asiakkaat itse ilman organisaation antamaa tukea. Organisaation laajuisena asiakkaiden haastaminen, myynnilliset innovaatiot ja uuden näkemykset edellyttävät myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, haastajamyyjä, haastajamyynti, markkinointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, myyntistrategia, ratkaisumyynti, strategian jalkautus, strateginen myynti, yhteistyö |
Suomalainen keskustelumenetelmä - Herne nenäänTiistai 17.12.2013 - Kari Vahtolammi Osallistun aina silloin tällöin eri palstoilla keskusteluihin ja taidan omata aika kärkevän tavan tuoda esiin omia mielipiteitäni. Mutta minun mielestäni jokaisen ihmisen perustaitoihin pitäisi kuulua taito keskustella, väitellä ja puolustaa omaa kantaansa. Suomalainen tapa puolustaa omaa kantaansa on kuoreen vetäytyminen, keskustelusta loukkaantuneena poistuminen ja väittäminen ettei kukaan ulkopuolinen voi ymmärtää asian vakavuutta ja oikeaa toimintatapaa. Ja tehokas tapa keskustelun lopettamiseen on myös auktoriteettiperustelu, eli jos muuten ei pärjää niin käytetään asemaa apuna. |
9 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, keskustelu, mielipide, vuorovaikutus |
Näin ylität strategian jalkautuksen ja valmennuksen välisen kanjoninMaanantai 12.8.2013 - Heikki Luoma Sinulla on kenties strategia, joka kaipaa toteutusta. Saatat päättää kouluttavasi tai valmentavasi myyntihenkilöstösi. Haluathan että myynti osaa toteuttaa strategiasi. Valitettavasti valmennuksen tulokset ovat kyseenalaisia ja yleensä valmennuksella on olematon vaikutus tuloksiin. Kirjoitin aiheesta aikaisemmin blogissani: Tätä myyntivalmentajat eivät halua sinun tietävän Sinulla on kuitenkin toinen vaihtoehto, joka mielestäni on paljon parempi kuin valmentaminen ja kouluttaminen. Ytimekkäästi sanottuna vaihtoehto tarkoittaa sitä, että strategiaasi aletaan toteuttamaan nyt. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, muutoksen johtaminen, muutoksen suunnittelu, muutos, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, strategian jalkautus, strateginen myynti, uusasiakashankinta |
Kun asiakkaasi on tietoinen ongelmasta toimi myyjänä näin ja vältä paha virheMaanantai 15.7.2013 - Heikki Luoma Kerron tällä kertaa miten voit myyjänä toimia, kun asiakkaasi on tunnistanut olevansa ongelmissa, mutta ei ole tunnistanut ratkaisua. Ehkä hän luulee, ettei ratkaisua ole olemassakaan. Asiakkaalla on siis huoli. Hän tietää, ettei jokin toimi kunnolla, jossain on vikaa, mutta hän ei tiedä miten hän ratkaisisi asian. Avain tällaiseen tapaukseen on, että myyjänä sympatiseeraat asiakasta. Sinun tulee myötäelää asiakkaan tuskaa, turhautumista, epätoivoa ja jopa vihaa ja pelkoa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakastapaaminen, asiakkaan ongelma, myynnin suunnittelu, myynti, myyntikäynti, myyntikeskustelu, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, ratkaisun tarjoaminen, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta |
Autonomian merkitys motivaatioonPerjantai 14.6.2013 - Juha Ahola Aiemmassa artikkelissa kirjoitin Daniel Pinkin ajatuksia motivoinnista. Autonomia, mestarillisuus ja tarkoitus tulivat esille keskeisinä asioina. Mutta ovatko nuo liian absurdeja käsitteitä? Kuulostaako vain hyvältä sanoa noin, mutta oikeassa yrityselämässä tai vaikkapa esimiestyössä nuo asiat ovat vaikeasti konkretisoitavissa? Mielestäni kyseiset asiat ovat konkretisoitavissa. Käsittelen tällä kertaa autonomian konkretisoimista tarkemmin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, johtaminen, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Älä mene nakkikoppijonoon klo 4 aamuyöllä, jos et halua turpiin!Perjantai 10.5.2013 - Juha Ahola Kaverini sai spolle-AUK:ssa mieleenpainuvan ohjeen itsepuolustuksen ensimmäisestä askeleesta. "Älä mene nakkikoppijonoon klo 4 aamuyöllä, jos et halua turpiin!" Minkä sanoman tämän pitää sisällään? On viisautta ajatella ennaltaehkäisevästi. Nakkikoppijonossa on todennäköisempää joutua tappeluun kuin kaupan kassajonossa tai kotisohvalla. Sanotaan, että älykäs ihminen selviää tilanteesta, johon viisas ei edes joudu. Kun ymmärtää syy-seuraussuhteita kokonaiskuvan kannalta, osaa valita taistelunsa paremmin. Heittämällä lokaa, sotkee myös itsensä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vastuu |
Neuvoja yrityksille jotka eivät tee tarpeeksi tulostaMaanantai 7.1.2013 - Heikki Luoma Kun yritys – mikä tahansa yritys – ei tee sitä tulosta minkä ansaitsisit tai tarvitsisit yrittäjänä, on siihen aina syy tai monia syitä. Vika voi olla liiketoimintamallissa. Strategisessa ajattelussa voi olla aukko. Tavassa myydä voi olla ongelma, johon suhtaudutaan välinpitämättömästi. Käytössä on ehkä vääriä markkinointikeinoja tai -keinoja on liian vähän. Saattaa olla, että toteutus on väärä. Kommunikoidaan väärin. Kilpailukyky ja erottautuminen kilpailijoista saattaa olla heikko tai olematon. Tuote- ja palvelurepertuaari on ehkä liian suppea tai laaja. Ehkä myynnin edistäminen – markkinointi – on keinotekoista ja itsekeskeistä. Markkina saattaa edellyttää enemmän pureskelua ja seurantaa kuin mitä teet. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, markkinointi, myynti, muutoksen suunnittelu ja toteutus, strategia, jalkauttaminen |
Sukupuolia stereotypisoiva mainos on vahingollinen lapsilleKeskiviikko 28.11.2012 - Taru Jousia Mainokset heijastelevat aina oman aikansa kulttuuria. Niiden on osuttava maaliin eikä tolppaan. Elämme aikakautta, jolloin ihmisten tietoisuus monista asioista on kasvanut varsin nopeasti – näin on käynyt myös yksilönvapauden ja sukupuoleen kasvattamisen kanssa. Mainostajan voi olla näin ollen vaikea pysyä vauhdissa mukana ja kantaa omaa osuuttaan kulttuurisesta muutoksesta. Tiukkoja malleja siitä, miten ollaan tyttöjä ja poikia on alettu kyseenalaistaa enenevissä määrin. Yhä harvemmin kuulee lauseita "pojat eivät itke" tai "tytöt eivät pelaa jääkiekkoa". Itkeminen on ihmisen perusoikeus sukupuolesta riippumatta. Harrastukset ovat kaikkien harrastuksia eivätkä sukupuolen mukaan vain osalle kansaa oikeutettuja. |
3 kommenttia . Avainsanat: Taru Jousia, perhe, mainos, stereotypiat, rooli, sukupuolirooli |